Ta bort Brandväggen - hur?

M

Minizapp

Hej. Har precis köpt en ny dator med Windows XP Home.
Där fanns även ett virusprogram samt ett Brandväggs-program installerat.

Virusprogrammet tog jag bort eftersom jag har ett mycket bättre som jag ville installera i stället. Men nu kommer vi till problemet:

Brandväggen vill jag också ta bort men jag hittar inte var programmet ligger så jag kan avinstallera det! Det heter "Windows Brandvägg" men jag hittar inte det någonstans. Har provat att söka i datorn men då visas bara genvägen. Går man in på "Lägg till/ta bort program" så finns den inte där heller. :mad:

Jag ska installera en bättre brandvägg i stället för detta som sägs läcka som ett soll. Men då måste jag ju först kunna ta bort det!

Någon som vet?
 
Sv: Ta bort Brandväggen - hur?

På min är det bara att gå in i Startmenyn, välj Alla program. Sen Tillbehör, Systemverktyg och Säkerhetscenter. Där kan du ta bort XP-s egen brandvägg.
 
Sv: Ta bort Brandväggen - hur?

Det är som MissFideli säger. Det går inte att avinstallera Windowsbrandväggen. Installera du den andra brandväggen och gå sen in till säkerhetscentret, scrolla ner och gå in på "Windows Brandvägg" och välj stänga av.

/Erica
 
Sv: Ta bort Brandväggen - hur?

Aha, så det går inte att ta bort det helt? Jaja, då får jag väl nöja mig med att bara stänga av det då :)

Tack för hjälpen! :bow:
 
Sv: Ta bort Brandväggen - hur?

Minizapp skrev:
Jag ska installera en bättre brandvägg i stället för detta som sägs läcka som ett soll.


Därom tvista de lärde... :smirk:

Ungefär lika många för som emot Windows egen brandvägg. I regel är det inte så jättestor skillnad mellan brandvägg si eller så. Den största skillnaden är hur du som användare konfar den. Men eftersom de flesta inte gör några större insatser där så...

Säkerhetsmedvetandet hos normala användare är skrämmande låg. I många fall helt obefintlig.
 
Sv: Ta bort Brandväggen - hur?

Ja olika uppfattningar finns ju alltid :)

Men eftersom jag inte själv är någon dataexpert, utan bara en normalt kunnig användare så måste jag ju ändå välja vilka jag vill lyssna på och jag har läst och hört från många olika datakunniga källor att Windows faktiskt har en hel del "hål" i säkerhetssystemet och att detta är väl känt hos alla dessa "hackers" som finns där ute.

Sen det att de flesta inte gör några större insatser med sina säkerhetsprogram - det gäller inte mig. Eftersom jag nu försöker "få till" en bra brandvägg så kan man väl säga att jag åtminstone försöker göra något ;)
 
Sv: Ta bort Brandväggen - hur?

Windows i sig har förvisso en del hål nu och då. Windows är också det dominerande operativsystemet på marknaden och därför mest intressant att hacka eller utnyttja för sina brister. Windows är också överlägset mest exponerat i media. T o m länstidningarna får upp en notis då och då om något säkerhetshål. Betyder det att andra operativ som MacOS, Linux eller andra är felfria? Betyder det att t ex Nortons brandvägg är bättre än Windows inbyggda? Njäe. De har säkert sina fel och brister de med, men de är inte så intressanta för media och alla vill ju klå Microsoft så bland hackers är inte intresset lika stort heller.

Men man måste ju skilja lite på vad som är operativ, applikation och i detta fall just en brandvägg. Bara för att det någonstans i Windows finns ett säkerhetshål, så betyder inte det att just brandväggen är kass. Det är Windows i sig som (just då) är kasst. Såvida säkerhetshålet inte sitter just i brandväggen förståss. Jag menar att säkerhetshålet finns där oavsett vilken brandvägg du har. Hoten och riskerna försvinner inte för att du har en annan brandvägg. Oavsett hur bra den är och vilka tester den nu vunnit. Lösningen är fortfarande att patcha Windows.

Ditt resonemang visar på att du (liksom många andra) har en övertro på brandväggar. De fixar bara en del av problemen. Som du avslutar med, så visst - du försöker göra det bästa av det hela. Men ditt resonemang håller inte överallt. Detta för att problemen oftast inte sitter i Windows brandvägg - utan i Windows som operativsystem eller i någon av Microsofts applikationer. Där hjälper det inte om brandväggen heter "Microsoft" eller Zone Alarm eller Norton. Där hjälper i regel bara patchning. I vissa fall kan en brandvägg stoppa det värsta rent temporärt, men samma sak där. Det hänger i regel inte på produkten utan funktionen och konfigurationen. Och konfigurationen är alla brandväggars svagaste punkt. Oavsett fabrikat.
 
Sv: Ta bort Brandväggen - hur?

Minizapp skrev:
Hej. Har precis köpt en ny dator med Windows XP Home.
Där fanns även ett virusprogram samt ett Brandväggs-program installerat.

Virusprogrammet tog jag bort eftersom jag har ett mycket bättre som jag ville installera i stället. Men nu kommer vi till problemet:

Brandväggen vill jag också ta bort men jag hittar inte var programmet ligger så jag kan avinstallera det! Det heter "Windows Brandvägg" men jag hittar inte det någonstans. Har provat att söka i datorn men då visas bara genvägen. Går man in på "Lägg till/ta bort program" så finns den inte där heller. :mad:

Jag ska installera en bättre brandvägg i stället för detta som sägs läcka som ett soll. Men då måste jag ju först kunna ta bort det!

Någon som vet?


gå in på mina nätvarksanslutningar sen höger klicka på anslutnigen och välga egenskap sen på avanserat en tryncker du på instalering på bränd vägen på koplar väk den
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag måste nog inse att min dator inte längre funkar till det jag vill ha den till. Den har blivit så fruktansvärt seg och program hänger...
Svar
2
· Visningar
522
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
IT & mobiler Någon här som är bra på datorer? Min C: hårddisk är nästan full & jag hittar inte vad det är som verkar ta så enormt mycket plats...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Migo
·
Kropp & Själ Och hur gör man? Jag är trött på att må dåligt, så trött. Jag tror hela tiden att det ska bli bättre av sig själv men sen hamnar jag...
Svar
8
· Visningar
1 057
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp