Tacksamhet

Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan upptäckte min hemma veterinär att min älskade häst hade spräckt en tand i överkäken. Paniken som uppstår, att först inse att det är därför han ätit dåligt sista veckan innan hon kom ut, för att sen försöka få tag i en klink som kunde ta i mot honom i närtid 😥

Ringde tre kliniker innan jag fick napp, den första kunde inte hjälpa oss alls, nummer två skulle han få vänta till i November (omöjligt för en häst som inte kan äta normalt) och äntligen numer tre kunde erbjuda honom en tid 10 dagar efter jag ringde.

Min snälla fina rara häst måste haft otroligt ont men han har knappt sagt ett ljud mer en att han började lämna hösilage både inne och ute. Halva tanden fick vi till slut rycka ut och andra halvan har lagats. Veterinärern tycker han var för ung för att plocka ut hela speciellt om den andra halvan inte var skadad. Efter röntgen konstaterade vi att resten av munnen såg fin ut ❤️

En trött sliten häst lämnade kliniken och när han kom hem var han vrålhungrig och kastade sig över hösilaget igen 🥹❤️ Två dagar senare är han precis som vanligt sitt glada spralliga jag, nu längtar vi bara efter att det här två veckorna ska gå så han sår i kinden hinner läka sen ska vi ut och lufsa i skogen igen. För även om han är en pensionerad travhäst så kan man tränas för vagn ändå vilket han älskar ❤️

Jag är bara så tacksam för teamet som kunde hjälpa honom, för jag var livrädd att det var så stora skador att vi skulle behöva överväga avlivning. De var svårt att se hemma utan röntgen och utrustning som det har på en klinik.
Nu gör vi ett återbesök om 6 månader för att titta till lagningen och resterande mun.

Vi tror att han spräckte tanden när han gick omkull i hagen i somras eller iaf att det gick en spricka i den och sen har det bara blivit värre tills helt enkelt tanden delade sig helt i två delar.

Hans uppgift i livet numera sedan han slutade tävla är att vara min terapi häst vilket han sköter med bravur ❤️❤️❤️

IMG_20231014_111902.jpg
 

Så underbart när man hittar felet och snabbt kan få hjälp! :love:
Ja och jag har fått tillbaka min snälla harmoniska häst igen 😍 Från att sprungit över folk till och från hagen, knappt kunnat äta något på slutet osv till att vara helt sig själv. Skuttar och busar i hagen, kastar sig över maten oavsett tid på dygnet för att han vill äta nu och kan äta med för den delen. Springer inte över folk längre osv 🥹
IMG_20231020_110712.jpg
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 948
Senast: Kristall10
·
Hästvård Vetetrinären har konstaterat att mitt 25-åriga halvblodssto har en skada/inflammation i en tand efter en gammal tandfraktur. Hon äter...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 918
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 106
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 866
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp