Täcke på blöt häst

Fleece blir ju kallt när det är blött så jag hade valt ulltäcke. Men ska hon gå ut så hade jag försökt torka henne innan iaf.

I värsta fall hade jag lagt på något bra utetäcke som andas i typ 50 g.

Hur menar du med "ska hon gå ut så hade jag försökt torka henne innan"? Hon är alltid ute och har mammutpäls = tar många timmar att torka. Eller missförstår jag?
 
Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har.

Men lilla prinsessponnyn AVSKYR att bli blöt och vill bli torr direkt. Okunnig som jag är kring täcken behöver jag därför hjälp.

Hon har: stalltäcke 250 g, fleecetäcke, vintertäcke 200 g x 2, vintertäcke 300 g, regntäcke.

Vad är bäst att lägga på när hon redan är blöt? Spontant tänker jag fleece + regntäcke, men måste inte regntäcket andas då? :confused:

Hon går ute dygnet runt, ihop med en täckesmarodör, men jag kan ta in henne ca tre timmar i varmstall varje kväll om det är bättre.

Hon fryser inte, men är irriterad (eh, djupt kränkt) när hon blir blöt.

På en blöt häst som ska gå ut i hagen igen och gå i x antal timmar så hade jag valt ett ulltäcke och sen valfritt täcke över som andas.
Hade inte bara lagt på ett vanligt utetäcke på en blöt häst då det kommer suga upp fukten och bli väldigt kallt.
 
Och jag hade varit försiktig med att sätta mänskliga känslir på hästen.
Att hon vore "kränkt" tex?

Fryser den? Lägg täcke på eller fodra mer grovfoder.
Fryser den inte, låt den va? Eller lägg täcke på om det känns bättre för DIG.
 
Och jag hade varit försiktig med att sätta mänskliga känslir på hästen.
Att hon vore "kränkt" tex?

Fryser den? Lägg täcke på eller fodra mer grovfoder.
Fryser den inte, låt den va? Eller lägg täcke på om det känns bättre för DIG.

Irriterad och upprörd, passar det bättre? Eller bara allmänt störd över att bli blöt?

Nej, hon fryser inte de ca 20 min jag ser henne per dag. Däremot försöker hon själv febrilt torka sig själv, genom att rulla i torv och även i höet. Jag tycker det är fel när ett djur försöker bli torr före att äta.

Nu har hon haft täcke ett par gånger sedan jag startade tråden och hon verkar mkt mer lugn och harmonisk.

Att jag använde ordet kränkt är för att detta är en väldigt kommunikativ häst, hon visar tydligt vad hon tycker och anser att jag ska fixa.
 
Bucas har ett täcke (liner) som man kan lägga på en blöt häst. Kommer inte ihåg namnet men säljs som tillbehör till täcket Selecta, kan kanske vara något?
 
Irriterad och upprörd, passar det bättre? Eller bara allmänt störd över att bli blöt?

Nej, hon fryser inte de ca 20 min jag ser henne per dag. Däremot försöker hon själv febrilt torka sig själv, genom att rulla i torv och även i höet. Jag tycker det är fel när ett djur försöker bli torr före att äta.

Nu har hon haft täcke ett par gånger sedan jag startade tråden och hon verkar mkt mer lugn och harmonisk.

Att jag använde ordet kränkt är för att detta är en väldigt kommunikativ häst, hon visar tydligt vad hon tycker och anser att jag ska fixa.

Fast jag tror jag förstår vad @Seabaz menade.
Ang att rulla och vilja torka sig så gör de flesta hästar så . Det är samma med alla våra täckade hästar ute i hagen vid vissa väder... om det regnar rejält och de blir blöta på det otäckade , och ytan på täckena och det sen slutar regna och de börjar ”torka upp” så rullar de sig ofelbart i hagen hela högen många hästar. Det kliar/de vill torka sig snabbare osv.
När din häst kommer in till ett inbjudande torrt underlag så vill den då rulla sig i det.

Att den gör det före att äta är väl högst sunt ? Det tyder ju på att den inte svälter innan den tas in utan har mat under dagen i hagen .
Om de INTE har det så äter de först /kastar sig över fodret i första hand .
 
Jag som aldrig förstått vitsen med fleecetäcken (upplever att de bara är elektriska) använder i en sådan situation ett tunt ylletäcke med ett ofodrat regntäcke över.
 
Det är naturligt för hästar att söka skydd för regn och också att rulla sig när de blivit blöta.

Fast att det är för att 'torka' är igen att sätta mer hjärna till en häst än vad den har ;) Det är förmodligen för att det kliar på kroppen eller inte känns skönt med vattnet som rinner längs kroppen eller pälsen som ligger platt.

Det är ju enklare att beskriva dock med mänskliga ord så jag förstår hur du menar.

Jag tycker definitivt du kan lägga ett tunnt täcke på för din egen sinnesro men också om hästen har egen tjock päls så var försiktig att lägga på för tjockt täcke.

Ibland är det bättre att klippa och sen täcka istället för att täcka en tjock päls.


Min egen häst täckte jag med fleecetäcke, 200gr stalltäcke och 300gram vintertäcke när det var minus 36 grader ute. Och fri tillgång på grovfoder.

När jag tog in honom så hetskliade han så hårt mot boxväggen att den sviktade och knakade. Helt klart övertäckt häst för att JAG frös :o
Hästen hade också egen tjock päls!
(Nu är alla pållar olika och jag tror inte du skulle göra mitt misstag men ändå, jag fick aha-upplevelse och delar gärna med mig :) )

Du känner din häst! Är den lugnare med täcke så behåll täcke på. Det är ju inte skadligt (så lönge du inte gör mitt misstag) :)
 
Fast jag tror jag förstår vad @Seabaz menade.
Ang att rulla och vilja torka sig så gör de flesta hästar så . Det är samma med alla våra täckade hästar ute i hagen vid vissa väder... om det regnar rejält och de blir blöta på det otäckade , och ytan på täckena och det sen slutar regna och de börjar ”torka upp” så rullar de sig ofelbart i hagen hela högen många hästar. Det kliar/de vill torka sig snabbare osv.
När din häst kommer in till ett inbjudande torrt underlag så vill den då rulla sig i det.

Att den gör det före att äta är väl högst sunt ? Det tyder ju på att den inte svälter innan den tas in utan har mat under dagen i hagen .
Om de INTE har det så äter de först /kastar sig över fodret i första hand .

Ingen av mina andra hästar gör så, därav mitt val att täcka denna.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 577
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har fram tills i våras haft min unghäst på lösdrift, då ej klippt. Men står nu i kallstall där hästarna har samma täcke både dag och...
2
Svar
22
· Visningar
4 002
Senast: mackan
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 364
Senast: Camigween
·
Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp