Sy eller inte sy?

Sv: Sy eller inte sy?

Ser såret ut på ett sätt som inbjuder till problem så att säga så vill jag nog sy. Annars funkar andra metoder bra! Fick hem ett nytt sto för en vecka sedan. Hon hade åkt långt på 1½dygn. från wales till frankrike, belgien, holland, tyskland, danmark och sverige. med övernattning i hollande och ett par stopp. men när hon mitt i natten skulle lastas om för den sista milen, så sa hon nej tack jag kliver av här och vägrade gå på en ny transport (förståeligt) summan av kardemumman blev att hon tjongade i huvudet rätt så friskt i spännet på transporten man hakar i liksom. Mitt i natten finns inga veterinärer även om det var hanska brett och fult. Men vi tejpade istället och det gick jättebra. Har läkt fint nu hela veckan utan att glipa och tejpen sitter som gjuten!
 
Sv: Sy eller inte sy?

min häst blev sydd i lördags. hade olika åsikter runt omkring mig: "det måste sys", "det läker nog av sig själv" och "det bör nog sys för att inte få så stort ärr". så jag valde att åka till veterinärn och han sydde 3 stygn. såret var som två flikar som han sydde ihop.
 
Sv: Sy eller inte sy?

Min häst var 3 månader gammal när hon fick en sparkskada på frambenet strax under bogen. Skadan blott laggde skelettet och såret var stort och öppet (lite större än en "mans" hand) musklen och större blodådrer gick sönder. Blev besök och boende på djursjukhuset. De hande försökt sy så mkt de kunde, där de kunde få ihop såret, men det som var skadat undertill svullnade vilket gjorde att stygnen inte höll utan fick tas bort. Två veckor på djursjukhuset blev det sedan fick jag hemme henne med ett stort öppet sår. Gick inte att bandagera så såret fick vara öppet, det enda jag skull göra var att tvätta och hålla rent. Såret läkte utan problem!
Dock har hon haft ett mindre sår en gång som veterinären satte ett stygn på.

Om man ska sy eller inte tror jag helt beror på hur sårets karaktär och placering och inte igentligen på hur stort de är.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hur vet man när ett sår är så djupt /stort att det behöver sys? Behöver veterinärvård? Vad ska man kika på för att avgöra om man ska...
Svar
8
· Visningar
892
Senast: Freazer
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 852
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Min hund fick ett ganska djupt skärsår i veckan. huden hade fläkt upp sig med hudflikar, men det var inte jättestort, 2 cm i längd...
Svar
12
· Visningar
3 402
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp