Ta ner mina träd?

Hyacinth

Trådstartare
Vår käcka vägförening på landet har blivit aktiv efter 40+ år i träda.
Det ska dikas och fixas, vilket i sig är bra.
Mindre kul är att vår mark gränsar till vägen, och nu vill de ta ner alla träd som står upp till 1,5 meter från vägen. I praktiken innebär det att de kan riva ladan som står närmare vägen än så (som exempel) . Det som retar mig är att mina träd ska väck, men de som har ett staket en halv meter från vägen, de får ha staketet.
Kan jag sätta upp ett staket framför mina träd, och då får de står kvar;)? Sen låter 1,5 meter som en så stor del, kan det vara så?
 
Jag kan ingenting om vägföreningar, men har de verkligen det mandatet att tvinga dig att ta ner dina träd? Ligger inte det på kommun eller vägverk (om de skulle utgöra något hinder för att se i trafiken). Jag hade sagt nej.

Och att de skulle kunna tvinga dig att riva en lada är ju helt barockt.
 
Vill bara påpeka, till vägföreningens försvar, att det inte är säkert att föreningen själva har satt reglerna. Får de bidrag från Vägverket gäller verkets regler. I mitt område innebar det att ett gäng fina äppelträd längs en mindre grusväg var tvungna att tas ner, annars rök alla bidrag för hela området.

Menar inte att du inte ska kämpa för träden, men kan vara värt att kollla upp innan du blir förbannad på folket... ;-)
 
Om det stämde skulle vi inte få ett öre. Här hänger det nyponhäckar ut i vägbanan och träd som skrapar lastbilarna. Inget görs men bidrag får vi.
 
Hur motiverar de att träden ska bort? Jag hade nog börjat med att ta reda på om det finns lagstöd för föreningens krav.

Vi har träd betydligt närmare vägen än 1,5 m...
Bild0078.jpg
 
Är det dikningen som ställer till problemet? För träden i sig är knappast ett problem men om de ska dika ur efter krav från vägverket så kan jag förstå varför träden ska bort, det är svårt att dika ur med massor av rötter och även om det går så är det risk att man skadar träden så att de sedan faller.
Grannen som har fina björkar runt hela sin tomt blir av med dem som är längs vägen, det har vägverket bestämt och det fanns inget att göra, det var för allmännyttans skull... Vi har dock ingen vägförening utan det är vägverket som sköter våran väg. (Trafikverket heter det kanske numera om man ska vara helt korrekt... ;) )
 
Hur motiverar de att träden ska bort? Jag hade nog börjat med att ta reda på om det finns lagstöd för föreningens krav.

Vi har träd betydligt närmare vägen än 1,5 m...
Bild0078.jpg

Det där ser ut som en allé och då gäller särskilda regler eftersom de omfattas av områdesskydd enligt miljöbalken. Med det sagt så har även min väg, med tillhörande vägförening, träd som står närmare än 1,5 m från vägen och föreningen får bidrag för att sköta den.
 
Vår käcka vägförening på landet har blivit aktiv efter 40+ år i träda.
Det ska dikas och fixas, vilket i sig är bra.
Mindre kul är att vår mark gränsar till vägen, och nu vill de ta ner alla träd som står upp till 1,5 meter från vägen. I praktiken innebär det att de kan riva ladan som står närmare vägen än så (som exempel) . Det som retar mig är att mina träd ska väck, men de som har ett staket en halv meter från vägen, de får ha staketet.
Kan jag sätta upp ett staket framför mina träd, och då får de står kvar;)? Sen låter 1,5 meter som en så stor del, kan det vara så?
Ska man dika och träd står där då får man nog kanske välja om det är viktigare att leda bort vattnet o ha en bra väg eller om träden är viktigare. ;-)

På våran väg som är privat finns det trädkronor som hänger ut i vägbanan, en del åkare gillar inte trädkronor som släpar upp på lastbilars hytt/skåp. Och jag tror dom tom kan vägra köra om det förstör lastbilen.
 
Det där ser ut som en allé och då gäller särskilda regler eftersom de omfattas av områdesskydd enligt miljöbalken. Med det sagt så har även min väg, med tillhörande vägförening, träd som står närmare än 1,5 m från vägen och föreningen får bidrag för att sköta den.
:D Njäe, någon allé är det egentligen inte. Fast jag brukar kalla träden för min "nästan allé" eftersom jag alltid längtat efter just en allé.

Edit - blev nyfiken på det där med områdesskydd och läste på lite. Och inser att det nog faktiskt ÄR en allé enligt naturvårdsverkets definition...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Ibland blir det inte som man vill, men det blir bra ändå. Och ibland när det inte blir som man vill så blir det bara skit. Det är...
Svar
0
· Visningar
379
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Att skaffa katt har inte riktigt blivit som jag räknat med. Det har blivit bättre. Det finns alltid någon katt tillgänglig att gosa med...
Svar
18
· Visningar
1 326
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Igår blev jag (nå, min bil med mig i) rammad av en traktor. Jag körde på vår lilla, lilla grusväg och fick syn på mötande ekipage...
2
Svar
25
· Visningar
3 491
Senast: Fibusen
·
Fordon Jag läste denna artikel och den här krönikan lägger ju fram alla mina tankar om denna oförklarliga SUV-trend som adopterades från det...
17 18 19
Svar
376
· Visningar
19 367
Senast: yennork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp