Syskon som har bråck

Gnist

Trådstartare
Jag, vad säger ni om att avla på en hund (bråckfri), där något syskon har minimalt (knappt synligt) bråck?

Jag känner mig mkt tveksam, men samtidigt: om det är nya linjer som har en hel del att tillföra och då kanske det kan vara värt den chansningen i längden?

OBS: Gäller inte någon av mina jyckar ;)

Åsikter, motiveringar och diskussioner vill jag se om detta :D
 
Sv: Syskon som har bråck

Jag tycker det är ok. Defektrensning bör enligt genetikerna i första hand ske i rakt nedstigande led för att inte förstöra för mycket.
PL
 
Sv: Syskon som har bråck

Ser det inte som ett större problem. Man får väl se till att välja en partner utan bråck hos nära släktingar.
 
Sv: Syskon som har bråck

Fast hur ska man veta det?

De flesta hundägare har nog ingen aning om släktingar till deras hund har bråck eller inte tror jag.
 
Sv: Syskon som har bråck

Fast hur ska man veta det?

De flesta hundägare har nog ingen aning om släktingar till deras hund har bråck eller inte tror jag.

Som nära släktingar räknar jag föräldrar, helsyskon och avkommor så kontaktar man hundens uppfödare bör man iaf kunna få information om föräldrar och helsyskon. Ägaren har förhoppningsvis koll på eventuella avkommor.
 
Sv: Syskon som har bråck

Bråck är ett polygent tröskelanlag, d v s det är många olika anlag som måste förekomma hos hunden i en viss mängd (tröskeln) för att defekten ska visa sig.

Man kan minska förekomsten av bråck i en ras genom att inte avla på djur som har bråck och alltså bevisligen har tillräckligt mycket av de felaktiga anlagen, men man kan inte avla bort det helt o hållet.

Det finns heller aldrig några garantier hur man än gör, 2 hundar utan bråck, som inte haft bråck i kända generationer kan tillsammans mycket väl ändå åstadkomma bråck hos avkomman.

Det enklaste är väl trots allt att inte avla vidare på defekta individer.
 
Sv: Syskon som har bråck

Nu gällde iofs frågan om man med gott samvete skulle avla på bråckfria hundar, men där det förekommer bråck på helkullsyskon.

Att inte avla på hundar som har bråck torde väl för de allra flesta vara självskrivet!
 
Sv: Syskon som har bråck

Vilket därmed har besvarat frågan.
Man avlar vidare på de som inte uppvisar bråck ...
 
Sv: Syskon som har bråck

Och tar för givet att inga anlag för bråck finns?
 
Sv: Syskon som har bråck

Om det är polygen nedärvning är resonemangen samma som för HD. Belastade syskon ökar risken men behöver inte vara uteslutet och det blir en bedömningsfråga från fall till fall.

Anlaget för bråck är inte bara en gen, så visst anlag finns nog ändå i kullen. Men om det nog för att avkommorna ska utveckla bråck eller inte... tja... Man kan alltså inte ta för givet att anlaget saknas. Precis som ett kullsyskon till en hund med d-höfter.
 
Sv: Syskon som har bråck

Ta bort alla hundar som ev kan ha anlag för bråck ur aveln så har du inget kvar att avla på.
Håller med skogstroll.
PL
 
Sv: Syskon som har bråck

Menar du att i alla kullar som föds finns det alltid några valpar som har bråck?
 
Sv: Syskon som har bråck

Jag ser i mitt jobb massvis av lindriga bråck på små valpar. Dessa ger inga framtida bekymmer eller risker o hanteras de på rätt sätt kommer de inte att synas när hunden är ett halvår gammal o det går därför inte heller att avgöra vilka som haft det. De riktiga bråcken som måste opereras är ovanliga.
PL
 
Sv: Syskon som har bråck

Svårt att säga ett rakt svar. Det beror på avelsutbudet i övrigt samt hundens övriga förtjänster och vad den kan tillföra aveln.

Vi hade en tik i början på 80-talet med lindrigt bråck och ingen av hennes tre valpar ärvde det. Sen fick hon ett barnbarn som också var bråckfritt och sen användes de hundarna inte mer. Tur var väl det för jag tror att hennes far lämnade PRA. (Engelsk import)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 425
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 648
Senast: Sel
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 601
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp