Sy egna hästgrejer nr 6

Nu ska jag få tummen ur och sy lite till hästarna! Ett däckelunderlägg står högst på listan. Tänkte sy a la lapptäcke av gamla stuvbitar som jag har liggandes.
Sen blir det ett ulltäcke till pållan. Tänkte ge mig på lite brodyr också, kanske rent av med symaskinen.
 
Blev lite sugen på det här med att sy egen grimma.
Vad för typ av band ska man ha? Vanligt nylonband borde väl fungera?

Någon som gjort egen grimma och kan visa? :)
 
Blev lite sugen på det här med att sy egen grimma.
Vad för typ av band ska man ha? Vanligt nylonband borde väl fungera?

Någon som gjort egen grimma och kan visa? :)
är nog svårt att hitta nylon band som är så pass tjockt. men kanske man kan göra en bred platt fläta av mindre nylonband och ha sluten mot spännena i läder :).
 
Skakar liv i den här tråden. :)
Jag skulle behöva "sy in" ett stalltäcke till min häst, alltså göra det en bit kortare. Är det någon som har gjort det? Teoretiskt borde jag väl kunna sprätta av knäppningen i bogen, klippa av så mycket som behövs, och sy på ett kantband? Gör inte så mycket om det blir fult, är inte så pretentiös. :p
Det är ett vadderat täcke; innertyg - fyllning - yttertyg, men rätt tunt.
 
Skakar liv i den här tråden. :)
Jag skulle behöva "sy in" ett stalltäcke till min häst, alltså göra det en bit kortare. Är det någon som har gjort det? Teoretiskt borde jag väl kunna sprätta av knäppningen i bogen, klippa av så mycket som behövs, och sy på ett kantband? Gör inte så mycket om det blir fult, är inte så pretentiös. :p
Det är ett vadderat täcke; innertyg - fyllning - yttertyg, men rätt tunt.
ja det är ganska enkelt gjort, är det vid bogen det ska tas in så kna man ju helt enkelt klippa från bogspetpsen rakt ner ta in det som behövs och sen sy igen med kanten utåt från hästen. (smidigare än att flytta om spännena i bogen osv.)
är det baktill/ i ryggen så är det bara att sprätta upp kantbandet, klippa och sy dit igen.
ingen garanti att det blir super snyggt eller kommer räcka för att passa hästen om man har otur dock :).
 
ja det är ganska enkelt gjort, är det vid bogen det ska tas in så kna man ju helt enkelt klippa från bogspetpsen rakt ner ta in det som behövs och sen sy igen med kanten utåt från hästen. (smidigare än att flytta om spännena i bogen osv.)
är det baktill/ i ryggen så är det bara att sprätta upp kantbandet, klippa och sy dit igen.
ingen garanti att det blir super snyggt eller kommer räcka för att passa hästen om man har otur dock :).

Bra idé med att klippa rakt ner! Måste bara försöka tvätta täcket innan jag tar hem det, hästen ligger visst gärna på bajs... :')
 
Nu ska ni få se något anskrämligt! :devil: Vi kan säga så, att jag improviserade rätt friskt. Insåg snabbt att symaskinen aldrig skulle palla att sy fast spännena i bogen, sååå.. Jag slaktade ett par fleecelindor. Jag hade ju kunnat planera lite och göra det i alla fall lite snyggare, men hade mycket kort stubin och maskinen samarbetade inte heller. :cautious::o Som synes klippte jag helt enkelt fram en ny bogdel utan att ta hänsyn till eventuella bogveck eller liknande. :rofl: Skit samma, det tycks fylla sin funktion i alla fall, och var som tur var inget dyrt märkestäcke..

20170206_130342.jpg

20170206_130337.jpg

20170206_130325.jpg


Tänkte jag passar på att visa en reflexbrösta som jag knåpat ihop, enbart för att visa att jag inte bara syr fula och slarviga saker. :D
shettisbrosta.jpg
 
Ok, jag har fortfarande inte sytt det där täcket jag har planerat för i snart två år.
Det börjar verkligen bli dags! Nu har mitt fleecetäcke dessutom gått sönder så ypperligt tillfälle att använda det som mall och klippa bort alla spännen.

Funderar på om jag ska ha bogspännen eller dra över huvudet-modell. Gillar utan spännen, men samtidigt är det ju rätt smidigt.
Har köpt både ullfilt och fleecefilt för ändamålet, så kanske kan göra en av varje.
 
Ok, jag har fortfarande inte sytt det där täcket jag har planerat för i snart två år.
Det börjar verkligen bli dags! Nu har mitt fleecetäcke dessutom gått sönder så ypperligt tillfälle att använda det som mall och klippa bort alla spännen.

Funderar på om jag ska ha bogspännen eller dra över huvudet-modell. Gillar utan spännen, men samtidigt är det ju rätt smidigt.
Har köpt både ullfilt och fleecefilt för ändamålet, så kanske kan göra en av varje.

Jag sydde ett skrittäcke utan spännen/kardborre, och såhär i efterhand skulle jag nog gjort det öppningsbart i manken. Är lite meckigt att pula in det under stigbyglar osv. Inte riktigt samma sak, men jag hade nog gjort spännen. :-)

Själv försöker jag pyssla ihop en hals/bogdel i tunt tyg att använda som ridflugtäcke! Är en gammal långkjol i nån typ av genomskinligt tyg som jag slaktat. Underkjolen tänkte jag sy om lite så att jag har på mig den när jag sitter på hästen, den ska hänga ner över korset och sidorna. Framdelen har jag tänkt ska vara som en vanlig halsdel, men den ska fästas i sadeln och nackstycket på tränset på nåt vis. Återkommer när jag kommit lite längre. :p
 
@fraggelzebra Jag har ett vintertäcke utan bogspännen, det ligger helt underbart bra på hästen! Funderade på att ta hem och använda det som mall istället. Men så slår latmasken till och jag nöjer mig nog med fleecetäcket jag har här hemma.
Ska nog sätta igång med det projektet nu, lika bra! Ska slakta några gamla trasiga regntäcken och ta spännen från dem. Prototypen får bli av mikrofleecefilt från Jysks rea. Billigt och bra, så det gör inget om det bli kass :up:
 
Jag gjorde en egen kuskkil till vagnen.
Jag tog frigolit först, limmade ihop två skivor. Jag sågade sen diagonalt så den är 15 cm på högsta stället och 5 cm på lägsta stället. Jag limmade sen på en tunn bräda under, för att kunna fästa klädseln i något.
Sen limmade jag på smukgummi.
Slutligen tog jag klädseln., Den är fastsatt med häftstift, sån med häftpistol, i brädan på undersidan.
Klädseln är en tjock bordsduk. Kommer förvara kilen inomhus. Satte fast två remmar på undersidan så man kan sätta fast på sätet lätt.

Jag gjorde min lika bred som sätet på vagnen. Jag kör bara hemmavid och det är en rockard. Då ser man inte lika bra över hästen så ibland måste jag hoppa åt sidan för att se ordentligt.
Har inte invigt den än, men hoppas den blir bra!

19225594_10155331943392456_6751143014783084439_n.jpg
 
Länge sedan jag la upp något här. Så nu kommer en bildbomd på några av det senaste årets alster.

4_59a9b85c2a6b22abc75ac5a5.jpg

Ljusbrun körtöm till Shetland i biothane, 8m långa. Tillverkat två par som jag använder flitigt själv.

3_59a9b85addf2b337550f1c8f.jpg

Svarta tyglar till Shetland i biothane, två par tillverkade som används flitigt på mina ponnyer.

10_59a9b86b2a6b22abebbd623f.jpg

Vit tömkörningstöm, 16m lång i biothane och en mörkbrun gramantygel i biothane storlek full. Båda två är tillverkade till vänner.

5_59a9b85f9606ee5855b3a4c5.jpg

Pannband och brösta med lysdioder för att synas i mörkret för gångtrafikanter och cyklister.

6_59a9b862ddf2b336ff887726.jpg

Och så här ser de ut på ponnyerna (har blått, orange, grönt och rosa.. Svårt att välja färg..)

2_59a9b857ddf2b337550f1c8e.jpg

Körtäcke i Softshell (här syns även tömmarna i bild).

8_59a9b86788e59d482e2f98c8.jpg

Regntätt och fleecefodrat körtäcke med matchande mjuka benreflexer.

9_59a9b8699606ee585bacaa33.jpg

Körtäcke och körförkläde. Ursäkta dålig bild, men det är inte helt komplett. Tanken är att det ska användas vid uppdragskörningar under vintern och ett till täcke är strax klart.

7_59a9b8642a6b22abee7bd612.jpg

Skavskydd till draglinor sydda i fuskläder.

11_59a9b86dddf2b3370cf630fc.jpg

Förbättrad stängning på en hovboot som kardborrarna har blivit dåliga på.
 
Länge sedan jag la upp något här. Så nu kommer en bildbomd på några av det senaste årets alster.

4_59a9b85c2a6b22abc75ac5a5.jpg

Ljusbrun körtöm till Shetland i biothane, 8m långa. Tillverkat två par som jag använder flitigt själv.

3_59a9b85addf2b337550f1c8f.jpg

Svarta tyglar till Shetland i biothane, två par tillverkade som används flitigt på mina ponnyer.

10_59a9b86b2a6b22abebbd623f.jpg

Vit tömkörningstöm, 16m lång i biothane och en mörkbrun gramantygel i biothane storlek full. Båda två är tillverkade till vänner.

5_59a9b85f9606ee5855b3a4c5.jpg

Pannband och brösta med lysdioder för att synas i mörkret för gångtrafikanter och cyklister.

6_59a9b862ddf2b336ff887726.jpg

Och så här ser de ut på ponnyerna (har blått, orange, grönt och rosa.. Svårt att välja färg..)

2_59a9b857ddf2b337550f1c8e.jpg

Körtäcke i Softshell (här syns även tömmarna i bild).

8_59a9b86788e59d482e2f98c8.jpg

Regntätt och fleecefodrat körtäcke med matchande mjuka benreflexer.

9_59a9b8699606ee585bacaa33.jpg

Körtäcke och körförkläde. Ursäkta dålig bild, men det är inte helt komplett. Tanken är att det ska användas vid uppdragskörningar under vintern och ett till täcke är strax klart.

7_59a9b8642a6b22abee7bd612.jpg

Skavskydd till draglinor sydda i fuskläder.

11_59a9b86dddf2b3370cf630fc.jpg

Förbättrad stängning på en hovboot som kardborrarna har blivit dåliga på.
Sjukt snygga grejer! Var har du fått tag på Biothane om man får fråga? :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 923
· Visningar
61 336
Senast: Flixon
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 572
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 532
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 296
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp