Symptom diabetes typ 2?

tanten

Trådstartare
Arbetskamraten kom imorse och mådde inget vidare. Smärta när hon kissar och kände sig lite sjuk.

Nåra timmar senare är hon feberrosig, darrig och trött så hon vinglar. Hon har nyligen haft urinvägsinfektion och vi trodde klockrent att den kommit tillbaka.

Hon knatar iväg till VC som säger att det är typiska symptom på diabetes??? Hon fick ingen antibiotika.

Men är feber och svidande kisseri tecken på diabetes typ 2?
Hon är inte törstig och detta fick hon symptom av igår kväll och i natt Och det har förvärrats under dagen.
 
Jag är ingen läkare - men nej, det låter inte som symptom på diabetes.
Vad sa blodprover och urinprov?
 
Arbetskamraten kom imorse och mådde inget vidare. Smärta när hon kissar och kände sig lite sjuk.

Nåra timmar senare är hon feberrosig, darrig och trött så hon vinglar. Hon har nyligen haft urinvägsinfektion och vi trodde klockrent att den kommit tillbaka.

Hon knatar iväg till VC som säger att det är typiska symptom på diabetes??? Hon fick ingen antibiotika.

Men är feber och svidande kisseri tecken på diabetes typ 2?
Hon är inte törstig och detta fick hon symptom av igår kväll och i natt Och det har förvärrats under dagen.

Jag hoppas de kollade blodsockret med ett stick i fingret?
 
Arbetskamraten kom imorse och mådde inget vidare. Smärta när hon kissar och kände sig lite sjuk.

Nåra timmar senare är hon feberrosig, darrig och trött så hon vinglar. Hon har nyligen haft urinvägsinfektion och vi trodde klockrent att den kommit tillbaka.

Hon knatar iväg till VC som säger att det är typiska symptom på diabetes??? Hon fick ingen antibiotika.

Men är feber och svidande kisseri tecken på diabetes typ 2?
Hon är inte törstig och detta fick hon symptom av igår kväll och i natt Och det har förvärrats under dagen.


Min diabetes typ 2 blev diagnostiserad för att jag sökte för en elak svampinfektion i underlivet. Inga andra symtom alls. De såg socker i urinen och skickade mig till VC för vidare utredning. Jag hade ett sockervärde med puttifingret på 16. (Normalt max 7)
 
Jag hoppas de kollade blodsockret med ett stick i fingret?
Nix. Bara ett HbA1C - långtidssocker. Hennes man är diabetiker så hon kollar själv efter jobbet.
Jag är konfunderad. Speciellt över att de inte misstänker infektion när hon är febrig med besvär att kissa......
Får se imorgon hur hon mår.
 
Min mor har diabetes typ 2 och det låter inte som något hon har fått de få gånger sockret har legat för högt (eller för lågt för den delen), darrig och känningar av yrsel brukar det mest vara. Min gissning hade aldrig varit diabetes med dom symptomen men jag är inte utbildad heller så vad vet jag ?
 
Som diabetiker (visserligen typ 1, men symptomen är dem samma) skulle jag säga att nej, det är inga symptom på diabetes. Man blir (sjukligt) törstig (jag drack 9 liter vatten/dygn när jag blev sjuk), rasar i vikt och är konstant trött. Tog de ett HbA1c på henne borde de sett om hon var diabetiker eller inte. Diabetes ger inte feber, däremot stiger blodsockret vid feber och diabetiker måste då öka insulindosen.

Jag skulle nog säga som du, en infektion av något slag är det nog som spökar.
 
Som diabetiker (visserligen typ 1, men symptomen är dem samma) skulle jag säga att nej, det är inga symptom på diabetes. Man blir (sjukligt) törstig (jag drack 9 liter vatten/dygn när jag blev sjuk), rasar i vikt och är konstant trött. Tog de ett HbA1c på henne borde de sett om hon var diabetiker eller inte. Diabetes ger inte feber, däremot stiger blodsockret vid feber och diabetiker måste då öka insulindosen.

Jag skulle nog säga som du, en infektion av något slag är det nog som spökar.
Ja, allt detta vet jag ju eftersom jag också är typ 1. Men jag undrade i stor häpenhet om det fanns helt andra symptom som uppträdde vid typ 2.

Idag är min kollega inte på jobbet och har inte meddelat sig, så vi är alla väldigt oroliga.
 
Arbetskamraten kom imorse och mådde inget vidare. Smärta när hon kissar och kände sig lite sjuk.

Nåra timmar senare är hon feberrosig, darrig och trött så hon vinglar. Hon har nyligen haft urinvägsinfektion och vi trodde klockrent att den kommit tillbaka.

Hon knatar iväg till VC som säger att det är typiska symptom på diabetes??? Hon fick ingen antibiotika.

Men är feber och svidande kisseri tecken på diabetes typ 2?
Hon är inte törstig och detta fick hon symptom av igår kväll och i natt Och det har förvärrats under dagen.

Kolla Blodsockervärdet med ett simpelt stick ger ett bra svar skulle jag säga. Hoppas att de gjorde det. Hade de gjort det på min pappa direkt hade de omedelbart sett att han hade diabetes (dock 1). Nu blev det tyvärr akut istället.

Ursäkta såg sedan att hon kunde kolla BS själv.
 
Senast ändrad:
Det ena måste inte utesluta det andra. Det kan vara uvi och diabetes samtidigt. Hade hon fastat? Vad hade hon i temp? Blodsocker på 9 är högt och varm och rosig hud och trötthet kan vara tecken.
 
Arbetskamraten kom imorse och mådde inget vidare. Smärta när hon kissar och kände sig lite sjuk.

Nåra timmar senare är hon feberrosig, darrig och trött så hon vinglar. Hon har nyligen haft urinvägsinfektion och vi trodde klockrent att den kommit tillbaka.

Hon knatar iväg till VC som säger att det är typiska symptom på diabetes??? Hon fick ingen antibiotika.

Men är feber och svidande kisseri tecken på diabetes typ 2?
Hon är inte törstig och detta fick hon symptom av igår kväll och i natt Och det har förvärrats under dagen.

Diabetes ger försämrat skydd mot infektioner, så återkommande infektioner kan vara första tecknet på diabetes. Men det låter ju som en urinvägsinfektion hon har nu, oavsett bakgrund.
 
Diabetes ger försämrat skydd mot infektioner, så återkommande infektioner kan vara första tecknet på diabetes. Men det låter ju som en urinvägsinfektion hon har nu, oavsett bakgrund.
Ja elelr hur.
För mig som lekman kändes det underligt att inte behandla urinvägsinfektionen bara pga av att de hade teorier om varför den uppkommit. För ja, jag är övertygad om att hon har UVI.
 
Ja elelr hur.
För mig som lekman kändes det underligt att inte behandla urinvägsinfektionen bara pga av att de hade teorier om varför den uppkommit. För ja, jag är övertygad om att hon har UVI.
Det är inte alltid man behandlar uvi om det inte ger svåra symptom pga risken att utveckla antibiotikaresistens.
 
Först nu har arbetskamraten fått besked. Alla prover var OK och nej hon har inga tecken på att ha diabetes typ 2, eller något annat heller.

Däremot har hon fortfarande känning av UVIn. Hon löser det med att googla, dricka surt och mycket och det är bättre. Men inte bra. VC hade inga kmmentarer till UVIn. De var inte intresserade av att diskutera eftersom hon inte hade diabetes.
Lite allmänna behandlingsråd för egenvård kanske hade varit bra? Inte bara egen googling?
 
Först nu har arbetskamraten fått besked. Alla prover var OK och nej hon har inga tecken på att ha diabetes typ 2, eller något annat heller.

Däremot har hon fortfarande känning av UVIn. Hon löser det med att googla, dricka surt och mycket och det är bättre. Men inte bra. VC hade inga kmmentarer till UVIn. De var inte intresserade av att diskutera eftersom hon inte hade diabetes.
Lite allmänna behandlingsråd för egenvård kanske hade varit bra? Inte bara egen googling?
Jag tycker att hon ska gå till vårdcentralen med ett morgonurinprov och kräva att de gör en odling. Är man så dålig att man har feber så ska man äta antibiotika! En obehandlad UVI som kroppen inte reder ut själv kan ju vara farlig! Har haft två bekanta som fått njurbäckeninflammationer och båda fick ligga på sjukhus länge innan de blev bra igen. Känns hemskt onödigt att riskera.

http://www.1177.se/Skane/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Urinvagsinfektion/?ar=True
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 200
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp