Ta med barn (oanmälda) till bekanta

Zinfernia

Trådstartare
Kära Buke, jag måste bara kolla med er om jag överreagerar eller ej.

Härom veckan hade jag och en ytligt bekant vän bestämt oss för att ha middag hos mig med tillhörande tjejsnack oss emellan.
Vi bestämde en tid och hon frågade om hon skulle ta med något vilket jag inte tyckte behövdes då jag ändå hade allt hemma men mer än så planerade vi inte. När hon sedan ringer på dörren och jag öppnar visar det sig att hon har tagit med sin treåriga dotter utan att fråga om det är okej för min del. Mitt minspel när jag öppnade dörren gick nog något i stil med: :D:eek::crazy::meh:

Jag blev duktigt irriterad. Jag tycker att man frågar först innan man tar med sina barn till någon man inte känner speciellt bra, man dyker inte bara upp tillsammans med dagisligan.
Jag tycker inte ett dugg om barn, vill inte ha några egna och vill definitivt inte tvingas umgås med andras avkommor. :wtf: min bostad är inte heller barnanpassad alls. Finns inte en enda möbel som är fastsatt i väggen och jag har flera saker framme som jag är rädd om.

Hela kvällen gick nu åt till att min bekant fick springa och passa sin dotter som sprang runt, istället för den vuxen-tjejmiddag-kvällen som jag hade förväntat mig. Helt misslyckat.

När jag sedan beklagade mig inför en av våra gemensamma vänner tyckte hon att det var sådant man ibland får räkna med när man bjuder in någon som har barn, att barnen är som en förlängd del av en själv. Det enda vi var överens om där var att vi inte alls var överens:rofl:

Är det jag som överreagerar?
 
Kära Buke, jag måste bara kolla med er om jag överreagerar eller ej.

Härom veckan hade jag och en ytligt bekant vän bestämt oss för att ha middag hos mig med tillhörande tjejsnack oss emellan.
Vi bestämde en tid och hon frågade om hon skulle ta med något vilket jag inte tyckte behövdes då jag ändå hade allt hemma men mer än så planerade vi inte. När hon sedan ringer på dörren och jag öppnar visar det sig att hon har tagit med sin treåriga dotter utan att fråga om det är okej för min del. Mitt minspel när jag öppnade dörren gick nog något i stil med: :D:eek::crazy::meh:

Jag blev duktigt irriterad. Jag tycker att man frågar först innan man tar med sina barn till någon man inte känner speciellt bra, man dyker inte bara upp tillsammans med dagisligan.
Jag tycker inte ett dugg om barn, vill inte ha några egna och vill definitivt inte tvingas umgås med andras avkommor. :wtf: min bostad är inte heller barnanpassad alls. Finns inte en enda möbel som är fastsatt i väggen och jag har flera saker framme som jag är rädd om.

Hela kvällen gick nu åt till att min bekant fick springa och passa sin dotter som sprang runt, istället för den vuxen-tjejmiddag-kvällen som jag hade förväntat mig. Helt misslyckat.

När jag sedan beklagade mig inför en av våra gemensamma vänner tyckte hon att det var sådant man ibland får räkna med när man bjuder in någon som har barn, att barnen är som en förlängd del av en själv. Det enda vi var överens om där var att vi inte alls var överens:rofl:

Är det jag som överreagerar?
Ja du överreagerar! Om du verkligen ogillar barn så skarpt så får du säga till innan att de inte är önskvärda!
 
Bjuder man in folk med barn får man absolut räkna med att precis innan kunna få ett samtal i stil med "Det har kört ihop sig, kan X följa med eller ska vi ta det en annan dag?". Jag tycker dock inte att man ska dyka upp med oanmälda gäster, varesig det är barn, djur eller vuxna. Så himla svårt är det inte att skicka ett sms eller ringa och förvarna.

Jag håller rakt inte med din bekanta om att barn är en förlängd del av en själv. Jag och min dotter är helt klart två olika personer.
 
Jag hade inte blivit glad om nån tog med sin unge oanmält. Då hade det vart bättre att vi ställde in och tog det en annan gång. Tycker det hör till att man förvarnar innan. Enda gången jag räknar med att barn medföljer är när barnet är så pass litet att man inte lämnar iväg det.
 
Jag tycker du överreagerar starkt. Visst att man kanske bör säga att man tänker ta med barnnet men har dom kommit dit så fine lixom. Jag hade troligtvis vänt i dörren om du hade haft den attityden.

Mycket möjligt att jag gör. :) jag tycker bara att man säger till innan så att jag själv kan välja om jag vill ta in ett barn här eller inte. Vissa av inredningsgrejerna kan jag såklart plocka undan men hemmet är ju ändå långtifrån anpassat för barn som springer runt och klättrar på allt.
Bara en sån sak som maten blev bekymmer. Jag hade gjort en stark thaigryta och hon hade inte med något till dottern som denne kunde äta, hon frågade om jag hade smörgås hemma men jag hade ju inte ens det.
Jag tycker som sagt att man frågar innan och inte tar det för givet att barnen är välkomna.
Jag hade ärligt talat blivit mycket gladare om hon istället hade tagit med sin stora, pälsiga sankt Bernhard som dreglar överallt:rofl:
 
Jag tycker inte att du överreagerar. Hade din vän hört av sig i förväg och frågat om det var okej/sagt att det tyvärr kört ihop sig och hon behövde ha dottern med sig hade det varit en helt annan sak.
Men jag tycker inte man tar med sig någon utan att kolla av att det är okej, speciellt inte om det är någon man inte känner väldigt väl man ska hem till.
 
I min värld är det självklart att man inte tar med barn till en vuxenträff utan att stämma av det innan (om det inte är uppenbart att barnet ingår i paketet, är jag t ex föräldraledig och bestämmer lunch med en kompis så utgår jag från att hen fattar att barnet ingår).
 
Jag hade också blivit minst sagt förvånad om ett oanmält barn var med, men jag har också börjat förstå nu när fler av mina vänner fått barn upptäckt att det är olika hur man tänker. För flera av de nyblivna föräldrarna är det självklart att barnen ska med som "grundförutsättning" medan det för mig inte är det. Det finns nog inget "allmänt rätt eller fel" utan det är nog kommunicera som gäller.
 
Jag tycker inte att du överreagerar... Hon kunde sagt att ska vi ses så måste jag ta med barnet, å då hade du 1) haft möjlighet att anpassa lite 2) ni kanske hade kunnat vara hos henne istället 3) flyttat fram det hela lite.
Mina hästar är min förlängning, inte fan är de med... Hennes eventuella sambo tillhör väl också familjen, märkligt att inte h*n hakade på också ;)
 
Eller så tar man inte förgivet att ens barn alltid är välkommen. Man frågar väl ändå om man får ta med sig en person till
Absolut, men om man verkligen inte vill ha med barn att göra så kanske man behöver göra klart det så det inte blir missförstånd.
Som förälder tänker man kanske inte så alltid, att barnen inte skulle vara välkomna.

Nu tog ju båda förgivet åt varsitt håll.

Jag säger alltid ’jag har barnet med mej isf, jag har ingen barnvakt/pappan jobbar etc’’.
 
Jag tycker att du överreagerar. Om jag var din kompis, var ensamstående och du visste om det - då hade jag räknat med att du skulle fatta att barnet kom med. Om jag inte var ensamstående, då skulle jag ha kollat av med dig först: är det ok om jag tar med barnet? (Om svaret var nej hade jag sannolikt inte kommit men det är ju en annan historia)

Men - där jag tycker att du överreagerar är med dina motiveringar. I den andra tråden där du tog upp detta skrev att du inte tyckte om barn och därför inte ville ha in dem in i din lägenhet. Nu använder du :wtf: Sanslös överreaktion, tycker jag. De är ju varken schimpanser eller leprasmittade.

(Har för övrigt inte barn)
 
Absolut, men om man verkligen inte vill ha med barn att göra så kanske man behöver göra klart det så det inte blir missförstånd.
Som förälder tänker man kanske inte så alltid, att barnen inte skulle vara välkomna.

Nu tog ju båda förgivet åt varsitt håll.

Jag säger alltid ’jag har barnet med mej isf, jag har ingen barnvakt/pappan jobbar etc’’.

Jag tycker ansvaret ligger på den som vill/behöver ta med sig någon (barn, hund, partner, whatever) att kolla av om det är okej. Som den som bjuder in ska man inte behöva säga till om att den och den inte är välkommen.
 
Absolut, men om man verkligen inte vill ha med barn att göra så kanske man behöver göra klart det så det inte blir missförstånd.
Som förälder tänker man kanske inte så alltid, att barnen inte skulle vara välkomna.

Nu tog ju båda förgivet åt varsitt håll.

Jag säger alltid ’jag har barnet med mej isf, jag har ingen barnvakt/pappan jobbar etc’’.
Fast bjuder man in någon så gäller inbjudan just den personen. Inte nån annan kompis, syster, hund, granne eller så. Jag ska inte behöva säga till att du inte får ta med den eller den. Man frågar om det är okej att man tar med vem det nu är. Svårare än så är det inte. Man kan inte alltid förutsätta att ens barn är välkommet.
 
Ja du överreagerar! Om du verkligen ogillar barn så skarpt så får du säga till innan att de inte är önskvärda!

Vi har pratat om barn. :) jag har sagt att jag inte vill ha egna och att jag inte är ett dugg intresserad. Självklart hade jag däremot varit ännu tydligare om jag hade vetat att hon skulle dra med dottern oanmäld men när vi började snacka om att ses var det mer i "middag/vin/tjejsnack"-anda och i min värld är det tämligen barnfritt.
 
Jag hade aldrig tagit med något av mina barn utan att fråga först. Och hade jag tagit med barnet (efter att ha fått ok från värd/värdinna) hade jag också tagit med mat till mitt barn. De flesta treåringar jag känner, inklusive min, är mycket selektiva med maten.
 
Bjuder man in folk med barn får man absolut räkna med att precis innan kunna få ett samtal i stil med "Det har kört ihop sig, kan X följa med eller ska vi ta det en annan dag?". Jag tycker dock inte att man ska dyka upp med oanmälda gäster, varesig det är barn, djur eller vuxna. Så himla svårt är det inte att skicka ett sms eller ringa och förvarna.

Jag håller rakt inte med din bekanta om att barn är en förlängd del av en själv. Jag och min dotter är helt klart två olika personer.

Självklart, det är i mina ögon en sak om det totalt kör ihop sig och man inte har något val men ändå förvarnar och en helt annan att bara dyka upp som en överraskning. :) Nu blev det knappt nåt prat alls eftersom hon inte kunde släppa dottern ur sikte och det var väl inte riktigt vad jag hade räknat med för kvällen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har sedan ett år tillbaka träffat en man, han är ca 10 år äldre och han är egentligen mycket av det jag inte alls letade efter hos...
2 3
Svar
50
· Visningar
13 294
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Jag är halvtids plastförälder till en kille på 12 år som bor hemma hos oss vartannan vecka.. Pojken har diagnostiserats med ADD men de...
Svar
11
· Visningar
2 695
Senast: Mitten
·
D
Ekonomi & Juridik Hej Jag är ny på detta forum och heter MArtine kallas Tine kort & gött. Har tidigare i mitt liv tränat/tävlat med olika typer av...
Svar
10
· Visningar
1 282
Senast: Cizma
·
Övr. Barn Jag behöver ventilera lite och hoppas på att få lite kloka reflektioner från er Bukefalister!! :) Jag separerade från mina barns pappa...
Svar
17
· Visningar
4 593
Senast: Jenny1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Strejk
  • Snorklingstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp