Ta djupa andetag

Problematisk

Trådstartare
Jag kan inte ta djupa andetag. Det känns som typ ett spänt band runt/tryck på bröstkorgen, och jag spänner halsen och det tar liksom "stopp" när jag försöker ta riktigt djupa andetag. Ni vet såna där sköna djupa andetag som liksom "släpper" allt?
Iallafall, jag är 99% säker på att det är ångestrelaterat och inte något fysiskt knas. Därför undrar jag om nån har något tips på att få till de där sköna djupa andetagen?
Bara så jag kan ta en riktigt djup suck ibland, skulle vara så skönt.
 
Jag kan inte ta djupa andetag. Det känns som typ ett spänt band runt/tryck på bröstkorgen, och jag spänner halsen och det tar liksom "stopp" när jag försöker ta riktigt djupa andetag. Ni vet såna där sköna djupa andetag som liksom "släpper" allt?
Iallafall, jag är 99% säker på att det är ångestrelaterat och inte något fysiskt knas. Därför undrar jag om nån har något tips på att få till de där sköna djupa andetagen?
Bara så jag kan ta en riktigt djup suck ibland, skulle vara så skönt.

Jag är verkligen ingen expert men har du testat att andas i fyrkant för att lugna ångesten?
 
Jag kan inte ta djupa andetag. Det känns som typ ett spänt band runt/tryck på bröstkorgen, och jag spänner halsen och det tar liksom "stopp" när jag försöker ta riktigt djupa andetag. Ni vet såna där sköna djupa andetag som liksom "släpper" allt?
Iallafall, jag är 99% säker på att det är ångestrelaterat och inte något fysiskt knas. Därför undrar jag om nån har något tips på att få till de där sköna djupa andetagen?
Bara så jag kan ta en riktigt djup suck ibland, skulle vara så skönt.
För min del brukar det hjälpa om jag lyfter armarna rakt upp i luften samtidigt som jag tar ett djupt andetag :)
 
Ja, antingen lyckas jag inte riktigt med det eller så funkar det helt enkelt inte för mig, men det har inte hjälpt märkbart iallafall :(

Det finns ju andningsövningar att göra, stress gör ju gärna att man andas högt sas och med dåligt magstöd (nu menar jag inte en full panikångestattack utan "vanlig" stress).

För mig räcker det med att jag sas säger åt mig själv att skärpa mig och ta några djupa andetag, rent allmänt har jag bra magstöd i andningen vilket gör det lättare för mig.
 
Det finns ju andningsövningar att göra, stress gör ju gärna att man andas högt sas och med dåligt magstöd (nu menar jag inte en full panikångestattack utan "vanlig" stress).

För mig räcker det med att jag sas säger åt mig själv att skärpa mig och ta några djupa andetag, rent allmänt har jag bra magstöd i andningen vilket gör det lättare för mig.

Jag har också egentligen bra magstöd, drillad av många års teaterföreställningar :p Så jag har liksom inga problem så sett att "jobba ner" andningen. Men det känns ändå som att det på nåt sätt tar stopp innan den där sista biten med luft.
 
Jag har fått lära mig att tricket för att kunna andas in är att kunna andas ut (för det är då man skapar utrymme för mer luft att komma in).

Prova att under tio andetag bara fokusera på att pressa ut så mycket luft du kan genom att dra in magen mot ryggraden och låt inandningen komma naturligt genom att låta magen slappna av och röra sig bort från ryggraden. Kanske gör det att du upplever att du får ner luften lite djupare.
 
Som @Tassetass är inne på så brukar det lättaste vara att tänka tvärt om. Det är också mer i linje med hur andningsappareten är byggd att fungera. Fokusera på utandningen och låt sedan kroppen sköta inandningen på egen hand. Detta kan göras genom att antingen tömma sig på luft eller genom att låtsas blåsa ut stearinljus. Att stå med hela ryggen mot en vägg kan hjälpa för att få in känslan att magen jobbar in nåt. Viktigt att aktivera magen i utblåset och sen släppa. Slappna av, låt magen falla ut. Det är i släppet som du får tillbaka luften. Så länge du håller kvar magen så kan inte lungorna fyllas ordentligt.

Den aktiva inandningen som vi gör i djupa suckar/gäspningar bygger på att ovanstående grund fungerar. Att aktivt dra in luft och höja axlarna ger inte speciellt mycket om vi inte samtidigt kan släppa magen.

Jag ska också lägga till en varning att övningarna ovan inte ska göras flera gånger i tät följd. Risken att bli yr är överhängande.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte ta djupa andetag. Det känns som typ ett spänt band runt/tryck på bröstkorgen, och jag spänner halsen och det tar liksom "stopp" när jag försöker ta riktigt djupa andetag. Ni vet såna där sköna djupa andetag som liksom "släpper" allt?
Iallafall, jag är 99% säker på att det är ångestrelaterat och inte något fysiskt knas. Därför undrar jag om nån har något tips på att få till de där sköna djupa andetagen?
Bara så jag kan ta en riktigt djup suck ibland, skulle vara så skönt.

Prova denna övningen.
Räkna tyst i huvudet till 4 medan du andas in genom näsan och andas sedan ut medan du räknar till 8.
Om du har slut på utandningsluft innan du kommer till 8 så gör om och andas ut långsammare...
Upprepa några gånger...

Det är väldigt lugnande och avstressande att koncentrera sig på andningen om man är stressad.
Om det i längden hjälper dig med din ångest eller att ta djupare andetag vet jag dock inte.

En annan är att försöka "andas med magen" istället för bröstkorgen, att magen putar ut och in i andningen istället för bröstkorgen upp och ner (om du ligger ner på rygg). Det fick jag lära mig av en tandläkare för massa år sedan som gav det som råd till rädda/stressade/ångest patienter
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·
Relationer Hej! Jag är mitt i att gå igenom ett breakup, har precis nått cirka fem veckor. Det går väldigt upp och ner, ibland känner jag mig glad...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 540
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 198
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp