Sy egna hästgrejer nr 6

Länge sedan jag la upp något här. Så nu kommer en bildbomd på några av det senaste årets alster.

4_59a9b85c2a6b22abc75ac5a5.jpg

Ljusbrun körtöm till Shetland i biothane, 8m långa. Tillverkat två par som jag använder flitigt själv.

3_59a9b85addf2b337550f1c8f.jpg

Svarta tyglar till Shetland i biothane, två par tillverkade som används flitigt på mina ponnyer.

10_59a9b86b2a6b22abebbd623f.jpg

Vit tömkörningstöm, 16m lång i biothane och en mörkbrun gramantygel i biothane storlek full. Båda två är tillverkade till vänner.

5_59a9b85f9606ee5855b3a4c5.jpg

Pannband och brösta med lysdioder för att synas i mörkret för gångtrafikanter och cyklister.

6_59a9b862ddf2b336ff887726.jpg

Och så här ser de ut på ponnyerna (har blått, orange, grönt och rosa.. Svårt att välja färg..)

2_59a9b857ddf2b337550f1c8e.jpg

Körtäcke i Softshell (här syns även tömmarna i bild).

8_59a9b86788e59d482e2f98c8.jpg

Regntätt och fleecefodrat körtäcke med matchande mjuka benreflexer.

9_59a9b8699606ee585bacaa33.jpg

Körtäcke och körförkläde. Ursäkta dålig bild, men det är inte helt komplett. Tanken är att det ska användas vid uppdragskörningar under vintern och ett till täcke är strax klart.

7_59a9b8642a6b22abee7bd612.jpg

Skavskydd till draglinor sydda i fuskläder.

11_59a9b86dddf2b3370cf630fc.jpg

Förbättrad stängning på en hovboot som kardborrarna har blivit dåliga på.

Så fina!
Du har PM :)
 
Tack Jag beställer från ett företag i Tyskland, skickar webbadressen i PM till dig. De har bra priser och snabb leverans (till dörren ).

Kan jag också få adressen? :love:

Om det inte är för mycket begärt o fråga hur du gör, har letat online men inte hittat mycket info om att tillverka utrustning själv med biothane. Det ser ut som om du nitar, stämmer det?
Går det att sy i biothane (för hand lr maskin) lr är det för tjockt?
Använder du några speciella verktyg?
 
Kan jag också få adressen? :love:

Om det inte är för mycket begärt o fråga hur du gör, har letat online men inte hittat mycket info om att tillverka utrustning själv med biothane. Det ser ut som om du nitar, stämmer det?
Går det att sy i biothane (för hand lr maskin) lr är det för tjockt?
Använder du några speciella verktyg?

Maskinmässigt krävs en stark industrimaskin-Biothane är extremt starkt, tåligt- och jobbigt att sy i..jag har ingen erfarenhet av handsömnad i Biothane, bara maskin och med chicagoskruv (det ser ut som nitar med det är skruvar). Det bästa är en alternerande maskin, det går dock med nålmatad, som jag har. Det finns ju supermaskiner, men de är ruskigt dyra.
I mitten av Biothane finns en slags stark väv, och den sliter ner nålar och drar av tråd om man har fel inställning på maskinen/för mycket belastning. Har varit med om att nålar faktiskt splittrats av för tjocka lager- det smäller högt :D
Läder är i jämförelse behagligt att sy i, går ju att fukta.
Nu låter det som att Biothane har endast en massa nackdelar, men så är det inte, det är starkt, lättskött, finns i många färger och tjocklekar. Jag har eget företag där jag endast syr i syntet och Biothane och har lärt mig den hårda vägen typ :P
Man kan sy för hand i Biothane, om man gör hål med syl. Jag har dock inte sett något handsytt som ser riktigt proffsigt ut, det är svårt nog att få jämna stygn med maskin. De flesta verkar köra chicagoskruvar (en industrimaskin är dyr, och TUNG att frakta) och det funkar ju, men man måste tänka på att se över dem med jämna mellan rum, så att de inte skruvat upp sig.
Personligen tycker jag att skruvar ser lite billigt ut, det är upp till var och en, men jag är en sucker för kvalitetshantverk och vill att man ska kunna välja Biothane framför läder, och ändå få något liknande.

Mitt främsta tips är silikonspray, det underlättar mycket och håller tråden fin (har en tendens att rugga sig av friktion, även om det är Serafil 40)
 
Maskinmässigt krävs en stark industrimaskin-Biothane är extremt starkt, tåligt- och jobbigt att sy i..jag har ingen erfarenhet av handsömnad i Biothane, bara maskin och med chicagoskruv (det ser ut som nitar med det är skruvar). Det bästa är en alternerande maskin, det går dock med nålmatad, som jag har. Det finns ju supermaskiner, men de är ruskigt dyra.
I mitten av Biothane finns en slags stark väv, och den sliter ner nålar och drar av tråd om man har fel inställning på maskinen/för mycket belastning. Har varit med om att nålar faktiskt splittrats av för tjocka lager- det smäller högt :D
Läder är i jämförelse behagligt att sy i, går ju att fukta.
Nu låter det som att Biothane har endast en massa nackdelar, men så är det inte, det är starkt, lättskött, finns i många färger och tjocklekar. Jag har eget företag där jag endast syr i syntet och Biothane och har lärt mig den hårda vägen typ :P
Man kan sy för hand i Biothane, om man gör hål med syl. Jag har dock inte sett något handsytt som ser riktigt proffsigt ut, det är svårt nog att få jämna stygn med maskin. De flesta verkar köra chicagoskruvar (en industrimaskin är dyr, och TUNG att frakta) och det funkar ju, men man måste tänka på att se över dem med jämna mellan rum, så att de inte skruvat upp sig.
Personligen tycker jag att skruvar ser lite billigt ut, det är upp till var och en, men jag är en sucker för kvalitetshantverk och vill att man ska kunna välja Biothane framför läder, och ändå få något liknande.

Mitt främsta tips är silikonspray, det underlättar mycket och håller tråden fin (har en tendens att rugga sig av friktion, även om det är Serafil 40)

Tack så mycket för ett så utförligt svar! Älskar biothane men tycker det är så dåligt utbud och jag gillar ju DIY projekt så tanken på att sy egna är ju väldigt lockande. Även om jag drömt om en industri maskin så ligger det ju fortf en bit i framtiden så får väl bli för hand lr skruvar isåf.
Hur monterar man dem? Antar att man gör hål i biothanet på något sätt och sen skruvar ihop det.
Visst älskar jag snygg utrustning och tycker söm ser snyggare ut än "nitar" men jag är väldigt praktisk och funktion går före form. :p

Men du gör alltså grejer i biothane? Gör du på beställning lr har du en viss mängd produkter att välja från?
 
Tack Jag beställer från ett företag i Tyskland, skickar webbadressen i PM till dig. De har bra priser och snabb leverans (till dörren ).
Hur är biothane att tömköra med? Tycker att läder är för tungt och styvt men de mjuka syntet tömmarna är lite väl för lättfångade av vinden..
 
Maskinmässigt krävs en stark industrimaskin-Biothane är extremt starkt, tåligt- och jobbigt att sy i..jag har ingen erfarenhet av handsömnad i Biothane, bara maskin och med chicagoskruv (det ser ut som nitar med det är skruvar). Det bästa är en alternerande maskin, det går dock med nålmatad, som jag har. Det finns ju supermaskiner, men de är ruskigt dyra.
I mitten av Biothane finns en slags stark väv, och den sliter ner nålar och drar av tråd om man har fel inställning på maskinen/för mycket belastning. Har varit med om att nålar faktiskt splittrats av för tjocka lager- det smäller högt :D
Läder är i jämförelse behagligt att sy i, går ju att fukta.
Nu låter det som att Biothane har endast en massa nackdelar, men så är det inte, det är starkt, lättskött, finns i många färger och tjocklekar. Jag har eget företag där jag endast syr i syntet och Biothane och har lärt mig den hårda vägen typ :P
Man kan sy för hand i Biothane, om man gör hål med syl. Jag har dock inte sett något handsytt som ser riktigt proffsigt ut, det är svårt nog att få jämna stygn med maskin. De flesta verkar köra chicagoskruvar (en industrimaskin är dyr, och TUNG att frakta) och det funkar ju, men man måste tänka på att se över dem med jämna mellan rum, så att de inte skruvat upp sig.
Personligen tycker jag att skruvar ser lite billigt ut, det är upp till var och en, men jag är en sucker för kvalitetshantverk och vill att man ska kunna välja Biothane framför läder, och ändå få något liknande.

Mitt främsta tips är silikonspray, det underlättar mycket och håller tråden fin (har en tendens att rugga sig av friktion, även om det är Serafil 40)

Vi använder olja, duttar med fingret (går nog bra med vinylglans eller silikonspray också) på typ av galon och biothane-liknande material när vi syr dem, om de är svåra att få genom våra industrimaskiner när matningen inte riktigt fungerar tillräckligt bra.
 
Hur är biothane att tömköra med? Tycker att läder är för tungt och styvt men de mjuka syntet tömmarna är lite väl för lättfångade av vinden..

Jag har (knallrosa :o ) biothanetömmar, de är underbara! Första biten (från bettet sett) är nylonrep, det löper bättre genom ringarna på gjorden. Resten biothane. Tömkör även utomhus i busväder och upplever inte att de flyger runt när det blåser. Dessutom är de SÅ lätta att trassla upp jämfört med textiltömmarna jag hade innan. :D
 
Jag har (knallrosa :o ) biothanetömmar, de är underbara! Första biten (från bettet sett) är nylonrep, det löper bättre genom ringarna på gjorden. Resten biothane. Tömkör även utomhus i busväder och upplever inte att de flyger runt när det blåser. Dessutom är de SÅ lätta att trassla upp jämfört med textiltömmarna jag hade innan. :D
Ja det är rep delen på mina textiltömmar som jag tycker bäst om :) blir så lätt och fin kontakt i jämförelse med breda lädertömmar som blir ngt kg för tungt :/.
 
Tack så mycket för ett så utförligt svar! Älskar biothane men tycker det är så dåligt utbud och jag gillar ju DIY projekt så tanken på att sy egna är ju väldigt lockande. Även om jag drömt om en industri maskin så ligger det ju fortf en bit i framtiden så får väl bli för hand lr skruvar isåf.
Hur monterar man dem? Antar att man gör hål i biothanet på något sätt och sen skruvar ihop det.
Visst älskar jag snygg utrustning och tycker söm ser snyggare ut än "nitar" men jag är väldigt praktisk och funktion går före form. :p

Men du gör alltså grejer i biothane? Gör du på beställning lr har du en viss mängd produkter att välja från?

Du gör hål med håltång eller med hammare och håltagshylsa. Jag körde med lödpenna då det gör ont i händerna efter ett tag MEN det bildas giftiga ångor av det! Blir också smält plast man får skära bort. Nä, skruvar tycker jag tog tid o var ovärt då det kändes fejk, jag vill att det ska se genuint ut, som läder.
Japp, jag skräddarsyr efter häst och önskemål. Får inte göra reklam här då jag har företag, pma om du har frågor :)

Kommer lite bilder på saker jag sytt till min häst senare.
 
Du gör hål med håltång eller med hammare och håltagshylsa. Jag körde med lödpenna då det gör ont i händerna efter ett tag MEN det bildas giftiga ångor av det! Blir också smält plast man får skära bort. Nä, skruvar tycker jag tog tid o var ovärt då det kändes fejk, jag vill att det ska se genuint ut, som läder.
Japp, jag skräddarsyr efter häst och önskemål. Får inte göra reklam här då jag har företag, pma om du har frågor :)

Kommer lite bilder på saker jag sytt till min häst senare.
Okej, tack så mycket för svar! Kmr nog inte ge upp mina planer på o göra eget, DIY är kul men bli inte förvånad om det trillar in ett Pm. ;)
 
Här är en liten bildbomb:

Vanligt hack biothane


Grimma PP




Startad longeringsgjord biothane/PP




Nosgrimma med reflekterande biothane


Akademiskt hack med haktygel biothane


Stigläder neonrosa reflekterande biothane (jag gillar reflex :P)


Ridgrimma m reptygel PP/biothanedetaljer (under tillpassning)


Grimma svart biothane med reflekterande PPband


Ett urval av det jag testar fram just nu :)
 
Senast ändrad:
Syns inga bilder :( Vet att jag förut använde Bukes album för att ladda upp bilder i och kunna lägga in i inlägg, vet dock inte om det funkar längre.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
94 95 96
Svar
1 910
· Visningar
61 125
Senast: Flixon
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 568
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 513
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 296
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp