Täcke till helklippt häst

MiaMaria

Trådstartare
Har just fått hem en helklippt ponny. Inne har hon ganska tjockt stalltäcke och ute stalltäcke och fodrat regntäcke med hals. Ute (i regn och blåst) funkar bra, men inne tycker jag hon är lite varm... Vi har oisolerat stall. Har aldrig tidigare haft en helklippt häst. Hur täckar ni era helklippta hästar?
 
När jag helklippte min häst hade han oftast bara ett fleece (det tjocka från HW) inne. Som minst tror jag tempen låg runt en till två minus i stallet och då hade han ett 100g stalltäcke, men de gångerna han hade det täcket kan jag räkna på mina fingrar :)
 
När jag helklippte min häst hade han oftast bara ett fleece (det tjocka från HW) inne. Som minst tror jag tempen låg runt en till två minus i stallet och då hade han ett 100g stalltäcke, men de gångerna han hade det täcket kan jag räkna på mina fingrar :)

Tack för svar! Ja, jag tror jag köper ett lite tunnare stalltäcke. Tror det blir bättre. Och lättare :-)

Vad har din häst på sig ute?
 
Men tänk på att en klippt häst känns lite varmare än en oklippt. Du känner ju på själva hästen och inte utanpå en isolerande päls. Inte het, men lite varm ska den ju kännas. Kroppen är ju ca 37-38 grader inuti :D.
Ja såklart, men tycker hon känns lite mer åt het än normalt varm. Vi bor i Skåne så vädret är inte direkt kallt heller. Mest ute som det är ruggigt med regn och blåst dock inte minusgrader än :).
 
Om du har eget och möjlighet att täcka annorlunda inne och ute så gör det !

Fleece på en helklippt häst enligt ngt tips är dock inget jag anser optimalt öht . Dels är fleece inte särskilt värmande i sig om det är kallt , transporterar dock bort svett och värmer lite utifrån det , men inget man i regel stalltäckar med . Dels utöver det hugger fleece fast i helklippt päls sällan det går att ha permanent utan att orsaka obehag .

Hade hellre haft ett lätt 50/100 g thermo inne nattetid som andas, inte väger ngt, och typ aldrig blir för varmt på helklippt häst nattetid på Box i kallstall även om några plusgrader är i stallet .
 
Tack för svar! Ja, jag tror jag köper ett lite tunnare stalltäcke. Tror det blir bättre. Och lättare :-)

Vad har din häst på sig ute?

Då hade han 100g och vid kallare än nu (minus och skitväder istället för plus och skitväder) 300g. Nu är han oklippt och har ofodrat regntäcke.
Bor också i Skåne :)

Det fanns inte stalltäcke med 50g då (vad jag vet iaf) och hade jag 100g med plusgrader i stallet så var han väldigt varm morgonen efter. Fleecen hade han bara inne, den togs av på morgonen.
 
Om du har eget och möjlighet att täcka annorlunda inne och ute så gör det !

Fleece på en helklippt häst enligt ngt tips är dock inget jag anser optimalt öht . Dels är fleece inte särskilt värmande i sig om det är kallt , transporterar dock bort svett och värmer lite utifrån det , men inget man i regel stalltäckar med . Dels utöver det hugger fleece fast i helklippt päls sällan det går att ha permanent utan att orsaka obehag .

Hade hellre haft ett lätt 50/100 g thermo inne nattetid som andas, inte väger ngt, och typ aldrig blir för varmt på helklippt häst nattetid på Box i kallstall även om några plusgrader är i stallet .

Ja ett lättare termotäcke blir det. Vill ha täcken där fodret "glider", gillar överhuvudtaget inte fleece, jag får stötar av det :eek:
 
Finns 50g stalltäcken, kolla bucas. Nylonfoder såklart. Sen har horseware från 100g upp till 550. Suveräna täcken med kanon passform.
 
Det är jättestora individuella skillnader på hur varmt täcke en häst behöver, vissa fryser väldigt lätt medan andra är väldigt varma av sig. Men ett standard stalltäcke inne under vintern är det vanligt att de allra flesta helklippta hästar behöver. Precis som Heidi skriver så ska en klippt häst vara varm att känna på, annars fryser den. Det är helt annorlunda mot att känna på en oklippt häst där pälsen isolerar, den klippta hästen har i princip bar hud, åtminstone om den är nyklippt.

Ska du försöka med tunnare täcke får du vara noga med att kolla så hon inte blir kall istället. När man helklipper så totalförstör man hästens förmåga att hålla sig varm, det är en jätteskillnad mot en oklippt och även en halvklippt häst.
 
Det är jättestora individuella skillnader på hur varmt täcke en häst behöver, vissa fryser väldigt lätt medan andra är väldigt varma av sig. Men ett standard stalltäcke inne under vintern är det vanligt att de allra flesta helklippta hästar behöver. Precis som Heidi skriver så ska en klippt häst vara varm att känna på, annars fryser den. Det är helt annorlunda mot att känna på en oklippt häst där pälsen isolerar, den klippta hästen har i princip bar hud, åtminstone om den är nyklippt.

Ska du försöka med tunnare täcke får du vara noga med att kolla så hon inte blir kall istället. När man helklipper så totalförstör man hästens förmåga att hålla sig varm, det är en jätteskillnad mot en oklippt och även en halvklippt häst.
Jag förstår det :)
 

Liknande trådar

Hästvård Denna eviga fråga...Täcke eller ej! Har börjat tänka om sista året. Har alltid rutinmässigt lagt på ofodrat regntäcke på sena hösten(...
Svar
7
· Visningar
963
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: mily
·
Utrustning Jag har en SWB med brett ansatt hals och bred/djup bål. Hon har Rambo i det mesta ute men kan även klämmas in i Amigo när det krisar...
2
Svar
24
· Visningar
1 334
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp