Taktövergångar och tempoväxlingar

M

Midnight_Rose

Min häst går ganska bra i paddock och ridhus, bocksprångar lite i galoppen men ger sig efter en stund.
Förra sommaren fick hon rida ut med en annan ryttare tillsammans med en annan från stallen som kör full sula ute i galopp och efter det är hon hopplös i skogen även när jag är själv med henne. Hon ligger på som en idiot och bara kastar sig iväg. Tror ni man kan börja med taktövergångar med bara några steg i taget i resp gångart för att få henne uppmärksam? och sedan tempoväxlingar när det funkar?
Har bytt bett till vanligt tvådelat och hon är lugnare i munnen :rofl:
 
Sv: Taktövergångar och tempoväxlingar

Vad menar du med taktövergångar? För generellt sett vill man aldrig fiffla med takten....
 
Sv: Taktövergångar och tempoväxlingar

Man ska inte göra en sån stor grej av det även om det är svårt att vara "neutral" i en sån situation. Det bästa tror ja är att försöka sitta i för att göra en vanlig fattning och sedan typ "inte bry sig" när hästen drar iväg. Sitt kvar och gör halvhalter smatidigt som man inte får tappa drivningen med skänklarna. Ställ även åt olika håll. Det kommer att lösa sig om man börjar att nysta i ena änden. Var konsekvent och ge efter vid minsta tendens till minskning av tempot:) Det kommer att lyckas!
 
Sv: Taktövergångar och tempoväxlingar

Menade om man kör tex korta pass av skritt-trav-skritt, skritt-galopp-skritt, trav-galopp-trav osv

Bara ett par steg i vajer gångart för att få henne att lyssna :d
 
Sv: Taktövergångar och tempoväxlingar

Rid dressyr ute!!! Jobba med lydnaden när nu rider ut, temopväxlingar, halter, igångsättningar, skänkelvikningar, öppna, sluta - ja det går att göra i princip vad som helst. Vill hon dra iväg med dig så gör halt, försök få henne att lugna sig och sätt igång igen. När hon går i det tempo du vill får hon fortsätta annars så bryter du av igen. Det viktiga är att det är du som bestämmer tempot.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 284
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 225
Senast: shia
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
2 907
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp