Maléne

Trådstartare
Hej vill ha lite hjälp med tackpresenter till människor som just nu ställer upp för mig.

Ja råkade ut för en olycka förra veckan den 21/7 och fick flera splitterfrakturer i mina hälar och ligger fortf kvar på sjukhuset i väntan på operation.
Mitt problem är ju att jag har två hästar där hemma som jag måste ha hjälp med (sambon tar de andra djuren men pga rädsla och allergi så vill jan inte ta dom) än så länge har två tjejer och även min syster hjälpt mig hittills och det kommer nog minst bli nästa vecka med ev kan jag behöva hjälp längre med, hoppas jag snart får en operationstid så jag kan komma hem och på nått sätt försöka ta mig ut och fixa det själv (är just nu och ett tag framöver rullstolsburen och våran gård är ju inte rullstolsanpassad)
Nu har ni fått lite bakgrund till mitt inlägg och nu till själva frågan.
Vad är en ok tackpresenter till dom? Självklart ett tack från djupet utav mitt hjärta får dom dock varje dag typ...
Men en flaska vin, biobiljett till henne och sambo och en peng typ 500kr eller är det för lite? Har ni några tips idéer?
 
Jag skulle också erbjuda min hjälp att ta hand om deras hästar vid behov, ifall de har några. Givetvis när jag var så återställd att det funkade.
Absolut det är en självklarhet från min sida :up: Till den ena tjejen och den andra ska bli medkusk ;) På min shettis och det blir ju självklart gratis hade det dock varit annars med men ändå....
 
Hej vill ha lite hjälp med tackpresenter till människor som just nu ställer upp för mig.

Ja råkade ut för en olycka förra veckan den 21/7 och fick flera splitterfrakturer i mina hälar och ligger fortf kvar på sjukhuset i väntan på operation.
Mitt problem är ju att jag har två hästar där hemma som jag måste ha hjälp med (sambon tar de andra djuren men pga rädsla och allergi så vill jan inte ta dom) än så länge har två tjejer och även min syster hjälpt mig hittills och det kommer nog minst bli nästa vecka med ev kan jag behöva hjälp längre med, hoppas jag snart får en operationstid så jag kan komma hem och på nått sätt försöka ta mig ut och fixa det själv (är just nu och ett tag framöver rullstolsburen och våran gård är ju inte rullstolsanpassad)
Nu har ni fått lite bakgrund till mitt inlägg och nu till själva frågan.
Vad är en ok tackpresenter till dom? Självklart ett tack från djupet utav mitt hjärta får dom dock varje dag typ...
Men en flaska vin, biobiljett till henne och sambo och en peng typ 500kr eller är det för lite? Har ni några tips idéer?

Usch vilken trist situation du hamnat i. Jag skulle nog istället för pengar ge till exempel presentkort på massage eller liknande. När man jobbat lite extra mycket så kan det ju vara skönt att få ta hand om sig själv lite och det är väl inte alltid man som djurägare unnar sig det. Men du känner personerna bäst så det kanske inte passar.
 
Åker de extra för att ta hand om dina hästar? I så fall skulle jag börja med att ge dem en tank bensin.
Sen utöver det beror det nog på vem det är, men något som sätter guldkant på tillvaron är ju aldrig fel. OM det sen är massage, restaurangbesök, en flaska champagne eller fixade naglar, det beror ju liksom på vad hen är intresserad av.
 
Åker de extra för att ta hand om dina hästar? I så fall skulle jag börja med att ge dem en tank bensin.
Sen utöver det beror det nog på vem det är, men något som sätter guldkant på tillvaron är ju aldrig fel. OM det sen är massage, restaurangbesök, en flaska champagne eller fixade naglar, det beror ju liksom på vad hen är intresserad av.
Ja den ens är granne så hon hon går och den andra tjejen tror jag tar bilen, då hon mest tagit utsläppen, hon kan lika gärna göra det ihop med morgonpromenaden med hundarna.
Det är ju där 500-1000kr kommer in dels betala för det det kostat och ändå att dom kan göra något dom själva vill. Så svårt alltså jag är så tacksam för att dom ställer upp för mig men hur visar man det bäst? Dom vet båda två att dom har stora tjänster att ta tillbaka från mig.
 
Kanske ett kort där du skriver din tacksamhet samt att de får hänta gentjänster när som sen när du blivit frisk tillsammans med lite blandade grejer som skulle uppskattas, exempelvis en flaska vin (om de dricker alkohol+ är över 18), fin chokladask, presentkort på nån ridsportsaffär/ träning för nån tränare/ clinic, eller rena kontanter?
 
Du har redan fått bra tips.
Jag och flera med mig hjälpte en stallkompis som bröt benet och inte kunde vara i stallet på flera veckor. Jag skulle tro att vi alla gjorde det för att vi ju förstår vilken otroligt jobbig sits hon hamnade i. Jag skulle inte vilja att hon kände att hon måste betala mig för den hjälpen, eller vara skyldig att hjälpa mig lika mycket. Nu var vi ju redan i stallet, men om det hade betytt extra resor och kostnader för mig så hade man ju varit glad för ersättning för bensin eller så.
Härligt att du har folk som kan hjälpa dig, hoppas du snart är på benen igen!
 
Jag hade inte velat ha pengar.
Enda gången jag hade velat ha det är om jag varit tvungen att köra mycket så det verkligen märks i tanken att det kostar pengar att köra.

Jag föredrar att man kör med tjänster och gentjänster.
Men jag hade lagat en god 3 rätters middag som jag bjudit in dom på och en fin blombukett eller någon annan present för några 100ingar.
Annan present i min vänskapskrets hade nog varit ett riktigt fint pannband till hästen eller en fin top att träna/tävla i.
Något som jag vet att mina vänner skulle bli glada för iaf.

Jag tycker att det är konstigt att köpa hjälp av vänner.
Det är ju min vän så självklart hjälper jag den när det behövs.
Precis som att jag vet att mina vänner ställer upp för mig när det krisar och jag måste ha hjälp.
 
Jag hade inte velat ha pengar.
Enda gången jag hade velat ha det är om jag varit tvungen att köra mycket så det verkligen märks i tanken att det kostar pengar att köra.

Jag föredrar att man kör med tjänster och gentjänster.
Men jag hade lagat en god 3 rätters middag som jag bjudit in dom på och en fin blombukett eller någon annan present för några 100ingar.
Annan present i min vänskapskrets hade nog varit ett riktigt fint pannband till hästen eller en fin top att träna/tävla i.
Något som jag vet att mina vänner skulle bli glada för iaf.

Jag tycker att det är konstigt att köpa hjälp av vänner.
Det är ju min vän så självklart hjälper jag den när det behövs.
Precis som att jag vet att mina vänner ställer upp för mig när det krisar och jag måste ha hjälp.
Ja problemet är bara att jag har så svårt för att be om hjälp och nu hade jag ju inget val direkt. Sen är det att det blir så länge... Har ju fått be om hjälp innan med lite halvt oplanerat tex vid förlossning (bara datumet som blir oplanerat) och när barnen blivit inlagda tex. Om jag bett om hjälp innan så har det varit max 1-2 nätter och då har jag tackat ordentligt och så en blomma tex.

Dom är väl lite som jag och förväntar sig inget utav detta utan tycker det är en självklarhet att ställa upp för mig just nu men jag tycker väl att det ev sätt deras vardag, då det är sem och allt.... Jättejobbigt sits men jag tackar för allas tankar ang det och idéer. Tack
 
Ja problemet är bara att jag har så svårt för att be om hjälp och nu hade jag ju inget val direkt. Sen är det att det blir så länge... Har ju fått be om hjälp innan med lite halvt oplanerat tex vid förlossning (bara datumet som blir oplanerat) och när barnen blivit inlagda tex. Om jag bett om hjälp innan så har det varit max 1-2 nätter och då har jag tackat ordentligt och så en blomma tex.

Dom är väl lite som jag och förväntar sig inget utav detta utan tycker det är en självklarhet att ställa upp för mig just nu men jag tycker väl att det ev sätt deras vardag, då det är sem och allt.... Jättejobbigt sits men jag tackar för allas tankar ang det och idéer. Tack

Fast det är väl just det man har riktiga vänner till?
Min ena stall kompis har gått sönder och inte kunnat ta hand om sin häst på över ett år och kommer inte kunna på ett bra tag heller.
Självklart ser vi till att även hennes häst får den vård och omsorg den behöver liksom.
Ibland är det jävligt drygt och jobbigt.
Men hon behöver sin häst för att kunna må så bra som möjligt i allt elände.
Vore det tvärtom hade hon tagit hand om min.
Det liksom bara funkar så...
Jag kan faktiskt inte se att det skulle finnas något annat alternativ som skulle kännas bra i magen.
Så har inte dåligt samvete.
Dina vänner får dessutom en egoboost av att vara så viktiga och behövda.
 
Jag resonerar som @pulkaskurk när det är en vän som behöver min hjälp - klart att jag ställer upp om jag kan! - men förstår också hur ts känner eftersom jag är likadan när jag själv behöver hjälp. Jag har svårt för att be om hjälp, trots att jag har vänner som ställer upp, och vill gärna "göra rätt för mig". Jag och en av mina närmsta vänner är precis likadana båda två: vill gärna betala en slant ibland men vägrar att ta emot - det brukar sluta med att den som tar emot får ge sig på nåt vänster ;):devil:. För jo, vi uppskattar båda gesten och blir genuint glada, vi har bara svårt att ta emot för att vi känner att det är klart att en ställer upp när det krisar.
Hur som helst, så hade jag nog gett något passande presentkort (t.ex. på nån lite finare hästpryl om de har häst) och bjudit på en trevlig middag t.ex. Förutom ersättning för eventuell bensin.

Jag sitter just nu med en skadad häst och en paj bil. Stallägaren tar hand om min häst (mockar, fodrar och sådär), och jag känner mig lite som en idiot även om det inte är mitt fel och inte alls planerat. Pratade med hen idag och vi kom överens om att byta så att jag tar hand om hennes hästar när de ska bort en sväng nästa gång. Drar det iväg och blir en längre period för min del så lär jag köpa nån grej till stallet, kanske en ny grep eller annat som skulle behövas, för att visa lite extra uppskattning. När jag knäckte fingret och inte kunde ta hand om hästen på månader köpte jag faktiskt ingenting till hen, men betalade för fullservice. Ställer förstås upp när det behövs och har gjort innan med, ibland mot en rabatt på stallhyran och ibland "gratis". Så visst håller jag med om att det brukar jämna ut sig i längden. Men ibland kan det ändå kännas fint att visa lite extra att en uppskattar hjälpen.
 
Om ni känner varandra väldigt bra, skulle jag strunta i kontanter, om det inte gått åt mkt bensin för att åka till dina hästar. Middag, en passande present eller presentkort på massage/frisör/naglar/hästbutik eller vad de kan tänkas tycka om.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 080
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 483
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 112
Senast: __sofia__
·
Övr. Barn Sedan en tid tillbaka är vår snart åttåriga son extremt konfliktsökande i hemmet. Det är alltså med mig och hans far som dessa bråk...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
12 514
Senast: Imogen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp