Täcken och betande.

Håller inte med. Min häst är väldigt grov och jag har problem att hitta täcken som ligger bra p g a att han är så grov bl a över bringan. Bucas är de enda som ligger riktigt bra på honom. De glider aldrig bak och "stryper honom".
Vilken modell har du då? Har bara erfarenhet av Bucas shamrock, insektstäckena och freedom, men har aldrig köpt de dyrare tjockare.
 
OT men det är därför man även ger hästen lite mat att äta när man testar ny modell och känner just över manke, ev kant där täcket slutar framför manken, ev undersida av en halsdel, kanten ovanför spännena i bogen och över bogspetsen. Och sedan kollar detta när hästen haft täcket ett tag i hagen och både betar och har huvudet uppe. Sen vet man om det passar.
 
@the_connemara helt rätt - klockren reflektion .
Tyvärr tror jag många öht inte har vetskap alls om hur man kollar eller ens reflekterar så mycket över detta/provar ut osv - många vet fortfarande inte hur viktigt det är trots att det borde vara allmän vetskap med tanke på hur standard det numera är att täcka sina hästar dygnet runt vinterhalvåret...

@MissFideli alltså ang ”öglorna” fattade jag inte förrän du och andra förklarade då blev det ju uppenbart :D
Men jag har typ inte öht köpt något annat än HW senaste dryga decenniet och numera klär jag tack och lov sällan på några andras hästar med tveksam passform på täcken heller alls , så jag fattade inte vad som avsågs med ”öglorna” helt enkelt :D sorry :)
 
Jag brukade alltid spänna undre spännet mer än det övre. Ingen aning om hästen egentligen påverkades men i min hjärna tänkte jag att det måste underlätta vid betande :confused::laugh:
 
@the_connemara helt rätt - klockren reflektion .
Tyvärr tror jag många öht inte har vetskap alls om hur man kollar eller ens reflekterar så mycket över detta/provar ut osv - många vet fortfarande inte hur viktigt det är trots att det borde vara allmän vetskap med tanke på hur standard det numera är att täcka sina hästar dygnet runt vinterhalvåret...

@MissFideli alltså ang ”öglorna” fattade jag inte förrän du och andra förklarade då blev det ju uppenbart :D
Men jag har typ inte öht köpt något annat än HW senaste dryga decenniet och numera klär jag tack och lov sällan på några andras hästar med tveksam passform på täcken heller alls , så jag fattade inte vad som avsågs med ”öglorna” helt enkelt :D sorry :)

Jag förstår ditt val och skulle göra samma om jag hade häst. Dom verkar bäst helt enkelt! Bucas funkar också, men HW är favoriten gör mig.
 
Jag upplever att om täcket tenderar glida bak mot manken eller är för läst spänt/stort i bogen så kan det "strypa" hästen när den betar. Det gäller att täcket är högt skuret och rätt tillpassat så att det inte hasar bakåt :)
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
981
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag rider så hästen blir svettig, skrittar av så den slutar eftersvettas men vill inte släppa ut med vanliga täcket direkt på. Framför...
Svar
12
· Visningar
719
Senast: 95johsv
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej, jag har ett flugtäcke från Horseware som nog har blivit uttöjt i bogen och sitter inte riktigt bra längre, men tänkte behålla det...
Svar
2
· Visningar
440
Senast: Mogge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp