ta ett skott, porslinsblomma

MinIan

Trådstartare
hur gör man det? är det bara att klippa av? :confused:

när jag fick min blomma av min mamma för FLERA år sedan så sa hon att jag kunde få ett skott när blomman gav henne det.. huh?

jag har haft min blomma i flera år, inte har den gett mig nått skott inte :p
utan jag testade en gång att klippa av ett. och satte den i vatten, men den fick ALDRIG rötter. så hur gör man?
 
Sv: ta ett skott, porslinsblomma

man klipper av, pillar bort några blad och sätter ner den i en kruka med jord, ungefär en centimeter av stjälken ska ner. sen ser man till att hålla det fuktigt, en plastpåse kan vara bra att ha över. klart! :laugh:
 
Sv: ta ett skott, porslinsblomma

*psst* anledningen till att den inte får rötter är för att porslin inte är levande ;)
 
Sv: ta ett skott, porslinsblomma

nja, det kan ju också fungera, men jag har alltid rotat direkt i jord. tänk på att rötterna kommer ut där bladen sitter, så se till att få ner minst ett parbladfästen under jorden (glöm inte att ta bort själva bladen bara...) :)
 
Sv: ta ett skott, porslinsblomma

knapplånar och trådlånar

Någon som har koll på hur man tar skott på en Aloe Vera? Mamma har en superfin, och jag har tagit och satt i vatten och satt ner i jord, men det tar sig inte som jag vill. Några råd? :)
 
Sv: ta ett skott, porslinsblomma

Vi har alltid rotat porslinsblommor i vatten.
Åh, nu måste jag ha en! :love:
Någon som vet om de är giftiga?
 
Sv: ta ett skott, porslinsblomma

knapplånar och trådlånar

Någon som har koll på hur man tar skott på en Aloe Vera? Mamma har en superfin, och jag har tagit och satt i vatten och satt ner i jord, men det tar sig inte som jag vill. Några råd? :)

Min planta ynglar av sig till tusen. Minst 50 sticklingar varje år. Jag brukar bara bryta loss dom, rensa rottrådarna och stoppa ner dom i en egen kruka. Nemas problemas.
 
Sv: ta ett skott, porslinsblomma

jaha, det kanske är därför jag aldrig fick rötter på min då, för där var inga bladfästen i vatten. får väl testa igen.. tack för hjälpen :D
 
Sv: ta ett skott, porslinsblomma

hur gör du då? gör du som poli säger och sätter bladfäste under vatten?
 

Liknande trådar

Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 512
Fordon För mig är det självklart att använda bälte när jag åker bil och tror det är för de flesta. (Vet inte. Gissar bara.) Om inte annat så...
2
Svar
32
· Visningar
1 836
Senast: Seabaz
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 614
Senast: Saigon
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp