Sy in byxor

Philosophia

Trådstartare
Jag har tröttnat på att bara använda jeans som byxor, men alla andra typer av byxor är för stora för mig. Nu slog jag ändå till på ett par som är jättesnygga från Rodebjer. Eller, ja, storlek S är jättesnygga på den 179 cm långa modellen. I ett naivt ögonblick så tänkte jag att XS skulle vara väldigt mycket mindre, men så var det naturligtvis inte.

Jag vill dock verkligen ha dessa byxor och funderar på om det kan vara värt att lämna in dem till en skräddare för att få dem insydda och uppsydda. De behöver sys in i benen och grenen. Min fråga är nu: Är det någon som har gjort det? Blev du isåfall nöjd?
 
Gå in till någon och fråga. Är de seriösa och duktiga kan de säga direkt om det går (beror ju lite på hur de är sydda osv).

Jo, men då måste jag ju veta att de verkligen är duktiga och att de inte bara vill ha syjobb. :)

Kanske jag kan passa på och be om tips (PM) om någon känner till en bra damskräddare i Stockholm! Jag vet inte om @tornblomma är här så mycket längre, men det känns som om du borde veta. :)
 
Jo, men då måste jag ju veta att de verkligen är duktiga och att de inte bara vill ha syjobb. :)

Kanske jag kan passa på och be om tips (PM) om någon känner till en bra damskräddare i Stockholm! Jag vet inte om @tornblomma är här så mycket längre, men det känns som om du borde veta. :)

Nu har jag aldrig behövt ändra på byxor som dig men har behövt laga finare kläder och det är jag inte kapabel till (de generna gick inte i arv från mormor och morfar, sömmerska resp skräddare :o) och har en sån tur att det finns en jätteduktig sömmerska i Falun :up:

Det måste ju finnas någon i Sthlm, du kanske kan kolla på typ Bröllopstorget om det finns några tips där.

Tillägg: NK har tydligen ett skrädderi (jag hade något om det i bakhuvudet så jag googlade). Kolla med dem och kan de inte göra det så kan de säkert rekommendera någon.
 
Jag har tröttnat på att bara använda jeans som byxor, men alla andra typer av byxor är för stora för mig. Nu slog jag ändå till på ett par som är jättesnygga från Rodebjer. Eller, ja, storlek S är jättesnygga på den 179 cm långa modellen. I ett naivt ögonblick så tänkte jag att XS skulle vara väldigt mycket mindre, men så var det naturligtvis inte.

Jag vill dock verkligen ha dessa byxor och funderar på om det kan vara värt att lämna in dem till en skräddare för att få dem insydda och uppsydda. De behöver sys in i benen och grenen. Min fråga är nu: Är det någon som har gjort det? Blev du isåfall nöjd?

Vad var det för modell du köpte?
Jag vet att Rodebjer har haft problem med sina storlekar, de har haft produktionsfel bla på modellen Sini. Dessa är redan i modellen sen tidigare väldigt oversize med rätt mkt "häng" i grejen och med lååånga ben. Stl XS var typ 1/2 meter för långa för mig och 2-3 dm för stora i midjan :cautious: Fick förklarat för mig att det var ngt skumt med just denna modell.... Vilket är synd för de är jävligt snygga!

Om du gillar Rodebjer och är kort borde du välja modellen Houston. De är perfekta på mig som är 1.65. Tyvärr produceras inte dessa längre men jag hoppas att de snart återkommer, kolla annars blocket/tradera. Dessa är också vida i benen men på ett snyggt sätt! Och längden är perfekt. Iallfafall för mig, på mina modellvänner på 1.75 cm +++ ser de dock ut som högvattenbyxor! ;) För mig är dessa i XS perfekta för mig! Är liten och kurvig till formen.

Såhär ser de ut typ. Enligt mig är de de perfekta svarta byxorna. Bor praktiskt taget i mina :p

helfig_1.jpg
 
Senast ändrad:
Jo just, om du behöver en duktig skräddare så tipsar jag om Cömert på Dalagatan. Jättegullig gammal gubbe som är extremt duktig och dessutom billig! Han har sytt om en massa kläder åt mig, resultatet blir alltid perfekt!
 
Vad var det för modell du köpte?
Jag vet att Rodebjer har haft problem med sina storlekar, de har haft produktionsfel bla på modellen Sini. Dessa är redan i modellen sen tidigare väldigt oversize med rätt mkt "häng" i grejen och med lååånga ben. Stl XS var typ 1/2 meter för långa för mig och 2-3 dm för stora i midjan :cautious: Fick förklarat för mig att det var ngt skumt med just denna modell.... Vilket är synd för de är jävligt snygga!

Om du gillar Rodebjer och är kort borde du välja modellen Houston. De är perfekta på mig som är 1.65. Tyvärr produceras inte dessa längre men jag hoppas att de snart återkommer, kolla annars blocket/tradera. Dessa är också vida i benen men på ett snyggt sätt! Och längden är perfekt. Iallfafall för mig, på mina modellvänner på 1.75 cm +++ ser de dock ut som högvattenbyxor! ;) För mig är dessa i XS perfekta för mig! Är liten och kurvig till formen.

Såhär ser de ut typ. Enligt mig är de de perfekta svarta byxorna. Bor praktiskt taget i mina :p

helfig_1.jpg

Du är lika tjusig som vanligt! Houston är riktigt snygga! Jag dagdrömmer ibland att jag är 175 cm lång och har ett par svarta Houston tillsammans med en rak svart kavaj.

Det är ett par Aston som jag har köpt, så de ska ju vara lite oversize, men just nu är det lite för mycket av det goda.

Tack för tips om skräddare!
 
Tack hörrni!

Aha, Aston har jag prövat och ja de är väldigt "hängiga" i grenen, men det är nog tanken med den modellen tyvärr...
 
Om man är 175 och kurvig, vad ska man ha för byxor då? Jag har inte haft byxor på snart 20 år men ibland blir jag sugen...
 
Om man är 175 och kurvig, vad ska man ha för byxor då? Jag har inte haft byxor på snart 20 år men ibland blir jag sugen...
Jag är iofs 173 men också kurvig i formerna och på mig funkar houston jättebra! Har S och de sitter mycket tillfredsställande! Annars är det svårt att hitta bra byxor tycker jag, har nåt par svarta jeans med hög midja som funkar, och ett annat par från weekday som är en korsbefruktning mellan mjukis- och kostymbyxor. känns som att byxor är väldigt klurigt allmänt sett om man inte har BMI 18 typ, man får stå ut med mycket fint i butik - anskrämligt i provhytt innan man hittar nåt sweet.
 
Jag har tröttnat på att bara använda jeans som byxor, men alla andra typer av byxor är för stora för mig. Nu slog jag ändå till på ett par som är jättesnygga från Rodebjer. Eller, ja, storlek S är jättesnygga på den 179 cm långa modellen. I ett naivt ögonblick så tänkte jag att XS skulle vara väldigt mycket mindre, men så var det naturligtvis inte.

Jag vill dock verkligen ha dessa byxor och funderar på om det kan vara värt att lämna in dem till en skräddare för att få dem insydda och uppsydda. De behöver sys in i benen och grenen. Min fråga är nu: Är det någon som har gjort det? Blev du isåfall nöjd?

Det beror lite på...

Vissa märkesbutiker, även i sverige låter göra ändringar. Å andra sidan kostar skräddarsytt mindre än de dyraste märkena. Det kan man väga mot att kombinera en resa till Turkiet där de fixar till x antal byxor som du vill ha, med sol, mat... osv.

Och i och med den ökande migrationen finns det allt fler skräddare som syr in, syr om och syr billigt.
 
Jag bestämde mig för att tillbedja symaskinsguden och hoppades att min egen maskin skulle vara till lags för en gångs skull. Det var den! Så nu sitter byxorna perfekt. Nåja, så perfekt de kan göra på en 151 cm lång människa. Riktigt nöjd! Ursnygga och supersköna. Den enda nackdel verkar vara att materialet är en riktig hundhårsmagnet.

@golit Att åka ända till Turkiet för att fixa ett par byxor har jag verkligen inte tid med.
 
Senast ändrad:
Om man är 175 och kurvig, vad ska man ha för byxor då? Jag har inte haft byxor på snart 20 år men ibland blir jag sugen...

Jag är nog inte rätt person att svara eftersom jag själv inte är rutinerad byxbärare. Men jag tror nog att Rodebjers Sini kan sitta snyggt, likaså Aston (de jag köpte). Det beror nog lite på vad du vill ha om du vill ha något som rätar ut kurvorna eller som framhäver dem.

Själv önskar jag att jag kunde ha byxor som t.ex. Sini, men det kommer ju aldrig kunna hända eftersom jag med lätthet får plats i ett av benen. Men jag kan ju alltid drömma om att kunna se så här stylish ut (skjortan har jag dock och älskar den!)

CRUI91_BLK_Lr_5_Extra.jpg
 
Jag har tröttnat på att bara använda jeans som byxor, men alla andra typer av byxor är för stora för mig. Nu slog jag ändå till på ett par som är jättesnygga från Rodebjer. Eller, ja, storlek S är jättesnygga på den 179 cm långa modellen. I ett naivt ögonblick så tänkte jag att XS skulle vara väldigt mycket mindre, men så var det naturligtvis inte.

Jag vill dock verkligen ha dessa byxor och funderar på om det kan vara värt att lämna in dem till en skräddare för att få dem insydda och uppsydda. De behöver sys in i benen och grenen. Min fråga är nu: Är det någon som har gjort det? Blev du isåfall nöjd?
Det blir ju jättedyrt. Ett tips är att besöka ett äldreboende för där finns en massa duktiga damer från den gamla goda tiden när kvinnor verkligen kunde sy. Numera kan dom ju varken sy eller laga mat, bara slänga in en Findus i micron :meh:. Jag frågade en gammal dam om hon kunde hjälpa mig att fålla upp nya gardiner som jag hade köpt och hon blev så glad att hon fick nått att göra. Super bra jobb och exakt på millimetern hade hon fållat. Hur mycket hon ville ha.......ja hon bad om en Alladin ask :heart)
 
Jag bestämde mig för att tillbedja symaskinsguden och hoppades att min egen maskin skulle vara till lags för en gångs skull. Det var den! Så nu sitter byxorna perfekt. Nåja, så perfekt de kan göra på en 151 cm lång människa. Riktigt nöjd! Ursnygga och supersköna. Den enda nackdel verkar vara att materialet är en riktig hundhårsmagnet.

@golit Att åka ända till Turkiet för att fixa ett par byxor har jag verkligen inte tid med.

När man ändå är där ser man till för att handla för de närmaste åren....
 

Liknande trådar

Utrustning Köpte mitt första par Pikeur ridbyxor idag - ett par vita att ha på tävling :love: Tror modellen heter Lugana eller någonting i den...
2
Svar
22
· Visningar
8 762
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp