Täbys galoppbana för tung?

MissFideli

Trådstartare
Jag pratade med en vän om att åka med medryttarhästen till Täby galopp nån dag så hon får springa lite. Men blev varnad för att många senor gått där, att banan är för tung.
Blev såklart ledsen, banan stänger ju snart och det vore kul. Stämmer detta, nån som vet?
 
Jag kan inte tala utifrån egen erfarenhet men jag har hört detsamma. Och att detta även är en av anledningarna till att banan "dött", så att säga. Jockeys har, vad jag har fått höra, ansett att banan har varit på tok för tung rätt länge. Dock tror jag inte att en häst i gott skick kommer att ha av senor för att de springer på banan EN gång. Åk dit, känn av banan lite och om den verkar bra; ös järnet! Jag hade jättegärna åkt dit någon gång innan banan stänger men har ingen häst att göra det med :(
 
Jag pratade med en vän om att åka med medryttarhästen till Täby galopp nån dag så hon får springa lite. Men blev varnad för att många senor gått där, att banan är för tung.
Blev såklart ledsen, banan stänger ju snart och det vore kul. Stämmer detta, nån som vet?
Kan inte tänka mig att en ridhäst som kommer på en enstaka konditionsträning kan skada senorna om man rider med omdöme. Det handlar snarare om galoppörer som går så fort de kan i löp och däremellan tränas regelbundet. Men så värst vanligt kan det inte vara, det är ju många hästar som tränas varje dag och tävlas.
Före ridhästträningen är det ponnygalopp-träning. Har inte hört att någon av ponnyerna som tävlar fått problem med senorna, och vi har varit aktiva i flera år. Jag har aldrig ens reflekterat över att banan skulle kunna skada ponnyernas senor, och vi har bl a D-ponny (som går betydligt fortare än de ridhästar som brukar komma på träningarna). Däremot får de en väldigt bra kondition och styrka som i sin tur kan förebygga skador. Det brukar ofta vara hästar från K1 på träningarna, de hade nog inte kommit om det var några risker.

När banan är tung och blöt så får man rida efter det och kanske också ta hänsyn till det när man väljer spår, men det gäller som sagt tävling ;) Det finns en inre dt-banan som kanske är mindre tung. Du kan ju ta den om du vill.
 

Liknande trådar

Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 857
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
586
Senast: yamyam
·
Relationer Hej! Vill börja med att- ja absolut det bästa är ju att bara fråga. MEN nu vill jag fråga här först ;) Snapade med en kille i ca 1...
Svar
11
· Visningar
954
Senast: tanten
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp