Täcken och betande.

MissFideli

Trådstartare
Påverkar täcket hästens betande? Jag har sett några hästar där täcket sitter åt rätt ordentligt över bogen, framför allt i överkant. Är det nått hästen störs av när de betar?
 
Beror säkert på vinken typ av häst. Har du en väldigt känslig häst så kanske den äter mindre. Men en ponny kan ju äta med munkorg, där snackar vi obekvämt. :p

Men hade min förra häst haft ett täcke som satt obekvämt, då hade han säkert ätit mindre. Känslig kille!
 
Påverkar täcket hästens betande? Jag har sett några hästar där täcket sitter åt rätt ordentligt över bogen, framför allt i överkant. Är det nått hästen störs av när de betar?

Om spännena sitter för hårt/täcket är för högt skuret så stör de hästen när den sänker halsen ja. De kan få spänningar och obehag som följd.
 
Om spännena sitter för hårt/täcket är för högt skuret så stör de hästen när den sänker halsen ja. De kan få spänningar och obehag som följd.

Hur gör man bäst då? Det är ju inte min häst och därmed inte jag som väljer täcke. Vissa sitter stenhårt när dom kommer in, man får liksom gräva in fingrarna. Men sätter jag den lösare är ju risken stor att det dras bakåt under dagen och sitter illa pga det?
 
Följdfråga. Hur vet man ens hur man ska sätta täcket i bogen? De som har 3 öglor att välja på är ju hopplösa :angel:
 
Följdfråga. Hur vet man ens hur man ska sätta täcket i bogen? De som har 3 öglor att välja på är ju hopplösa :angel:
Värdelösa täcken är svåra att få att sitta bra(antagande) men jag brukar spänna innerst på den längst ner och näst innerst på den övre, för att eventuellt lätta lite på trycket mot halsen.
 
Värdelösa täcken är svåra att få att sitta bra(antagande) men jag brukar spänna innerst på den längst ner och näst innerst på den övre, för att eventuellt lätta lite på trycket mot halsen.

Innerst som i att det blir mindre? Eller större? Ja, det är ju underligt att vissa märken klarar sig utan dessa valmöjligheter och ändå nästan alltid sitter perfekt.
 
Innerst som i att det blir mindre? Eller större? Ja, det är ju underligt att vissa märken klarar sig utan dessa valmöjligheter och ändå nästan alltid sitter perfekt.
Alltså innerst på den nedersta och näst innersta på den nedre så den inte blir så tight mot halsen. Fast jag använder bara horseware så jag inte har det problemet. Har dock något billigare fleece som sitter som du beskriver, det har dom dock bara i transporten.

Komfort kan köpas för inte allt för mycket pengar, men det lät inte riktigt som att du kunde påverka situationen, tyvärr :)
 
Alltså innerst på den nedersta och näst innersta på den nedre så den inte blir så tight mot halsen. Fast jag använder bara horseware så jag inte har det problemet. Har dock något billigare fleece som sitter som du beskriver, det har dom dock bara i transporten.

Komfort kan köpas för inte allt för mycket pengar, men det lät inte riktigt som att du kunde påverka situationen, tyvärr :)

Jag älskar horseware och bucas som inte har några valmöjligheter :D Men jag är ju bara anställd.
 
Bucas sitter ju oftast jättehögt skurna och har varit trånga i halsen på alla våra hästar utom på en mager trakehner :-)
 
Hur gör man bäst då? Det är ju inte min häst och därmed inte jag som väljer täcke. Vissa sitter stenhårt när dom kommer in, man får liksom gräva in fingrarna. Men sätter jag den lösare är ju risken stor att det dras bakåt under dagen och sitter illa pga det?

Ett rätt passande täcke som är skuret korrekt för hästens exteriör, dras inte bakåt för att de knäpps lite lösare i bogen.
Men det låter som täckena inte egentligen passar.
Det som ger besvär för dem är ju stramandet över bogen vilket hämmar deras rörelsefrihet, samt om det högre spännet sitter så att de inte kan sänka halsen/beta utan att spännet trycker.
Handlar mycket om hur lågställd hästen är i kombo med hur täcket är skuret.

Låter inte som du kan göra så mycket om det inte är dina hästar tyvärr.
Att lossa på det övre spännet är ju annars det logiska eftersom hästen då får mer utrymme att sänka halsen utan att det tar emot lika mycket.
 
Jag tror de flesta hästar betar ändå även om det trycker eller gör ont.
Men om täcket kan påverka så att hästen får obehag när den betat? Absolut. Dels genom att trycka i bogen, dels genom att "strypa" och dels genom att trycka på manken.
 
Jag har googlat nu men hittar bara fairfield täcken med 2 spännen? Så nyfiken - du har ingen bild ?
Hon menar tre öglor att välja på för varje spänne vilket jag då inte lyckas se på bilder om det stämmer då de flesta är spända i innersta. Två spännen men tre valmöjligheter på varje för hur hårt det spänns. Försöker minnas om mitt Fairfield har två eller tre sådana ringar. Vanligast på täcken överlag är två ringar per spänne. Tror jag.
 
Jag har googlat nu men hittar bara fairfield täcken med 2 spännen? Så nyfiken - du har ingen bild ?
Ja, men det är inte själva spännena hon menar, tror jag. Man knäpper ju fast spännet i en metallögla och det finns tre sådana på rad att välja på, så att det blir olika hårt spänt beroende på vilken man väljer.
 
Bucas sitter ju oftast jättehögt skurna och har varit trånga i halsen på alla våra hästar utom på en mager trakehner :-)
Håller inte med. Min häst är väldigt grov och jag har problem att hitta täcken som ligger bra p g a att han är så grov bl a över bringan. Bucas är de enda som ligger riktigt bra på honom. De glider aldrig bak och "stryper honom".
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
973
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag rider så hästen blir svettig, skrittar av så den slutar eftersvettas men vill inte släppa ut med vanliga täcket direkt på. Framför...
Svar
12
· Visningar
714
Senast: 95johsv
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, jag har ett flugtäcke från Horseware som nog har blivit uttöjt i bogen och sitter inte riktigt bra längre, men tänkte behålla det...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp