Symptom på neurologisk störning

Hannna

Trådstartare
Hej!
Jag provar här, alla tips mottages. Ett fullblod från Polen född 2010, importerades 2016, gick lite 110 i Sverige och hamnade sedan på ridskola. Stått på ridskola i ca 2 år utan kontinuerlig ridning. Aldrig gått lektioner pga ej lämpad.
Jag köpte honom skitbilligt för 3v sen med reservationer för problematik i ridningen. (Häva köp är därför inget alternativ) Ville ge honom en ärlig chans helt enkelt. Sjukt rolig häst som jag trivs jäkligt bra med i övrigt.

Nu till hans problematik. Han har en såkallad ”gångartsstörning”. Han rids ett helt ridpass utan problem, men när jag plockar upp honom i kort form (när han går som en kamel, låg rygg och hög nacke) haltar han bak och kompenserar med hälta diagonalt fram. Veterinär har inte kunnat sätta diagnos mer
än att han gått igenom böjprov och inte påvisar smärta. Veterinär rekommenderar lättare ridning för att se hur problemet utvecklas. Equiterapeut undersökte idag och pratade om neurologisk störning i halskotpelaren. Alternativt en dryg och djup inflammation (ska ge djävulsklo 3v för att se hur det påverkar).

Notera. Han haltar endast när han ”går som en kamel”. Snubblar ibland på höger fram.
Jag kan alltså plocka fram hälta genom att höja handen och rida långsamt. Sekunden senare lägga ner honom i låg form och symptomen försvinner.... Busar, bockar, springer i hagen. Pigg, äter, dricker...

Tänker på er med hästar som haft neurologiska skador. Vilka symptom har de haft?

Alla tips mottages :)
 
Jag vill påstå att en "rörelsestörning" är ett bevis på ett problem någonstans. Om inte smärta nu så kommer en rörelsestörning utveckla ett problem och smärta eftersom man snedbelastar hela systemet.

Jag skulle, som @lytesout95 säger, röntga eller be någon titta på annat än böjprovsdelarna.
 
Hej!

Min häst kollades ofta hos veterinär, för jag tyckte inte hon kändes helt 100. Ingen hittade nåt förrän jag tog ut en ny en som direkt såg hennes (antar jag minimala) rörelsestörning och rekommenderade röntgen av hals och nacke. Vi hittade pålagringar och inflammation på 2 ställen och behandlade med kortison lokalt. Nu rör sig min pärla som hon ska igen :-).

Jag hade sett till att hitta en veterinär som tittar på mer än bara böjprov, röntga hals och nacke och se vad det ger.

På min hade alltså ingen funderat över nacke/hals, det var så pass diffust om man inte visste precis vad man letade efter...

/L
 
Hej!
Jag provar här, alla tips mottages. Ett fullblod från Polen född 2010, importerades 2016, gick lite 110 i Sverige och hamnade sedan på ridskola. Stått på ridskola i ca 2 år utan kontinuerlig ridning. Aldrig gått lektioner pga ej lämpad.
Jag köpte honom skitbilligt för 3v sen med reservationer för problematik i ridningen. (Häva köp är därför inget alternativ) Ville ge honom en ärlig chans helt enkelt. Sjukt rolig häst som jag trivs jäkligt bra med i övrigt.

Nu till hans problematik. Han har en såkallad ”gångartsstörning”. Han rids ett helt ridpass utan problem, men när jag plockar upp honom i kort form (när han går som en kamel, låg rygg och hög nacke) haltar han bak och kompenserar med hälta diagonalt fram. Veterinär har inte kunnat sätta diagnos mer
än att han gått igenom böjprov och inte påvisar smärta. Veterinär rekommenderar lättare ridning för att se hur problemet utvecklas. Equiterapeut undersökte idag och pratade om neurologisk störning i halskotpelaren. Alternativt en dryg och djup inflammation (ska ge djävulsklo 3v för att se hur det påverkar).

Notera. Han haltar endast när han ”går som en kamel”. Snubblar ibland på höger fram.
Jag kan alltså plocka fram hälta genom att höja handen och rida långsamt. Sekunden senare lägga ner honom i låg form och symptomen försvinner.... Busar, bockar, springer i hagen. Pigg, äter, dricker...

Tänker på er med hästar som haft neurologiska skador. Vilka symptom har de haft?

Alla tips mottages :)
Har hästen undersökts på klinik eller bara med "hemmaveterinär"?
 
Min förra hade förändringar i halskotpelaren. Syntes inte på röntgen utan hittades med hjälp av ultraljud. Han var periodvis halt på ett framben, kom plötsligt och försvann lika plötsligt. Visade aldrig något vid böjprov. Var så under en tid sedan började han snubbla och när jag skulle åka med honom till tandläkaren klarade han inte hålla balansen i transporten. Efter att alltid stått stilla innan. Halsen röntgades och ultraljud gjordes, så gjorde dom lite tester, tex så hade han ingen känsel på vissa delar av halsen/bogen. När han gick rakt fram och man gungade honom lite med hjälp av svansen så kunde han inte hålla balansen.
 
Senast ändrad:
Jag håller på att utreda min häst som har väldigt diffusa symptom.
Jag köpte henne för ca2 år sedan och då var hon enbart riden i ca 6 månader. Hon var då år gammal. Hon var lite snubblig bak och hade "dålig balans" vilket jag och flera andra tänkte hörde ihop med att hon var nyligen i riden. Hon har nu ridit och tränats i två år men är fortfarande otroligt svag bak. Kan inte samla sig för då börjar hon tjabba med munnen. Munnen är kollad! I hoppning har hon svårt för kombinationer och liknande då det känns som att hon inte kan lägga vikten bak. Hon har nu börjat gå kort vänster bak i skritten, visar inget i trav. Böjprov är helt rena. Men hon "kostar över", alltså när hon sätter ner hoven bak så trampar hon på ovansidan av hoven. Detta kan hända i både skritt, trav och galopp, både i början och slutet av passet. Oberoende av underlag så gör hon likadant? Hon är röntgade hals och bakknän, inget finns där. Tagit blodprov som visar på förhöjda muskelvärden? Har nu ridit henne försiktigt i typ ingen for alls, utan hon har bara fått röra på sig helt enkelt. Återbesök nästa vecka och vi vet inte riktigt vad vi ska gå på.
Vissa dagar verkar hon vara smärtpåverkad och vill inte ha någon kontakt med andra hästar, nästa dag älskar hon varenda häst och vill ha kontakt. Aldrig visat smärta i ridningen eller vid annan hantering.
Någon som hört något liknande?
 
Jag håller på att utreda min häst som har väldigt diffusa symptom.
Jag köpte henne för ca2 år sedan och då var hon enbart riden i ca 6 månader. Hon var då år gammal. Hon var lite snubblig bak och hade "dålig balans" vilket jag och flera andra tänkte hörde ihop med att hon var nyligen i riden. Hon har nu ridit och tränats i två år men är fortfarande otroligt svag bak. Kan inte samla sig för då börjar hon tjabba med munnen. Munnen är kollad! I hoppning har hon svårt för kombinationer och liknande då det känns som att hon inte kan lägga vikten bak. Hon har nu börjat gå kort vänster bak i skritten, visar inget i trav. Böjprov är helt rena. Men hon "kostar över", alltså när hon sätter ner hoven bak så trampar hon på ovansidan av hoven. Detta kan hända i både skritt, trav och galopp, både i början och slutet av passet. Oberoende av underlag så gör hon likadant? Hon är röntgade hals och bakknän, inget finns där. Tagit blodprov som visar på förhöjda muskelvärden? Har nu ridit henne försiktigt i typ ingen for alls, utan hon har bara fått röra på sig helt enkelt. Återbesök nästa vecka och vi vet inte riktigt vad vi ska gå på.
Vissa dagar verkar hon vara smärtpåverkad och vill inte ha någon kontakt med andra hästar, nästa dag älskar hon varenda häst och vill ha kontakt. Aldrig visat smärta i ridningen eller vid annan hantering.
Någon som hört något liknande?
Proverna visar ju pågående muskelinflammation. Symptomen du beskriver visar ju på någon form av rygg/ bakdelsproblem. Om hon felbelastar sig kan problemen komma därifrån i musklerna och då är rehabträning det enda.
 
Proverna visar ju pågående muskelinflammation. Symptomen du beskriver visar ju på någon form av rygg/ bakdelsproblem. Om hon felbelastar sig kan problemen komma därifrån i musklerna och då är rehabträning det enda.

Det som är lite klurigt är att problemet bara visar sig ibland. Ibland kan vi rida tre pass där hon går fint och sedan kommer ett pass som inte går alls. Eller så fungera halva passet bra och sedan får hon väldigt svårt.
Men då har jag fått ett tips iaf. Tack :)
 
Det som är lite klurigt är att problemet bara visar sig ibland. Ibland kan vi rida tre pass där hon går fint och sedan kommer ett pass som inte går alls. Eller så fungera halva passet bra och sedan får hon väldigt svårt.
Men då har jag fått ett tips iaf. Tack :)
En återkommande muskelinflammation tex pga felbelastning är ju en retning i muskeln. Ibland kommer dom snabbt och ibland tar det mer tid beroende på belastningen och retningen. Det är inte alls lustigt att du kan rida tre pass helt okej ibland och ibland kommer det direkt. Allt beror på hir stor retning som sker i muskeln och hur snbbt inflammationen kommer igång. En häst med muskelinflammation ska inte ridas. Den ska rehabiliteras så att muaklerna får vila, man hittar orsaken tex felbelastningar i rörelsemönstret och återgärdar det genom stärkade träning.
Alternativet om det inte går är att hästen blir sällskap/promenadhäst. Muskelproblem kan vara svåra att komma till rätta med men inte alls omöjliga. Har en fysioterapeute kollat på hästen i rörelse tillsammans med vet?
 
Jag ha haft en häst var tygelhalt d v s om man red hästen i fel form blev den halt. Om den reds i rätt form var den helt ohalt.
Den här hästen var helt genomgången med röntgen, ultraljud och skint (stavas det så?).
När orsaken till tygelhältan hittades var det en gammal muskelskada i länden. När han hade gott omkull i hagen som pigg unghäst hade ett muskelfäste gått sönder. Det i sin tur hade dragit av en liten benflisa. När då hästen reds i fel form tappade den bakbenet. Riden i rätt form helt ohalt och en mycket trevlig ridhäst som tävlade i både dressyr och hoppning.
 
Det som är lite klurigt är att problemet bara visar sig ibland. Ibland kan vi rida tre pass där hon går fint och sedan kommer ett pass som inte går alls. Eller så fungera halva passet bra och sedan får hon väldigt svårt.
Men då har jag fått ett tips iaf. Tack :)

Ang neurologiska problem så finns det ju massor olika symtom då just neurologi är så komplext.
Headshaking är ett exempel - hästarna är ofta helt opåverkade i många fall och sen inte, sen ok osv.

Även annat som tex en pålagring i en rygg/nacke som trycker enbart i vissa lägen/vissa situationer osv med dagar däremellan inga symtom är inte ovanligt alls.
 
Min förra hade förändringar i halskotpelaren. Syntes inte på röntgen utan hittades med hjälp av ultraljud. Han var periodvis halt på ett framben, kom plötsligt och försvann lika plötsligt. Visade aldrig något vid böjprov. Var så under en tid sedan började han snubbla och när jag skulle åka med honom till tandläkaren klarade han inte hålla balansen i transporten. Efter att alltid stått stilla innan. Halsen röntgades och ultraljud gjordes, så gjorde dom lite tester, tex så hade han ingen känsel på vissa delar av halsen/bogen. När han gick rakt fram och man gungade honom lite med hjälp av svansen så kunde han inte hålla balansen.
Hej! Chansar på att du ser det här trots att tråden är ganska gammal.

Har köpt en häst med exakt samma symptom, dock inga större fynd vid ultraljud/röntgen av hals/bog. Vi ska vidare på TMS imorgon för att undersöka om de kan vara neurologiska problem.

Min fundering är över vad det blev för utgång av den diagnosen/problematiken? Kunde ni göra något eller gick den inte att ha kvar eller iaf inte att ha som ridhäst?
 
Jag håller på att utreda min häst som har väldigt diffusa symptom.
Jag köpte henne för ca2 år sedan och då var hon enbart riden i ca 6 månader. Hon var då år gammal. Hon var lite snubblig bak och hade "dålig balans" vilket jag och flera andra tänkte hörde ihop med att hon var nyligen i riden. Hon har nu ridit och tränats i två år men är fortfarande otroligt svag bak. Kan inte samla sig för då börjar hon tjabba med munnen. Munnen är kollad! I hoppning har hon svårt för kombinationer och liknande då det känns som att hon inte kan lägga vikten bak. Hon har nu börjat gå kort vänster bak i skritten, visar inget i trav. Böjprov är helt rena. Men hon "kostar över", alltså när hon sätter ner hoven bak så trampar hon på ovansidan av hoven. Detta kan hända i både skritt, trav och galopp, både i början och slutet av passet. Oberoende av underlag så gör hon likadant? Hon är röntgade hals och bakknän, inget finns där. Tagit blodprov som visar på förhöjda muskelvärden? Har nu ridit henne försiktigt i typ ingen for alls, utan hon har bara fått röra på sig helt enkelt. Återbesök nästa vecka och vi vet inte riktigt vad vi ska gå på.
Vissa dagar verkar hon vara smärtpåverkad och vill inte ha någon kontakt med andra hästar, nästa dag älskar hon varenda häst och vill ha kontakt. Aldrig visat smärta i ridningen eller vid annan hantering.
Någon som hört något liknande?

Kallblodsras? Jag säger alltid kolla PSSM1 😅
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 873
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 023
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 048
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp