Status
Stängd för vidare inlägg.

majola

Trådstartare
Det finns ju trådar om virkning, trädgård, matlagning osv. Kan vi inte ha en sytråd också?

Jag var på mässa igår och köpte på mig lite nya tyger och är nu jättepeppad på att sy. Det ska bli lite pyjamasar till barnen till att börja med hade jag tänkt (antingen har ungarna vuxit eller så har alla pyjamasar krympt!).

Satt alldeles för sent vid datorn igår kväll och letade mönster...

Syr ni till er själva eller till barnen? Till hästar eller hemmet?
 
Jag syr! Till hundarna :D planen är dock att bli så duktig att jag kan sy om second hand-kläder till mig själv och liknande. Tycker verkligen om att sy, har jag nyligen upptäckt. Använder en något äldre Singer som är snäll nu när den fått vara på service hos någon som förstår sig på symaskiner på riktigt :p
 
Jag syr :) utbildad skinnsömmerska, men blir främst grytlappar mm till min butik och trikåkläder till mig själv och lillasyster.
Har en husqvarna platinum 730 som jag inte alls kommer överens med egentligen :meh: vill ha en pfaff ambition 2.0 men lite för fattig för det just nu :down:
 
Jag syr halsband och olika sorters selar till hundar, egna och andras. Jag har en Singer Fashion Mate 7256 som jag verkligen trivs med. Materialet är spännband, bård och fleece.
 
Jag syr lite sporadiskt. Har en låda med olika tyger som var tänkta till en massa saker, men som blivit liggande.
Men nu fick jag mammas symaskin i födelsedagspresent - så kanske det kan bli lite fart på syeriet igen :)
Får börja med det roliga jobbet att lappa byxor bara...

Jag gav mig på några projekt i @Monstermom s sytråd i somras (?):
142840862781738500_resized.jpg

Förkläde - test. (har nu ett med rätt mått att kopiera - någon gång)
142895031358400400_resized.jpg

En "walkaway dress". Helt utan mönster har jag för mig. Sitter inte jättebra:p, men så är det dessutom tyger från second hand som inte egentligen är för kläder:angel:... Det blommiga är nästan lite vaxduksaktigt och det vita är väldigt sladdrigt... Bandet sydde jag dit för att jag inte ens orkade tänka tanken på knappar.
Men det var ett spännande projekt :)






@Klara, @Mia_R och @Mirtai hängde väl i MMs tråd?
Syr ni nåt nu?
 
Jag syr med ojämna mellanrum - relativt sällan eftersom min symaskin är ett riktigt måndagsexemplar. Jag blir tyvärr alltid på riktigt dåligt humör när jag syr.

När jag syr så blir det i princip alltid sådant som jag behöver, det kan vara täcke eller sele till hundarna, ny soffklädsel, väska, eller något enstaka enklare klädesplagg.

Jag önskar att jag hade kunnat sy mer kläder, men jag tycker att det är svårt att hitta snygga mönster. Tyvärr är jag för oskicklig för att kunna modifiera dem själv. Så när jag syr kläder så blir det oftast utan mönster och att jag kör passningen med hjälp av nålning. För kläder hade jag även velat ha en overlocksymaskin.
 
Jag har ett syrum. Tre symaskiner och två garderober överfulla med tyger. Och ingen tid. Det senaste året har det blivit några T-shirts till lillungen och ett antal mössor.
 
Jag syr ytterst sällan, men det hände faktiskt häromdagen. På ortens second-handaffär hittade jag en gardin som behövde sys om för att passa i fönstret där jag skulle ha den. Så på nattkröken drog jag fram min Husqvarna som är snäppet nyare än en trampsymaskin :p och sydde. Jag blev rätt nöjd med resultatet när gardinlängden förvandlades till två längder och en kappa.

2016-04-03%2010.03.59_zpsr1vsnb1n.jpg


Nu undrar jag vad jag ska göra av tyget som blev över.
 
Åh jag älskar att sy! Men har varken grejer, plats eller kunskap att få till det bra..
Blir mest lite gardiner och örngott. Förutom alla eksemtäcken som måste lagas då.

Har en singer heavy duty som börjat krångla, undertråden trasslar sig och övertråden går av hela tiden. Försökt med lite självservice men hjälper inte.. Fått nog lämna in den.

Tips på bra, moderna basic mönster som inte är allt för dyra?
 
Åh jag älskar att sy! Men har varken grejer, plats eller kunskap att få till det bra..
Blir mest lite gardiner och örngott. Förutom alla eksemtäcken som måste lagas då.

Har en singer heavy duty som börjat krångla, undertråden trasslar sig och övertråden går av hela tiden. Försökt med lite självservice men hjälper inte.. Fått nog lämna in den.

Tips på bra, moderna basic mönster som inte är allt för dyra?
Jag har samlat en hel del gratismönster (men inte testat). Vad är du intresserad av? Har inte tid nu, men kanske ikväll.
 
Här är ett av de första hundtäckena jag sydde. Dubbel fleece. Kardborreknäppning.
12745646_605304646284586_7209201149166297218_n.jpg

Har även sytt hundskor i dubbel fleece med någon typ av vattenavstötande tyg mellan.
12715248_605304682951249_7259101048965974858_n.jpg


Här är ett täcke som blev klart igår:
12923369_628037724011278_6975799029000775618_n.jpg


Syr även matmössor som mina hundar behöver för att inte äta upp långa pälsen på öronen när de tuggar ben och liknande :p
10013944_616875285127522_4761713154503998407_n.jpg
 
Jag är inte ett jätte-stort fan av att sy men jag gör det mer eller mindre för att jag måste. Håller på med med lite "medeltidsmupperi" så jag syr mest försök till historiskt korrekta kläder. När folk undrar vilken period jag håller på med brukar jag svara "Visby 2016 med en touch av medeltid" ;)
Syr längre sömmar på symaskin och sedan fållar jag för hand. Min sy-lista ser ut såhär just nu:
- Jacka: Sy ihop kilarna (har tagit bort tre stycken då det blev för mycket tyg), pressa sömmar, sy om stängning/krage, pressa sömmar.
- Klänning: Fixa ärmar, pressa sömmar.
- Struthätta: pressa sömmar
- Klänning 2: pressa sömmar
- Underklänning: fixa ärmar
- Tyg: sy en till underklänning.
Sen vill jag sy minst en till klänning till årets medeltidsvecka, en till underklänning samt en mantel. Lite pengar till allt tyg hade inte varit helt fel heller ;) Ett par skor i läder skulle ju inte skada *drömmer mig bort*
 
Idag har jag beställt ett gäng nya nålar till symaskinen, samt lite annat smått och gott (gummiband, vlieseline, vliesofix osv...). Har ett par grejor som jag måste få gjorda först innan jag har ro att börja sy bara...

Tänkte ge mig på den här tunikan till min dotter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund ÅÅÅÅÅÅÅ idag skedde ett mirakel, genombrott...kalla det vad ni vill! Melvin har för första gången varit ensam hemma i drygt 1 timme UTAN...
Svar
2
· Visningar
1 124
Senast: escodobe
·
Övr. Katt För igår kastrerade jag min ena dam. Visste att hon var dräktig i 2-3 veckan, och det stämde visade det sig sen. Ringde Rinkebys...
Svar
7
· Visningar
967
Senast: Yrja
·
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 293
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp