Täckesdilemma...

R

Raderad medlem 124573

Min nyklippta häst går ute och vi har här ca 10 grader nattetid och en hemsk massa knott och annat otyg..... Hon har nu gått med ofodrat regntäcke på natten men är då helt knottrig och sönderbiten på hals och en bit ner på bringan.

Jag vill helst lägga på flugtäcke med hals men är rädd att hon fryser...??

Vad hade ni gjort? Flugtäcke med regntäcke över?

Hjälp!
 
Har ju blivit väldigt vanligt med flugtäcken med regntäcke på ryggen, sett flera varianter som även har hals och inte kostar skjortan så jag hade investerat i ett sådant :)
 
Har ju blivit väldigt vanligt med flugtäcken med regntäcke på ryggen, sett flera varianter som även har hals och inte kostar skjortan så jag hade investerat i ett sådant :)
Det vore ngt! Får bli till nästa säsong dock, just nu har hon flugtäcke med regntäcke över - ser inte klokt ut men hon verkar nöjd :p
 
Om du har fästen på täcket och en lös flughals borde det kunna vara ett alternativ.
Jag har Horsewares Amigo och kan kombinera så om jag vill
Tänkte också det men har precis köpt nytt regntäcke, utan ett enda J..la halsfäste visade det sig..... :arghh: Förhoppningsvis fryser knott-eländena ihjäl snart.....
 
Blir väl precis samma effekt (kanske någon liten gnutta varmare?) så länge det funkar är väl utseendet sekundärt :laugh: :up:
Japp:) Dessutom har hon mugg-bandage med rosa wetrap på två ben - hagkompisen fick nästan hicka när "fågelskrämman" kom ut i hagen..... :D
 
Om din häst går ute dygnet runt på bete så varför helklipper du den alls ? Du tar bort hela hästens förmåga att själv hushålla med värme/kyla och dessutom blir täckningen utifrån det ett måste ang väder/vind/skav/ohyra etc. .

Skämtar du ang flugtäcke med regntäcke över ?
 
Om din häst går ute dygnet runt på bete så varför helklipper du den alls ? Du tar bort hela hästens förmåga att själv hushålla med värme/kyla och dessutom blir täckningen utifrån det ett måste ang väder/vind/skav/ohyra etc. .

Skämtar du ang flugtäcke med regntäcke över ?
Hon klipps för att inte svettas vid arbete. Tränas och tävlas på relativt hög nivå.
Varför skulle jag skämta?
 
Min nyklippta häst går ute och vi har här ca 10 grader nattetid och en hemsk massa knott och annat otyg..... Hon har nu gått med ofodrat regntäcke på natten men är då helt knottrig och sönderbiten på hals och en bit ner på bringan.

Jag vill helst lägga på flugtäcke med hals men är rädd att hon fryser...??

Vad hade ni gjort? Flugtäcke med regntäcke över?

Hjälp!
Rambo summer series :love: löser alla mina täckesdilemman. Det enda som lämnas oskyddat är magen men min häst verkar inte bli lika allergisk om det bara är en liten bit av honom som flygfäna kommer åt.
 
Jag skulle inte rekommendera flugtäcke under regntäcke mer än möjligtvis vid enstaka kortare tillfällen då du har koll och möjlighet att rätta till täckena ofta. Risken för att det undre täcket dras bakåt är enorm och dubbla täcken som inte är anpassade för det fungerar aldrig särskilt bra. När det undre täcket dras bakåt blir det ett enormt tryck mot bogen och i värsta fall även mot manken. Risken är att din häst får ont och får inflammationer. Så dyra är inte flugtäcken med regnskydd på ryggen utan att hästens väl och ve bör få gå före. Alternativet är att hästen stallas in på natten, inte att hen får gå med dubbla täcken.
 
Rambo summer series :love: löser alla mina täckesdilemman. Det enda som lämnas oskyddat är magen men min häst verkar inte bli lika allergisk om det bara är en liten bit av honom som flygfäna kommer åt.
Sådant ska införskaffas! Tack :)
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag skulle inte rekommendera flugtäcke under regntäcke mer än möjligtvis vid enstaka kortare tillfällen då du har koll och möjlighet att rätta till täckena ofta. Risken för att det undre täcket dras bakåt är enorm och dubbla täcken som inte är anpassade för det fungerar aldrig särskilt bra. När det undre täcket dras bakåt blir det ett enormt tryck mot bogen och i värsta fall även mot manken. Risken är att din häst får ont och får inflammationer. Så dyra är inte flugtäcken med regnskydd på ryggen utan att hästens väl och ve bör få gå före. Alternativet är att hästen stallas in på natten, inte att hen får gå med dubbla täcken.
Nej då, deg handlar bara om några timmar på natten. På dagarna är hon oftast naken och det byts/kontrolleras täcke flera ggr om dagen
 
Nej då, deg handlar bara om några timmar på natten. På dagarna är hon oftast naken och det byts/kontrolleras täcke flera ggr om dagen
Några timmar? När jag skriver enstaka kortare tillfällen så syftar jag inte på 8-10 timmar varje natt utan vid enstaka tillfällen, typ som du ska åka iväg med hästen om två timmar och det ska regna och det händer fem gånger på en sommar att situationen uppstår. Jag hade aldrig någonsin lämnat en häst med dubbla täcken så länge som en hel natt.
 
Några timmar? När jag skriver enstaka kortare tillfällen så syftar jag inte på 8-10 timmar varje natt utan vid enstaka tillfällen, typ som du ska åka iväg med hästen om två timmar och det ska regna och det händer fem gånger på en sommar att situationen uppstår. Jag hade aldrig någonsin lämnat en häst med dubbla täcken så länge som en hel natt.
Jag håller förvisso med dig om att dubbla täcken inte är något jag själv skulle använda på grund av risken för tryck och skav.

Med det sagt så står hälften av hästarna i mitt stall med dubbla täcken dygnet runt hela vintern och många av de hästarna har nått medelåldern utan att falla döda ner.

Så jag tror inte att TS häst kommer få men för livet på grund av några nätter tills annat alternativ finns. Detta förutsatt att TS har koll på sin häst så den inte blir negativt påverkad vilket hon ju berättat att hon har.
 
Jag håller förvisso med dig om att dubbla täcken inte är något jag själv skulle använda på grund av risken för tryck och skav.

Med det sagt så står hälften av hästarna i mitt stall med dubbla täcken dygnet runt hela vintern och många av de hästarna har nått medelåldern utan att falla döda ner.

Så jag tror inte att TS häst kommer få men för livet på grund av några nätter tills annat alternativ finns. Detta förutsatt att TS har koll på sin häst så den inte blir negativt påverkad vilket hon ju berättat att hon har.
Jag tror inte att hästen dör. Då hade jag skrivit det. Jag tror och vet att trycket på bog och manke inte är särskilt skönt och att det ger hästen obehag och kan ge inflammationer. Tyvärr uppmärksammar inte alla hästägare att deras hästar har ont och hästen får betala priset.
 
Några timmar? När jag skriver enstaka kortare tillfällen så syftar jag inte på 8-10 timmar varje natt utan vid enstaka tillfällen, typ som du ska åka iväg med hästen om två timmar och det ska regna och det händer fem gånger på en sommar att situationen uppstår. Jag hade aldrig någonsin lämnat en häst med dubbla täcken så länge som en hel natt.
Några timmar? När jag skriver enstaka kortare tillfällen så syftar jag inte på 8-10 timmar varje natt utan vid enstaka tillfällen, typ som du ska åka iväg med hästen om två timmar och det ska regna och det händer fem gånger på en sommar att situationen uppstår. Jag hade aldrig någonsin lämnat en häst med dubbla täcken så länge som en hel natt.
Så hur hade du gjort istället? Mitt problem är löst men blor nyfiken
 
Även jag kan skriva under på att Rambo summer series löser problemet. Insektstäcke med regntät rygg (och översida hals om man vill använda halsen som finns till) men som andas. Och så kan man sätta en 100 gram liner över ryggen med om man vill.

Jag och fröken "kokhet men med känslig rygg" är äntligen helt överens om hennes klädsel! Ingen mer kokt olycklig häst, ingen mer spänd rygg pga regn. Och ffa så slipper man leka "gissa vädret"-leken!

Dyrt ja. Men enligt mig (som nyss köpte ett till att ha i reserv) värt det om man har en häst som är svår att hitta rätt nivå på täcken till.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 228
Senast: Calmiche
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 031
Senast: Migo
·
Utrustning Hej. Nu är det ca 8 grader och små regn. Regnat MASSOR under natten och kommande nått och dag kan komma massor med regn också. Samt att...
2
Svar
25
· Visningar
2 114
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I april ställde jag ut en regnmätare i min trädgård. Fram till och med Valborgsmässoafton regnade det en del, men från första maj blev...
Svar
4
· Visningar
1 556
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp