Bukefalos 28 år!

Tät lagring av gödsel för 2 hästar?

the_connemara

Trådstartare
Jag blir inte riktigt klok. Har mailat kommunen men är såklart för nyfiken för att inte fråga här oxå :angel:

Om man har 2 hästar, finns det krav på tät lagring av gödsel då? Det som förvirrar mig är fetmarkerat nedan:

När du lagrar stallgödsel
Om du har djur finns det bestämmelser för hur gödseln ska lagras och vad som är tillräcklig lagringskapacitet. Med en större lagringskapacitet kan du lättare styra spridningen till årstider med goda spridningsförhållanden och på så vis utnyttja stallgödseln bättre.
Djurantalet och i vilken del av Sverige du har din besättning bestämmer hur lång tid du ska kunna lagra gödseln. Lagringsutrymmet ska också vara utformat så att det inte sker någon avrinning eller något läckage av gödsel till omgivningen.

Lagringskapacitet och minimikrav
Lagringsutrymmet för stallgödsel på ditt jordbruksföretag ska åtminstone vara så stort att du kan lagra den gödsel som produceras under det antal månader som anges i tabellerna nedan.
Om du har färre än två djurenheter eller två till tio djurenheter utanför känsliga områden omfattas du inte av de generella bestämmelserna. För dig som inte omfattas av krav på minsta lagringskapacitet gäller att lagringen inte får leda till förorening av yt- eller grundvatten så att det skadar miljön eller människors hälsa. Du ska också kunna lagra gödseln under den tid på året då det inte är lämpligt att sprida.

Kopierat härifrån: http://www.jordbruksverket.se/amnes...gragodsel.106.4b00b7db11efe58e66b8000532.html


Jag gissar dock på att det är lagringsvolymen som kan vara mindre än angivet just om man har 2 eller färre djurenheter, men lagringen måste fortfarande vara tät?

Vad räknas förresten som tät? En viss typ av betong/cement (jag kan inte skillnaderna men man ska väl ha någon viss typ/tillsats i boxar där golvet utsätt för urin tex?) och en viss tjocklek eller vad?

Hur löser man enklast/billigast lagring under en begränsad tid tills man har en godkänd platta (vilket planeras)?
 
Sv: Tät lagring av gödsel för 2 hästar?

Ja, lagringen ska alltid vara tät, oavsett hur många djur du har. Däremot ställs krav på lagringskapacitet från tre djur och uppåt.

Vi körde tät container. Mockade noggrant och det blev inte så himla många tömningar. Hyran kommer man dock inte ifrån.
 
Sv: Tät lagring av gödsel för 2 hästar?

Vi köpte en gammal släpkärra, la i pressenning och täckte kärran med pressenning för att hålla regnvatten ute.

fungerade över en vinter innan vi fick löst det med container förvaring. Jag hade två hästar när kommunen kom på överaskningsinspektion, då var jag tvungen att ha tät förvaring... vi förvarade på marken.
 
Sv: Tät lagring av gödsel för 2 hästar?

Tack för era svar :)

Kommunen har förresten nu svarat att gödselhanteringen ska ske enligt Jordbruksverkets föreskrifter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp