Täcke på halvklippt häst?

Med lite mindre varma täcken, helt enkelt.

På min räckte ett 200grams täcke jättelångt. Typ hela vintrarna.
Med hals på räckte det ännu längre, då jag upplevde att halsen (ofodrad) gjorde stor skillnad, faktiskt.

Helklippt behövde han ett tjockt liner under helst ihop med ett tjockare täckte, fodrad hals.
 
Ni som har eller har haft halvklippt häst, hur har ni täckat dem jämfört med om de varit helklippta?

Beror på hur hästen hålls, individ, samt vad de är vana vid för täckning i tidigare år - om de haft mycket täcken är de känsligare.

Mina halvklippta på kallstall (halvklippt lika med allt utom ben, rygg, länd , kors högt upp är klippt) har typ 50 g foder i plusgrader och 100-200 i kallare väder .
Man behöver även ta i beaktning att kallare torrt väder klarar hästar även utan täcke mycket bättre än några få plus/minus med blöt nederbörd och hårda vindar.

Du lär dig känna din hästs behov om du har grundkunskap hur de reglerar värmen samt känner på din häst under täcket alltid när du är där .
En oklippt päls på rygg/länd/kors ska inte vara varm utan neutralt fingervarm som guideline.

Om hästen inte varit övertäckad sen många år generellt är det otroligt mycket mindre täcken som behövs jmf med en helklippt häst .
 
Individuellt och väldigt väderberoende skulle jag vilja säga. Min spårklippta med utväxt har redan 200 g med helhals kyligare eller blåsigare dagar. Vintertid har han lätt dubba vintertäcken. Bor i Skåne väldigt öppet men fri mat och skydd. I Hallands inland hade han 200 g med halvhals som helklippt. Skulle aldrig helklippa honom som han bor nu, har redan haft dubbla ländtäcken pga blåst i år. Han är väldigt lätt att tolka och känna lagom täckning på så det är inte så att jag fryser. Stallkamraten med samma klippning har inte i närheten lika mycket täcke och känns oftast lite varmare och fryser väldigt sällan.
 
Halvklippt häst hade jag nog,lite beroende på individ, endast täckat vid ihållande regn och blåst.
Mina lösdriftshästar som oftast är filt-klipta går med ofodrat täcke ner till -10 typ. Ena får dock halstäcke vid dåligt väder. Märker stor skillnad på den hästen som i år hel-klipptes senare än vanligt, går nu med 100g. Fjorden som helklipptes samtidigt har såpas utväxt att han klarar sig utan täcke vid uppehåll.
 

Liknande trådar

Utrustning Skulle behöva laga ettbarnspolitiken täcken, var hittar jag de bästa laglapparna? Verkar smidigt att bara klistra på en lapp över hålen...
Svar
1
· Visningar
349
Utrustning Vad har ni för storlek på eran mattespadd jämfört med storlek på sadeln? Går i tankarna att införskaffa en mattespadd till...
Svar
7
· Visningar
246
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! vad tycker ni om hööks nya design på täcken mm? Jag är inte förtjust i den alls. Undrar hur kvaliteten kommer vara och passform...
Svar
9
· Visningar
966
Utrustning Nån som testat? Hur är de och storlek och passform jämfört med Horseware?
Svar
2
· Visningar
633
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp