Ta körkort

machafuko

Trådstartare
Jag har nyligen (äntligen) börjat övningsköra och funderar på ungefär hur lång tid det kan ta. Förstår såklart att det är högst individuellt, men tänkte kolla av här inne för nyfikenhetens skull.

Hur länge och mycket övningskörde ni innan ni tog ert körkort? :D
 
När jag började på körskola tog det ca 2 mån innan jag klarade uppkörningen. Övningskörde mycket privat vid sida av.

Sambon har precis tagit sitt och det tog ca 6 mån från att han började på körskola. Vi körde så mycket privat vi hann men med bebis och jobb så var det svårt att få till.
 
Övningskörde lite privat men när jag började på körskola tog jag kortet inom 3 månader. Jag tog 9 eller 10 körlektioner vill jag minnas.
 
När jag började på körskola tog det ca 2 mån innan jag klarade uppkörningen. Övningskörde mycket privat vid sida av.

Sambon har precis tagit sitt och det tog ca 6 mån från att han började på körskola. Vi körde så mycket privat vi hann men med bebis och jobb så var det svårt att få till.

Okej! Uppskattningsvis, hur ofta körde ni privat respektive gång? :)
 
Jag har nyligen (äntligen) börjat övningsköra och funderar på ungefär hur lång tid det kan ta. Förstår såklart att det är högst individuellt, men tänkte kolla av här inne för nyfikenhetens skull.

Hur länge och mycket övningskörde ni innan ni tog ert körkort? :D
Körde nio lektioner. Plugga som en dåre. Hade mitt körkort på 12 dagar. Men då var Det inga köer till uppkörning. Gjorde uppkörning och teori på samma dag.
 
Okej! Uppskattningsvis, hur ofta körde ni privat respektive gång? :)
När jag tog körkort så kanske 3-5 gånger vecka. Körde till jobbet, pojkvännen, ja vart jag en skulle.

När sambon tog körkort så körde vi 1 max 2 gånger vecka tillsammans. Och så hade han någon körlektion varje vecka.
 
10 körlektioner och säkert 2h/veckan privat i ca 5 månader.

Klarade uppkörningen prickfritt. Kan helt ärligt säga att jag är rusktigt bra på att köra bil! :D Hade med facit i hand kunnat köra upp tidigare men blev lurad av körskolan att jag inte var redo och behövde fler lektioner...:cautious:
 
2 veckor tog det för mig.
15½ (en snutt körning direkt innan uppkörningen) lektioner på bilskola + risk 1+2 och lite pluggande på hemmaplan. Klarade både teori och uppkörning på en gång.
 
Lycka till! Så underbar känsla när kortet är klarat! Jag förstorade upp det och hade dåligt självförtroende men även om det tog lite tid så klarade jag det fint. På lite mer än 10 lektioner (började i maj, färdig sept men då var det semesterstängt också) och en hel del privatkörning med pappa.
Teorin la jag inte mkt tid på.
 
Jag har nyligen (äntligen) börjat övningsköra och funderar på ungefär hur lång tid det kan ta. Förstår såklart att det är högst individuellt, men tänkte kolla av här inne för nyfikenhetens skull.

Hur länge och mycket övningskörde ni innan ni tog ert körkort? :D
Kör så mycket du bara kan, det är antalet mil som gör dig till en bra förare och inte hur snabbt du klarar kortet. Jag ser allt för många dagligen i trafiken som skulle behöva sätta sig på skolbänken igen och det märks även tydligt i alla diskussioner här på buke vad som är lagligt eller olagligt i trafiken att många inte har koll.

Har du möjligheter att övningsköra privat så gör det parallellt med körskolan.
 
När jag tog B så gick jag på körskola i 3-4 månader och hade 10 körlektioner och körde mycket privat .Då gick vi en kväll i veckan .När jag tog CE så tog det två veckor intensiv kurs och då körde jag upp och skrev samma dag men det går inte nuförtiden
 
Kör så mycket du bara kan, det är antalet mil som gör dig till en bra förare och inte hur snabbt du klarar kortet. Jag ser allt för många dagligen i trafiken som skulle behöva sätta sig på skolbänken igen och det märks även tydligt i alla diskussioner här på buke vad som är lagligt eller olagligt i trafiken att många inte har koll.

Har du möjligheter att övningsköra privat så gör det parallellt med körskolan.

Kör bara privat som det är just nu! Känns onödigt att betala massa pengar för att lära mig koppla, växla etc. när jag har en sambo som är jättebra på att förklara det. :D

Målet är att körkortet ska vara klart senast augusti när jag förhoppningsvis får hem min valp, men ju tidigare desto bättre. Med tanke på vad alla här inne skrivit låter det ju inte som att mitt mål är omöjligt alls. :)
 
Lycka till! Så underbar känsla när kortet är klarat! Jag förstorade upp det och hade dåligt självförtroende men även om det tog lite tid så klarade jag det fint. På lite mer än 10 lektioner (började i maj, färdig sept men då var det semesterstängt också) och en hel del privatkörning med pappa.
Teorin la jag inte mkt tid på.

Ja, jag längtar verkligen! Hade inte en tanke på att ta körkort när alla andra i min ålder gjorde det. Trodde att jag alltid skulle bo i en storstad där kollektivtrafik är mer regel än undantag. Nu bor jag här, visserligen centralt, i en liten svensk stad och stormtrivs trots att kollektivtrafiken är rätt usel. Drömmen är att flytta ut på landet häromkring och där är kollektivtrafik inte något som ens finns. Som det kan bli :p
 
Jag övningskörde i flera år. :o Men det var pga ekonomin, hade helt enkelt inte råd att skriva in mig, körlektioner, halkbana, uppkörning m.m. Prioriterade hästar då! :p:D

När jag väl skrev in mig var det klart på 2 månader. Kuggade tyvär på första uppkörningen (missade sänkt hastighet för jag var så nervös, plus att en unge cyklade rakt ut i vägen bakom ett hörn så jag och körgubben tvärnitade bägge två, och man blev kuggad automatiskt så fort han fick lov att ingripa)

Körde 5 lektioner på skolan, sen halkbana, teoriprov och 2 uppkörningar. Hade jag klarat första uppkörningen hade jag haft det på strax över en månad.
 
gud vad folk verkar klara körkortet snabbt :o

Jag körde mängder av lektioner februari-juni förra året och hann ändå inte bli klar för uppkörning. Dock har jag hört nu att för den körskolläraren får alla ta många lektioner. Tror inte hon är girig utan bara (för?) noggrann.

Lycka till @machafuko!
 

Liknande trådar

Fordon Jag ska till hösten kolla på en ny bil. Jag har en 20 år gammal bil som börjar åka på sin sista resa så att säga. :bump: Jag planerar...
Svar
7
· Visningar
909
Senast: Twihard
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 744
Senast: TinyWiny
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 501
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp