Täcke på lösdrift

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag kommer inom kort att flytta min häst till lösdrift. Hon har tidigare gått så men inte i min ägo.

Hur löser man det med täcken de här övergångstiderna under vår och höst? När det är varmt dagtid men kallt på natten.
Jag har en SWB som jag inte vill ha helt naken när det är ruggigt och blåsigt och kallare än +5, men hon är känslig för att bli för varm också. Givetvis har dom ligghall osv, men vinterhagen ligger öppet och blåsigt. Sommarhagen är väl skyddad med partier av skog och buskage.

Nu är hon skadad men förhoppningen är ju att hon ska igång under hösten. Hon är duktig på att sätta björnpäls vilket inte är så trevligt när man ska rida henne.
Hur gör ni som har hästar i träning och lösdrift? Vad har ni för täcken och brukar ni klippa?
 
Jag har ju hästarna hemma så jag kan klä av och på utefter behov. Dock så är det sällan något större problem, ett ofodrat regntäcke som andas fungerar ofta även de varmare dagarna om det skulle råka bli så att det är kall natt och varm dag.

Jag klipper ja.

Men ang ditt läge, så några förslag lite beroende på hur/på vilket sätt hästen är känslig är att ha ett insektstäcke med regntät rygg t ex. Eller t ex ett Bucas SunShower. Alltså täcken som skyddar från regn på ryggen alt skyddar mot regn och vind, men ändå inte blir för varmt om solen gassar. Och ha det under övergångsperioden. Skulle det funka eller vad är det hästen sas kräver?
 
Jag har mitt sto på lösdrift, hon är också känslig.
Klipper så lite som möjligt, blir oftast att jag klipper hals + bog.
Denna tiden på året så täckar jag på natten och låter henne gå naken dagtid.
Asdrygt är det eftersom jag bor långt från stallet men det går med hjälp av medryttare och stallkamrater.
Vintertid är hon täckad dygnet runt och jag byter täcke en gång om dagen.
Sommartid är hon nakenfis om det inte regnar massor.
 
Tack för svar.

På sommaren har hon bara flugtäcket, jag upplevde att hon kliade svansen annars. Hon behöver inget regntäcke sommartid om det är normalvarmt vill säga.

Jag har 1 mil till stallet och lär inte åka mellan för att klä på och av. Man får såklart höra ihop med andra om det kan lösas om man kan hjälpas åt. Jag är ju ofta ute förmiddagar och andra lär ju jobba dagtid och ta kvällar så man kanske kan lösa det, men det kommer såklart inte att kunna lösas varje dag.

Jag funderar på vad jag ska köpa för täcken. Jag har idag ett billigt ofodrat regn från Haglunds, men jag tycker det är väldigt varmt under det då solen ligger på. Jag har ett 50g Bucas Irish som jag tycker läcker igenom fläckvis trots att det bara är 2 år gammalt. Man kanske får lämna in det på impregnering om det hjälper?
Vad finns det som är tillräckligt bra på att andas, så man kan ha det när det är 10 grader varmt dagtid och kallt nattetid?

Vintertäcken har jag ett 400g urgammalt från Hööks, det är tungt och klumpigt och bara reservtäcke. Även ett nytt 250g HW Amigo Wug. men denna vinter har jag klarat med 150g stalltäcke + Bucas Irish.
Frågan är om man ska köpa ett tunt skal, tex Bucas Shamrock eller Celtic Stable som båda har fleecefoder man kan lägga på blöt häst. Och ha under vintertäckena dels för att hålla dem rena, och för att det kanske är bättre att lägga på en blöt häst?
 
Jag far som en tätting fram och tillbaka och byter och tar av och på täcken. Och däremellan har jag lite ångest.
Fast då har jag bara ca 1 km dit. Två hästar med väldigt känsliga ryggar som inte får riskera att bli kalla och definitvt inte blöta av isregn eller blötsnö. Samtidigt som jag inte vill ha dom täckade i gassande sol på dagarna.
Det är skitsvårt vår och höst.
På sommaren är dom alltid nakna och på vintern är dom täckade dygnet runt, luftar dom varje dag och byter täcken och så men det är inte samma hysteri som vår och höst.
 
Hade jag 1 km hade jag gjort likadant. Men nu har jag 1 mil, och ett jobb i andra delen av stan.
Önskar att jag kunde ha det privilegiet att ha nära till stallet, men detta är det närmaste jag hittat. Känns lyxigt i jämförelse med det jag har nu som är 1,5 mil bort. Och andra jag tittat på har varit minst 2 mil...
 
Jag har täcke på min, kollar vädret varje dag när jag är i stallet och funderar för morgondagen. I natt har min gått utan täcke för första gången, men annars tar vi av och på. Nu när det är ganska varmt så överlever ju faktiskt hästen både utan täcke och med ett ofodrat regntäcke, så därför har jag ofodrat regntäcke med bra andasegenskaper om jag inte kan ta av och på.

Vintertid byter jag mellan täcken och liners. Är täcket blött byter jag till ett torrt (jag har inga täcken som läcker, men de blir ju tunga).

Kruxet nu är ju att det kan vara minusgrader på nätterna och 15 grader dagtid. Men jag har hellre ett lite för tunt täcke nattetid än att hon går och svettas på dagen - för vi har fri tillgång på hö, ligghall och hon är i gott hull.
 
Vi har hästarna på gården och alla går på lösdrift. Hästarna tävlar och de bästa går internationell fälttävlan och sedan är det yngre/grönare hästar.

Alla klipps vintertid eftersom de tränas fortfarande och täckas därefter. Just nu har de täcken på natten och nakna på dagen eftersom det är väldigt stor temperaturskillnad. Funkar ju bra för oss när det är hemma men om du har en mil bort så hör om ni kan gå ihop i stallet och åka en dag var? Det är mest denna period som är jobbig eftersom det är så ojämn temperatur och väder. Alternativt hade jag satt på något tunt täcke/flugtäcke eller dyl nu som inte blir för varmt på dagen men skyddar lite på natten =)
 
Murray: roligt att höra att folk har tävlingshästar ute så. Jag har fått många frågor om "hur länge ska hon stå så?" när jag sagt att vi flyttar på lösdrift. Ungefär som att bara unghästar, avelsston och konvalescenter kan gå ute. Med min är ju tanken att hon ska fortsätta vara dressyrhäst när hon blir hel igen.

Ni som har "tunt regntäcke med bra andasegenskaper" - vad har ni för täcken?
 
Jag har ett Rambo Optimo, som jag för övrigt inte är sådär jättenöjd med, men andasegenskaperna är bra!
 
Jag har klippta hästar på lösdrift, eller ja, sen nån vecka bara en, men jag har haft det i några år och tycker det funkar bra. Jag har iofs nära så jag kan åka förbi och byta täcken, men det händer typ aldrig, däremot ser jag till att ha koll på temeraturen och hur den förväntas utvecklas under dygnet. Tycker det fungerar bra :)

Jag har Bucasregntäcken som jag upplever som bra :)
 
Och ja, min är också klippt, men jag halvklipper bara eftersom jag inte rider så himla mycket vintertid längre. Så länge utfodringen funkar, ligghallen är bra och man har bra täcken ser jag inga större problem att ha klippta hästar på lösdrift. Vi har klippta islänningar också, de bryr sig verkligen inte alls om busväder. Men vi tar in alla hästar när det är riktigt dåligt väder och varningar från SMHI.
 
Jag har ett Bucas Irish men det är dels nylonfoder samt läcker igenom så jag vågar inte ha på det vid ihållande regn. Funderar som sagt på Smartex med enbart fleecefoder dvs light. Det kanske man kan ha som vår och hösttäcke, om andasegenskaperna är bra? Samtidigt som man kanske kan ha det under tjocka vintertäcken, om man måste lägga det på blöt häst?
 
Det är lite knepigt att anpassa täckena efter väderleken så här års, och bor man inte så nära stallet att man kan täcka på/av i tid/otid får man chansa o välja kläder efter väderprognos. Mycket regn - täcke på. Lite regn - utan täcke så de kan fälla klart pälsen mer effektivt.

Jag gillar täcken med blankt innerfoder och tunnfodrade (dvs inte helt utan foder). Tycker de funkar bättre med skiftande temperaturer än t ex fleecefodrade täcken gör.
 
Murray: roligt att höra att folk har tävlingshästar ute så. Jag har fått många frågor om "hur länge ska hon stå så?" när jag sagt att vi flyttar på lösdrift. Ungefär som att bara unghästar, avelsston och konvalescenter kan gå ute. Med min är ju tanken att hon ska fortsätta vara dressyrhäst när hon blir hel igen.

Ni som har "tunt regntäcke med bra andasegenskaper" - vad har ni för täcken?

Jag är väl ganska ovanlig på den "nivån" men fälttävlansfolk är tack och lov kanske lite mer öppensinnade än tex dressyrfolk =)
Mina är mycket jämnare i temperamentet nu, dvs kan vila flera veckor och är precis som vanligt att rida från dag ett. De blir outtröttliga efter att ha gått där ett tag. När min dåvarande 3-/4-åring började följa med på hoppträning hade han redan då bättre kondition och uthållighet än de vuxna hopphästarna. Samma häst är extremt tålig och i princip aldrig varit halt (hovböld…) och han har aldrig bott på box under hela sitt liv.
Jag har haft en häst som inte funkade på lösdrift, men han var då typ 18 år gammal och aldrig bott så. Blev trött och seg. Såldes i samma veva så han fick aldrig en riktig chans att vänja sig heller, möjligt att han hade anpassat sig efter ett tag =)

Ang täcke så köpte vi i början svindyra HW mm för att de skulle ha det bästa men eftersom de verkar avverka täcken på löpande band så köper vi allt som ser okej ut så fort det är rea eller bra pris :p
Bättre att ha flera och byta, för oss i alla fall, men vi har ju en som klär av sig själv och de andra lekar, jävlas och biter i varandras. Så det är egentligen bara lilla prinsessan som får ha sitt täcke i fred.

Förut hade vi flugtäcke på hela sommarhalvåret men blev så frustrerad på att manarna blev så fula (gick inte att knoppa sen) så förra året såg vi till att spraya med flugmedel mycket, mycket ordentligt istället. Fungerade helt okej, tycker jag. Hade flugtäcke vid enstaka tillfällen av olika orsaker. Men detta beror såklart hur mycket broms och flugfän man har. Vi bor precis vid vattnet så förhoppningsvis blåser en del bort.
 
@Murray

Hördu du du ;)
Jag är dressyrmupp och har min klippt, täckad på lösdrift och det är det bästa jag gjort nånsin.
Jag kommer aldrig stalla in igen.

Min tränare brukar förvånat säga att hästf*a tränar sig själv i smyg i hagen då jag red och tränade så sällan men varje gång på träning gick han bara bättre och bättre...

Jag får ta av täcken nu dagtid och på kvällstid.
Bor dock på gården så inget åkande.
 
@DressyrMupp
Jag skrev kanske :p:p:p;);)
Haha, påminner mig om när min förra dressyrtränaren tyckte det var så orättvist mot dressyrryttarna som trimmade flitigt varje dag och jag red bara ut i skogen men gjorde mycket stööörre framsteg varje vecka :D
 

Liknande trådar

Utrustning Ni som testat eller använder flugtäcke med regntät rygg - är det nått att ha? Eller blir de för varma på sommaren? Ska ha hästen på...
Svar
10
· Visningar
2 079
Utrustning Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh: Hur som...
Svar
5
· Visningar
1 363
Senast: Scata
·
Hästvård Märkte i vintern 15-16 att min häst fick "finnar" på ryggen, regnskållor. Märkte det då ganska sent. Hade använt mycket täcke på honom...
Svar
18
· Visningar
1 934
Senast: Efwa
·
Anläggning Mitt första år med hästarna på lösdrift och det är nu -15C och oron har satt igång... Anledningen till att de står på lösdrift är...
Svar
9
· Visningar
1 572

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp