Ta ner staket - sommarhage

Smulan75

Trådstartare
En fråga:

Denna sommar har jag arrenderat en sommarhage på ca 1,5ha. ca 600m staket runt hagen. Vi satte upp staketet i början av sommaren, mest plaststolpar, förstärkt med trästolpar i hörn och en del trästolpar med jämna mellanrum på "långsidorna".

Jag ska snart flytta hem hästarna och jag funderar nu på att ta ner tråd & plaststolpar inför vintern och förvara detta inomhus. Jag kommer att använda hagen igen nästa år.Trästolparna kommer få stå kvar.

Jag känner mest att det springer en hel del älg genom den hagen - speciellt när hästarna inte kommer stå där, och det är så lätt att de river ner. en del av tråden är de lite tunnare banden och de brukar ju bli nedtyngda av snö och av vind. Om jag inte är där så ofta och kollar staketet känns det som att risken att det blir slitet och går sönder mycket större, både tråd och stolpar.

Hur skulle ni göra?
 
Det låter inte fel att ta ner tråden, man måste ändå se över hagen innan starten på nästa säsong för att se om det är helt. Då skulle jag nog känna att det känns bättre att sätta upp tråden redan från början. Är man ett gäng, så går det rätt fort att ta ner och sätta upp tråd.
Speciellt eftersom du nämner att det finns risk för älg som springer där, och om man då lämnat tråden kvar så kanske man får byta den nästa år ändå och då kanske det är bättre att ha varit förutseende?
Lite så jag tänker, man får nog väga upp fördelarna mot nackdelarna och se vilket som väger tyngst och sen köra efter det. :up:
 
Ja, jag håller med om att det är bättre att ta ner och sätta upp, annars är det risk att man börjar lappa och laga, och det blir aldrig bra. Om tråden är av så bra kvalitet att den går att återanvända - se till att skaffa bra rullar och rulla upp den ordentligt. (och gärna en rulle med ett hål i mitten, så man bara kan sätta i en pinne där och dra sen!) Nystan och liknande ser jättebra ut när man precis gjort dem, men är ett elände när man ska sätta upp staketet igen.
 
Tack för svar, jag känner att det är en del jobb, men känns inte som det tar mer än en dag om man gör det själv och troligen får jag hjälp med sambon och hans traktor så det går snabbare, det som tar längst tid är ju trästolparna och de ska stå kvar :)

jag har sparat "rullarna" som tråden kom på :) Det känns som just banden tar så mycket stryk, och eftersom det handlar om ett par månader på sommaren som de används och kommer stå oanvända ganska många månader under höst/vinter/vår så kändes det bättre att ta in det och se till att de är fräschare. Tycker även att plaststolpar brukar ta ganska mycket stryk och bli snea och vinda när de står ute längre tid. Kanske lite snål men lägger hellre jobb på det än pengar på ny tråd & stolp nästa vår :)

Just att man inte är där så man ser om tråden har dragits ner eller stolpar ramlat - inte så att jag har lust att åka förbi där varje vecka även om det inte är långt bort :)
 
När det gäller tunnare band så trycker jag ner den i sopsäckar av lite bättre kvalitet och lämnar slutet att knyta igen säcken med. Har jag gjort i 20 år och det har hittills aldrig trasslat ihop sig. Att få upp det platt på rullar har jag gett upp :)
 
När det gäller tunnare band så trycker jag ner den i sopsäckar av lite bättre kvalitet och lämnar slutet att knyta igen säcken med. Har jag gjort i 20 år och det har hittills aldrig trasslat ihop sig. Att få upp det platt på rullar har jag gett upp :)

hm det har jag aldrig provat förrut och inte hade jag gissat att det skulle funka, fast jag vågar kanske prova det :)
 
Ta en gammal vatten slangs vinda (utan slang), fäst ena änden på elrepet och veva in det :). Sen när du ska ha upp det nästa år så är det bara att gå ett varv med vindan och hänga upp tråden på isolatorer :).
Mycket smidigare än att veva det runt armen eller knöla ner det i en säck :p.
Är väl värt att köpa en ny vinda och ta av slangen på till och med :rofl: aldrig en knut eller ngt trassel på tråden igen :banana:
 
Ta en gammal vatten slangs vinda (utan slang), fäst ena änden på elrepet och veva in det :). Sen när du ska ha upp det nästa år så är det bara att gå ett varv med vindan och hänga upp tråden på isolatorer :).
Mycket smidigare än att veva det runt armen eller knöla ner det i en säck :p.
Är väl värt att köpa en ny vinda och ta av slangen på till och med :rofl: aldrig en knut eller ngt trassel på tråden igen :banana:
Så himla smart!
 
Så himla smart!
Jag vet!! :D snodde idén av en banbyggade som hade sett det på en tävlingsplats :p.
Är sen bara att knyta ihop ändarna av över och undertråden och gå ett varv tillbaka så har man allt färdig mätt och klart :up:.
Istället för att ha en 3-4 skit tunga nystan att försöka koma ihåg att sätta på rätt plats så att man inte tagit tråden som är 100m på hagen som är 110m bara för att komma på det när tråden tar slut.. (been there done that)
 
jag och dottern trädde på de gamla rullarna på en pinne och rullade in tråden - vi kunde ta två rullar i bredd och sen la vi pinnen mellan handtagen på skottkärran och kunde lätt snurra dem där. :) och sen tog vi plastpinnarna på skottkärran, det blev lite i mesta laget på skottkärran, hade nog varit lättare med traktorn :) det tog ca 2h så det var inte så farligt, "lagom helgmotion" ;) Det enda problemet att tråden tar så mycket mer plats när man rullar upp dem igen och det kändes onödigt att klippa av tråden - så de "svämmade" över lite på slutet. Har man mer än mina 600m långa staket så rekommenderar jag nog någon typ av vinda ;) - och om man är ensam.
 

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 529
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 151
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 044
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 214

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp