Takad ridbana

Själv så har jag ingen erfarenhet av att bygga tak över en ridbana, men jag har ridit på ett stall med tak över ridbanan här i Thailand där jag för närvarande bor. Där hade dom 2 stora arenor med tak. Funkade super både gällande säkerhet och bekvämlighet, ett ekonomiskt bra alternativ istället för ridhus. Men man måste ju tänka på varför man bara vill bygga tak istället för att bygga ett komplett ridhus. Här i Thailand är det extremt varmt och soligt så att ha solskydd kommer man mycket långt med. Visst så skulle man absolut kunna bygga ett ridhus istället, men jag tror inte att stallet här har ekonomin av den kostnaden och underhållet. Ett ridhus här skulle bara göra det varmare att rida då luften står stilla, och att ha luft kondition i hela ridhuset skulle kosta något enormt att underhålla med tanke på temperaturen utomhus. Det positiva med en öppen ridbana med tak är ju att vinden drar igenom vilket kyler ner en del. Men i sverige så behövs det ju verkligen inte varken skydd från värme eller sol. Varför man bygger tak på ridbana i sverige är väll för att skydda mot nederbörd och på så sett skydda underlaget? Annars så kan jag väll inte komma på någon anledning mer än att det är billigare i jämförelse med att bygga ridhus.
Tänk på att det eventuellt blåser en hel del i sverige så bygg ett ordentligt och säkert tak med bra stomme så kommer man långt med det. Gärna så att taken räcket ut en bra bit utanför ridbanan så skyddar det hela banan mot nederbörd. Här så var hela taket, inklusive stomme byggt av olika metal och plåt material.
Hoppas att detta hjälpte!
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
581
Senast: Cattis_E
·
Kläder & Bli fin Försöker öppna en sk barnsäker flaska Clinique take the day off men jag får inte upp korken. Min sambo har lyckats men jag kan bara...
Svar
6
· Visningar
738
Senast: fejko
·
Mat Är det någon som har bra förslag på vad man kan hitta som take away i Söderhamn ?Alternativt en trevlig livsmedelsbutik som har en deli...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Eli
·
Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 179

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp