Sy egna hästgrejer nr 6

Eftersom ryggen har krånglat för mig senaste veckan så har jag haft tid att sy istället. Så det blev faktiskt ett pannband till. Denna gång har designen en tanke bakom. Ponnyn som ska bära det är döpt efter en av de fornnordiska nornorna så smycket i mitten symboliserar trädet Yggdrasil och kedjan livets tråd som nornorna spinner vid foten av trädet.
13892365_10155059289319428_12620210280336933_n.jpg


Fröken ponny fick posera imorse, högst ovilligt eftersom hon hellre ville ut i hagen och äta frukost :)

13932885_10155067787564428_4368705264684536478_n.jpg
 
Jag har ägnat två dagar till en orgie i överdrift
Köpte ett halsband på rea som jag byggde om lite. Sydde sedan ett pannband att montera smycket på, från scratch i tärnsjöläder som jag fodrade med mjukt kalvskinn.
Hysteriskt odiskret, men ibland är det väldigt roligt att vara överdriven :)

13876571_10155049320459428_6804774010036641609_n.jpg
Det är ju så snyggt och välsytt så man baxnar! Vilket hantverk! Kan du beskriva hur du gjort? Vilka verktyg använder du?
 
Eftersom ryggen har krånglat för mig senaste veckan så har jag haft tid att sy istället. Så det blev faktiskt ett pannband till. Denna gång har designen en tanke bakom. Ponnyn som ska bära det är döpt efter en av de fornnordiska nornorna så smycket i mitten symboliserar trädet Yggdrasil och kedjan livets tråd som nornorna spinner vid foten av trädet.
13892365_10155059289319428_12620210280336933_n.jpg


Fröken ponny fick posera imorse, högst ovilligt eftersom hon hellre ville ut i hagen och äta frukost :)

13932885_10155067787564428_4368705264684536478_n.jpg
Verkligen fint! Du ska vara stolt över dina pannband, de är så balanserade och väl proportionerliga! Smakfullt!
 
Det är ju så snyggt och välsytt så man baxnar! Vilket hantverk! Kan du beskriva hur du gjort? Vilka verktyg använder du?

Tack så mkt!

Smycket som sitter på har jag inte gjort själv, bara monterat det :)
Lädret till pannbanden skär jag ut ur en stor hud med vass (viktigt, jättevass måste den vara) kniv efter en mall (som jag gjort genom att mäta ponnyn som ska ha det). Sedan kantpusar jag det med en kantskärare, penslar på kantfärg och förseglar sedan kanterna med vax och poleringsverktyg. När det är klart så monterar jag ev dekorationer med stark fiskelina och fäster linan ordentligt på baksidan. Detta kommer ju sen inte att synas eftersom det kommer att hamna bakom skinnfodringen.
Sedan skär jag ut skinnet som skall vara till fodringen, blöter det lätt och formar det efter pannbandet och låter det torka. Skinnet fylls när det torkat med filtmaterial för att få vadderingen i den tjocklek jag önskar.

På pannbandet markerar jag rännan för sömmen med ett syränneverktyg och slår ut sömhålen med en punch i lagom storlek. Sen är det bara att sy ihop pannbandet med skinnfodringen. Jag handsyr allt med skomakarsöm och vaxad tråd.

Inte så komplicerat egentligen alltså, bara man har läder av god kvalité, bra verktyg och lite tålamod :)
 
Hej, jag hittade en Youtube video här om dan som visade hur man knyter repgrimmor som till skillnad från de flesta andra tutorials jag hittade verkade relativt enkel att följa, men för att testa så behöver man ju rep!

Så jag har sökt runt lite, och hittills så har det anda rep jag hittat som verkar bra och finns i flera färger är naturhunden.se's rep, så jag undrar bara om någon har någon erfarenhet därifrån? Eller med att knyta repgrimmor? Deras rep är ca 6mm tjock, tyckte det lät lite tunt men det verkar som att det är rätt standard för repgrimmor?
Tankar?
 
Känns som rätt tråd att fråga i! :D

Är det någon som vet hur man gör såna där hajtandade pannband? Alltså hur man får det hajtandade mönstret?
 
Hade för mig att den kom härifrån från början :D
Den är den ena som dök upp när jag sökte på YouTube :p
Borde ha gjort fler filmer när jag ändå höll på ;) . Finns ju diamantflätning också, men det är mycket jobbigare än hajtand :p . Har inte flätat pannband på flera år nu, men har en jäkla massa band kvar. Och oflätade pannband! Nån som är sugen? :angel:
 
Borde ha gjort fler filmer när jag ändå höll på ;) . Finns ju diamantflätning också, men det är mycket jobbigare än hajtand :p . Har inte flätat pannband på flera år nu, men har en jäkla massa band kvar. Och oflätade pannband! Nån som är sugen? :angel:


Ååååh, jag skulle jättegärna vilja ha ett i turkost och chockrosa :love: :love: :love:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
87 88 89
Svar
1 761
· Visningar
56 428
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 326
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
48 939
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 286
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp