Täcke till klippt islandshäst

SofiaToscana

Trådstartare
Hej! Vet inte riktigt var denna fråga passar in så jag tänkte att utrustning kanske ligger närmast, haha! Idag ska min islänning klippas ( överallt utom ben och ansikte ) . Min fråga är hur mycket jag ska täcka honom? Och speciellt nu i början? Han står på box! Ska han ha 100g eller 50g täcke på natten? Ingen frusen häst i sig. Är dålig på detta med hur mycket man ska täcka islänningar, min dressyrponny är lättare ;) Tack på förhand!
 
Hej! Vet inte riktigt var denna fråga passar in så jag tänkte att utrustning kanske ligger närmast, haha! Idag ska min islänning klippas ( överallt utom ben och ansikte ) . Min fråga är hur mycket jag ska täcka honom? Och speciellt nu i början? Han står på box! Ska han ha 100g eller 50g täcke på natten? Ingen frusen häst i sig. Är dålig på detta med hur mycket man ska täcka islänningar, min dressyrponny är lättare ;) Tack på förhand!
Det är en häst varken mer eller mindre. En del är frusna, andra inte.
 
Du får ju helt enkelt känna dig fram och kolla vid vilken typ av väder och vind hästen är lagom varm i x fodrat täcke....
vid helklippning är det ju extra viktigt då du klippt bort pälsen på de primära områden på kroppen där hästen har sitt största hushåll av värmereglage via pälsen - rygg, länd och kors.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 040
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 142
Senast: Blyger
·
Hästvård Om ni har läst någon annan av mina trådar så vet ni säkert att jag har köpt en äldre islandshäst, hon har senaste året hos förra ägaren...
Svar
8
· Visningar
1 300
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hej, har en gamling på 20 år som går ute 24/7 och han har haft lite problem med att fälla/vikten i vintras. Så nu i vår när han ska...
Svar
15
· Visningar
1 397
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp