Tävla i olika förbund?

Silver Girl

Trådstartare
Efter att ha läst lite andra trådar här på forumet har jag en liten fundering. Vad jag förstått får man som licencierad tävlingsryttare i Svenska ridsportförbundet inte delta i tävlingar som anordnas av klubbar som inte är anslutna.
Men om det är en typ av tävling som SvRF inte anordnar? Som western eller TREC? Gångartstävling för islandshäst? (Working Equitation vet jag inte vem som anordnar, men kan kanske falla in här?)

I nuläget inte aktuellt för mig men tänker mig rent hypotetiskt att man vill tävla lite lokal dressyr som anordnas av lokala ridklubben ansluten till SvRF men också prova på t ex TREC, som i mitt påhittade fall då anordnas av en islandshästförening ansluten till SIF. Får man det? Numera måste man ju ha licens för att tävla lokalt...
 
Sv: Tävla i olika förbund?

Är det en tävling/gren som inte SvRF kan erbjuda så får du tävla för annan.

Den diskussionen har jag haft med SvRF när jag tävlade western och dressyr samtidigt på min häst för några år sedan :) Så det är lugnt
 
Sv: Tävla i olika förbund?

Working Equitation ligger under SvRF så där gäller det att arrangören är ansluten.

Men annars är det som Seabaz skriver, fritt fram
 
Sv: Tävla i olika förbund?

Jag börjar fundera lite på hur det är när man tävlar och det är ens rasförening som anordnar det, då är det ju oftast dressyr och hoppning...?

Jag tänker på exempelvis riks där väl en hel del raser även anordnar regelrätta ridklasser.

Får man alltså egentligen inte göra det?? Längesedan jag kände att tävlingsreglerna inte riktigt är helt befästa i min hjärna, lite spännande faktiskt :D
 
Sv: Tävla i olika förbund?

De gör det oftast i sammarbete med en ansluten förening. I vissa fall har de fått dispens.
 
Sv: Tävla i olika förbund?

Jag börjar fundera lite på hur det är när man tävlar och det är ens rasförening som anordnar det, då är det ju oftast dressyr och hoppning...?

Jag tänker på exempelvis riks där väl en hel del raser även anordnar regelrätta ridklasser.

Får man alltså egentligen inte göra det?? Längesedan jag kände att tävlingsreglerna inte riktigt är helt befästa i min hjärna, lite spännande faktiskt :D
Det svar jag har fått angående den frågan, när jag var ordförande i en SvRF-ansluten klubb som jag tävlade i samtidigt som jag tävlade bl.a. RIKS för shetlandsponnyer, är att tävlingar som arrangeras av rasföreningar är undantagna. Alltså även om tävlingsgrenarna är samma. Men då är det upp till rasföreningen att stolpa upp gällande regler (ofta blir det ju enligt TR) och så gäller ju inte SvRF's försäkringar om nåt skulle inträffa.

Jag har i alla fall tävlat både i SvRF-anslutna klubbar och ras-RIKS och andra rasbundna tävlingar arrangerade av rasklubbar i många herrans år. :D
 
Sv: Tävla i olika förbund?

Vart i TR är det det står att man inte får delta i dressyrtävlingar som inte är anslutna till SvRF? Hittar det inte! :mad:
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Är det någon här som är med (har tävlingslicens) i både SvRF och SIF? Måste ni ansöka om tillstånd från SvRF för att få tävla på...
Svar
4
· Visningar
1 185
Senast: skuggi
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 364
Senast: Habina
·
Tävling Nu har jag sökt runt här lite i tidigare trådar men jag känner att jag ändå måste ställa frågan; Hur gör jag om jag vill tävla...
Svar
1
· Visningar
1 498
Senast: hermulen
·
O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
6 935
Senast: 0therwise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp