Beror på hur tjockt det fodrade täcket är. Ett normalt fleecetäcke motsvarar väl 50-150 g någonstans, beroende på om man har ett tunt billigt eller ett tjockare.
 
Det är bara att jämföra med sig själv :) Vad är varmast - en fleecefilt eller ett tjockt täcke?
Sen beror det såklart på tjockleken på både fleece och fodrat täcke, men jag tycker "vanliga" fleecetäcken motsvarar kanske typ 50 g och tjockar fleece (t.ex. rambo) kanske runt 100-130 g eller något. Men fleece (speciellt de tunnare) brukar, i min erfarenhet, nästan alltid glida bakåt och riskera att orsaka skav.
Jag tycker inte fleecetäcken är så bra som stalltäcke mer än någon enstaka natt, på sin höjd.
 
Jag är inte så förtjust i fleece. Tycker det värmer och torkar dåligt. Beroende på hur tjock stalltäcket är så skulle jag säga att stalltäcke värmer oftast mer. Upplevt det på mina hästar iaf.
 
Fleece har en förmåga att bli "elektriskt" plus att det gärna glider bakåt och orsakar skav. Dessutom fastnar precis all skit i det när de ligger ner. Gillar INTE fleecetäcken. De kan vara bra att slänga på i någon timme ibland men inte över natten och absolut inte under utetäcken.
 

Liknande trådar

Utrustning Igår tog jag fram hästarnas stalltäcken. De har förvarats i en Ullaredstrunk i ett kallförråd. Tyvärr var de fulla med vitt mögel...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: EZMK
·
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
433
Senast: sweep
·
  • Artikel
Hästnyheter Det är Sveriges Radio P4 Jämtland som belyser frågan om hästar behöver hjälp av täcke för att hålla värmen i vinter.
Svar
0
· Visningar
242
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Hej Nuvarande täcke, äldre Engmo Dun, ger upp mer o mer i värmen. Behöver därför ha ett nytt. Kroppen behöver värme o vill ha lite...
2
Svar
29
· Visningar
1 224
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp