symaskinstrassel

Arrows

Trådstartare
försökte laga ett par byxor och skulle då använda symaskinen

Men symaskinen samarbetar inte, undertråden trasslar in sej i sej själv.
Det går att sy 1cm raksöm innan det tar stopp, då är det ett enda trassel om man öppnar luckan för att komma åt undertråden.

Vad sjutton gör jag för fel?? :(
 
Sv: symaskinstrassel

Är undertråden rätt isatt? Snurrar den sas åt rätt håll? Om den gör det, kan det handla om att det finns en massa skit i maskinen som tråden trasslar sig i.
 
Sv: symaskinstrassel

Vanligaste felen för mig är att:
1. Nålen är för slö (de ska bytas oftare än man vill)
2. Nålen är felvänd (skåran på nålen ska vara framåt)
3. Trådspänning är fel (kolla på en testbit om stygnen är jämn-bulliga på både fram och baksida)
4. Tråden är felträdd (antingen över eller under)
5. Tråden är av fel kvalitet (t ex glansig hand-dekortråd eller grov hand-quiltningstråd)
6. Maskinen är dammig och behöver rengöras/oljas
7. Maskinen är trött och behöver servas av kompetent personal
 
Sv: symaskinstrassel

Vanligaste felen för mig är att:
1. Nålen är för slö (de ska bytas oftare än man vill) Det är inte nålen det är fel på
2. Nålen är felvänd (skåran på nålen ska vara framåt) Rättvänd
3. Trådspänning är fel (kolla på en testbit om stygnen är jämn-bulliga på både fram och baksida) kommer inte så långt att jag kan kolla det.
4. Tråden är felträdd (antingen över eller under) Rätträdd
5. Tråden är av fel kvalitet (t ex glansig hand-dekortråd eller grov hand-quiltningstråd) Björntråd, syr ju i jeans. är det boven?
6. Maskinen är dammig och behöver rengöras/oljas säkert, men tvivlar på att det är problemet
7. Maskinen är trött och behöver servas av kompetent personal nä det tror jag inte

tiotecken:)
 
Sv: symaskinstrassel

björntråd ska absolut inte användas i "vanliga" symaskiner! tråden är starkare än maskinen så vill det sig illa går maskinen sönder före tråden går av.
detta fick jag veta hos "min" symaskinsreparatör...
 
Sv: symaskinstrassel

Exakt - björntråd kan vara för tjock.
Vissa maskiner klarar av det, t ex segel- och läder-maskiner. En redigt plåtig hushålls-symaskin från 70-talet kan också klara det (t ex bernina record), men jag tror nog de flesta moderna plastiga hushålls-symaskiner får problem.

Jag har två maskiner, och ska inte sälja den gamla. Den klarar saker som den nya inte klarar (och tvärtom).


Finns även jeanstråd att köpa, osäker på hur det är med tjockleken på den dock, den kan ju också vara för tjock för en vanlig maskin, eller kräva att man justerar trådspänningen ett par steg.
 
Sv: symaskinstrassel

*kl*

Min gamla husquarna fran eh ja Tror det var typ 70tal sydde som en drom med bjorntrad.... min nya (billiga) brother maskin skulle DO rakt av om jag ens forsokte (saker fatta eld o explodera... - inte imponerad av brothers alls)

Jeanstrad + jeans nal borde dock en modern maskin hantera alldeles utmarkt.... det galler dock att checka sa man har ratt nal. Jag "brukade" slarva med det och hade en hel del krangel som tillslut irriterade mig nog for att fa tummen ur rova o kopa jeansnalar. -om- jag minns markningen ratt ar det 80-90 nalar for jeans? o0 ..kan minnas helt tokfel dock.
 
Sv: symaskinstrassel

är en gammal Hugin 3200, hämtade hem min egna lite nyare och det blev samma problem så jag får väl prova byta tråd.

Jeansnålar har jag inga hemma så jag får helt enkelt klara mej med dom jag har
 
Sv: symaskinstrassel

Men det går hur bra som helst att sy med vanlig tråd. Har aldrig använt annat på jeans och ingen söm har gått upp. Tur att felet hittades!
 
Sv: symaskinstrassel

Jag får låna den här tråden för att be om hjälp.

Jag skulle sy ikväll. Trodde jag. Jag var tvungen att byta nål, men vad jag kan se så sitter den rätt i maskinen.
Den är trädd som vanligt. Men man kan inte sy framåt utan den bara 'stannar och hackar' och sen är det ett helt skatbo av övertråd så att allt fastnar. :confused:

Jag vet att det är övertråden för att jag provade att byta undertråden till en annan färg och då var det övertrådens färg som blev en enda stor boll.

Maskinen är ca 2 månader gammal och det har inte varit några problem hittills.
Jag skruvade av och gjorde rent mataren (som inte verkade så smutsig ändå), jag har borstat i spolhuset. Hjälper inte. Har samma tråd som jag brukar ha så det borde inte vara problemet.

Vad kan vara felet?
Kan det vara att jag inte får upp nålen tillräckligt högt när jag skulle byta? Jag har aldrig bytt nål förut, men jag tryckte upp den så långt det gick.

Jag har hästtäcken (tunna eksemtäcken) att laga så jag behöver verkligen en fungerande maskin. Den har aldrig strulat innan som sagt. Har lagat täcken många gånger redan, sytt lite kläder och gardiner utan problem.

Nån underbar bukefalist som skulle kunna tänka sig vad felet är? :(
 
Sv: symaskinstrassel

Lossa allt och sätt tillbaka och trä om, ibland tror jag att de krånglar bara för krånglandets skull.
Min symaskin och jag har ett speciellt förhållande, många svordomar och slag:o har den fått utstå!:p

Gud vad sugen jag blev på o leta rätt på henne och sy lite.. :bump:
Har några jeans som behöver läggas upp och kanske skulle sätta mig och sy lite fina nya vintertäcken till hundarna.
 
Sv: symaskinstrassel

Jag gjorde faktiskt just det. Och det funkade :D

Eller, att säga att det var jag var nog att ta i lite. Jag var så arg och frustrerad att jag ville hiva ut den genom fönstret så sambon fick ta över. Och sen funkade den.

Vi gjorde inget annorlunda. :confused:
Jaja, nu är täckena lagade iaf :)
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag köpte igår en Fitbit Luxe. Främsta anledningen till inköp var att få en tillförlitlig stegräknare (mobilen har ingen bra sådan) och...
2
Svar
24
· Visningar
1 632
Senast: Ms_Antrop
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
693
Senast: Lutten
·
Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 300
Senast: Squie
·
Relationer Hej! En situation som känns som ett svek för mig men som jag måste få hjälp med att reda ut annars känns det som att vår relation är...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp