Ta upp ridningen där man slutade

Embla

Trådstartare
Hej alla!
Jag är en så kallad återvändare, som har börjat rida igen efter 12 (!) års uppehåll. Som barn red jag från att jag var 7-15, både på ridskola och även mycket privat. Fick rida och även tävla några unga och gröna hästar, och har totalt fått många timmar i sadeln.

Nu är jag tillbaka på ridskola 1 gång i veckan sedan 5 månader och älskar det!
Jag skulle helst vilja rida varje dag om jag hade tid och råd. Problemet är att jag känner att jag har tappat mycket finlir och inte alls är på den nivån där jag slutade (vilket egentligen inte alls är konstigt).
Jag har svårt att kombinera hjälperna och sänka hälarna, och att få hästen att gå i rätt form är det inte tal om än. Däremot har jag en ganska bra sits och balans i alla gångarterna, så en del hänger faktiskt kvar.

Hur ska jag komma tillbaka dit jag var när jag slutade, eller utvecklas maximalt som ryttare där jag befinner mig nu? Jag tycker det är svårt att få med mig något när jag bara rider 1 gång i veckan på en ridskola, i en grupp där utvecklingen går ganska långsamt framåt.

Ska jag satsa på att försöka bli medryttare? Antagligen kommer det mest bli aktuellt med uteritter då (eftersom de flesta ägare främst önskar det) -ger det mycket ändå? Främjar det ändå min känsla/sits/balans att rida ut i skogen?

Eller är det smartare att spara ihop till privatlektioner på ridskolan då och då?
Jag är fortfarande student så har ju inte ett ett fett ekonomiskt kapital om man säger så.

Tacksam för alla tips och råd!
Nu går jag och rider lektion :)
 
Jag var för några år sedan precis där du är nu, men hade bara haft 6 års uppehåll. Det svåra är just tajming, styrka och balans. Rent tekniskt kände jag hur jag skulle göra men fick inte till det praktiskt. Mkt frustrerande.

Jag började rida ensam som medryttare men började senare rida på en bra ridskola med välutbildade hästar och instruktörer. Det var räddningen. Man måste ha en ridlärare och du har ju börjat i rätt ända :) Sedan är det helt enkelt timmarna i sadeln som avgör hur snabbt du kommer tillbaka.
Eftersom du redan rider på ridskolan skulle jag fråga instruktören om råd, kanske finns nån lämplig häst som söker medryttare eller så finns möjlighet att rida fler lektioner? Vår ridskola har iaf rabatt ju fler lektioner man rider per vecka. Vissa ridskolor har ett medryttarsystem på sina lektionshästar som säkert skulle passa dig bra?
Jag skulle i ditt fall försöka hitta en lämplig medryttarhäst som är vettigt utbildad, som du kan rida vid sidan av lektionerna och kanske få träna för instruktör på. Det hade nog gjort susen. Är milsvid skillnad på att rida 1 gng/vecka och 2-3 gng/vecka. speciellt i den fas du är i nu behöver du rida mkt för att hitta tillbaka igen :)

Nu när jag har egen häst är det helt otänkbart hur man skulle kunna rida mindre än 5 dagar/vecka. Jag tycker snarare att det är för lite ridtid att bara ha en häst på heltid. Jag vill rida mer och utvecklas bättre än såhär. Men kraven ändras ju beroende på hur mkt man har.
 
Timmar i sadeln ger jättemycket tycker jag! Fortsätt rida dina lektioner på ridskolan och försök samtidigt hitta en häst att rida några dagar i veckan är mitt råd. Angående uteritter så ger de massor av sadelvana, och jag tycker inte att man kan rida på riktigt om man inte också behärskar hästen ute i naturen...
 
Jag har gjort precis som du, börjat rida igen efter 12 års uppehåll frånsett några enstaka tillfällen. Det är det bästa jag gjort! Jag började på vanlig ridskola och tyckte också att jag hade svårt att koordinera hjälper etc. men fick ändå bra hjälp av duktig instruktör och bra grupp med flera i samma situation som jag. Fortsatte på ridskolan och blev samtidigt medryttare och red sedan flera gånger i veckan vilket hjälpte mycket. Fick även lektioner på medryttarhästen. Sedan bytte jag inriktning och provade att rida lektioner på duktiga islandshästar för att se en annan sida än turridning på islänning, och då blev jag helt fast. Nu har jag min första egna häst som är islandshäst och jag njuter av att kunna rida när jag vill och att min dröm sedan jag var liten har gått i uppfyllelse. Ridmässigt tycker jag att jag utvecklas hela tiden och jag tränar för tränare med jämna mellanrum. Helst hade jag behövt träna minst varje vecka, men det har det inte funnits möjlighet till tyvärr. Upplever att jag är mindre smidig och har lite sämre kroppskontroll nu jämfört med när jag var yngre, men det tar sig med träning och timmar i sadeln!

Lycka till! Tror att mycket hänger på att rida mer än en gång i veckan.
 
Lufta frustrationen med ridlärare. Visst ger ridtimmar mycket, men man m å s t e rida för tränare. Jag har bara haft uppehåll från träningar och har lagt till med enormt mycket olater, trots att jag hållit igång ridningen i sig.

Luftar du frustrationen vet ridläraren om att du VILL framåt, kanske finns annan grupp för dig, eller så vet instruktören om att du vill instrueras mer "framåt". Medryttarhäst kan vara ett bra komplement för ridtimmarnas skull men se till att få kontinuerlig träning också för att utvecklas och inte bara "träna in" ovanorna, omdu hänger med på hur jag menar.
 
@Embla timmar i sadeln är jättebra tror på medryttarhäst kombinerat med gruppridning. Om du har möjlighet åk på en helgkurs och få intensivträning. Prata med din ridlärare om gruppen verkligen är rätt för dig.
 
Tack för alla svar! Känns väldigt skönt att jag inte är ensam om att ha tagit ett långt uppehåll, och att det går att komma tillbaka :)
Jag ska försöka byta grupp eller prata med ridläraren om att jag gärna vill framåt, så får vi se vad hon säger.
Jag tror jag ska ta ett par privatlektioner också, kan nog vara bra för att få någons hela uppmärksamhet på en vad gäller sits och allt grundläggande.

Jag är jättesugen på att hitta en medryttarhäst snart, men det är lite svårt för en sådan som mig tycker jag. Kan ju inte riktigt räknas som varken rutinerad eller erfaren ryttare just nu (vilket nästan alla letar efter), och det kan vara lite svårt att bli det när jag inte kan rida så ofta som jag önskar. Men jag funderar på att sätta ut en annons i höst faktiskt, tror att fler kanske vill ha hjälp då när det börjar bli mörkare och kallare.
 
Jag gjorde uppehåll i 14 år och började igen -99. Jag började med uteritter i ett halvår för att hitta tillbaka till balansen och känslan, därefter började jag också på lektion. Sen gjorde jag det i 3,5 år och sedan köpte jag älsklingshästen från ridskolan. Innan jag slutade hade jag bra kunskaper i både ridning och hästvård.

Om du kan något om hästskötsel kan du vara intressant som medryttare på grund av att du är vuxen. Om du har körkort kan du ta dig till stall med dåliga kommunikationer och många lämnar hellre över ansvaret för sin skyddsling till en vuxen som kan följa uppmaningar. Att vara medryttare är ju så mycket mer än att få rida, ridningen är cirka en tredjedel av tiden i stallet.
 
Jag hade ett uppehåll från ridningen ca 5-6 år, med mest lite "åka häst" i skogen, började sedan på ridskola igen 1 gång/vecka. Det gav mycket i början, sedan trappade jag upp och red varannan vecka 2 gånger/vecka (vanlig ridskolelektion och en hoppspecial). Efter något/några år började det kännas att jag inte kom någon vart, det var i samband med det som jag fick ett tillsvidare jobb och köpte egen häst.
Det jag märkte var att jag kunde göra "hemläxa" med min egen häst efter att jag varit på ridskolelektionerna, nu har jag valt att trappa ner just ridskoleridningen till varannan vecka och istället fylla upp med privatlektioner på min egen häst.
Jag inbillar mig att man lär sig mer på en privatlektion, då ridläraren/instruktören ägnar hela sin uppmärksamhet på dig och man kan anpassa lektionen till det man själv behöver bli bättre på osv. Det är min tanke.

Innan mitt uppehåll hade jag varit väldigt aktiv och ridit på ridskola tills ridläraren inte kunde lära oss mer och sedan varit medryttare.

Kanske kan du göra både ock, att bli medryttare med uteritter och spara ihop till någon privatlektion då och då? Oavsett så lycka till. :up: :)


Jag var för några år sedan precis där du är nu, men hade bara haft 6 års uppehåll. Det svåra är just tajming, styrka och balans. Rent tekniskt kände jag hur jag skulle göra men fick inte till det praktiskt. Mkt frustrerande.
Det där kan jag stryka under på också, det är sjukt jobbigt att veta hur det egentligen ska vara, men man får helt enkelt inte till det, frustrerande var rätt ord ja.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 060
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 331
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 042
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp