tandborstningsproblem

A

anja23

Vi har sånt problem med tandborstningen på vår hund.
Vi har tagit en paus under tiden hon tappat valptänderna, men har nu försökt börja igen.
Det är totalt omöjligt!
hon vrider sig som en orm och slår bort tandborsten med framtassarna så fort den kommer nära.

Har försökt ha henne sittande, men hon kastar sig på rygg och slår med tassarna och kastar med huvudet.

Hur ska jag vänja henne vid det?
 
Sv: tandborstningsproblem

Jag har aldrig borstat tänderna på mina och de har alltid haft fina tänder. Mycket ben och märgben så håller de sig fina.
Men vill du borsta så är ett tips att ta lite gasbinda runt ett finger och gnugga med det på tänderna. Kanske det kan fungera bättre på din hund :)
 
Sv: tandborstningsproblem

Det finns ett slags fingertuta att köpa hos veterinären. Man trär den över fingret, blöter och tar med fingret längs tandköttskanten där beläggning brukar sätta sig.

Det finns även en tandborste med dubbla rader borst som pekar in mot mitten. Man borstar lodrätt på tänderna, alltså både ut och insidan samtidigt.

Båda dessa är lättare att använda än vanlig tandborste. Man behöver inte tvunget använda tandkräm. Det är inte alla hundar som uppskattar mentolsmaken. Det ska finnas tandkräm som smakar kött om man tvunget vill använda tandkräm. Beläggningen som sätter sig på tänderna kan så småningom bli tandsten.

Tuggben i all ära. Alla hundar kan inte äta ben/tuggben och då måste man borsta. Det är inte fel att göra det även om de tuggar.
 
Sv: tandborstningsproblem

Släng tandborsten och köp märgben.

dpmatte - Vad för (friska) hundar kan inte gnaga på ben? Jag förutsätter att TS's hund har friska tänder med tanke på att det är en valp.
 
Sv: tandborstningsproblem

Mentolsmaken? Man använder inte tandkräm som är till människor.

Övrigt säger jag som Trani.
 
Sv: tandborstningsproblem

Om jag inte minns fel är det väl dessutom nåt i tandkräm som inte hundar bör få i sig? Hjärnan samarbetar inte just nu...

Man kan lära dem borsta tänderna, när de är gamla och grå och ev behöver det och då använder man hundtandkräm med lever(?)smak..

Plackoff ska ju fungera med.. me säger som övriga, märgben är överlägset.
 
Sv: tandborstningsproblem

Min hund är ett undantag. Han suger på saker istället för att tugga. Ska väldigt mycket till om han ska gnaga på ben eller tuggben. Det intresserar honom inte. Så, i hans fall överväger jag tandborstning.
 
Sv: tandborstningsproblem

Har du någon god tandkräm? Det finns hundtandkräm för hundar att köpa som smakar gott. Man behöver inte nödvändigtvis borsta så noggrant utan ta lite snabbt och låt henne kanske tugga och smaka på tandborsten(/krämen) lite.
När jag har borstat har jag helt enkelt öppnat munnnen på henne, hållit undan tungan och borstat en rad i taget och när allt är klart så får hon slicka rent tandborsten från all tandkräm :d

Och alla kommentarer om tuggben/märgben, det räcker inte för att alla hundar ska klara sig från tandsten!
 
Sv: tandborstningsproblem

Jag håller med, inte alla hundar tuggar. Vår tuggar på tuggben, men märgben slickar han ståendes med huvudet på sned. När han kommit åt så mycket märg han kan backar han därifrån, gnager inte på benet. Han nuddar inte ens med tassarna.

Vi borstar tänderna men utan intentionen att verkligen få bort allt plack. Vi lägger honom på rygg i knät (i mysställning) och borstar utsidan med hundtandkräm och en sån tandborste som man trär på fingret. Keo älskar det och lägger sig redo när jag tar fram tandkrämen.

/Syrsa
 
Sv: tandborstningsproblem

Vissa hundar tuggar inte på varken ben eller tuggknutar

Vissa hundar kan inte tugga på dem på grund av allergier

Plaque off fungerar inte på alla hundar.

Oavsett om de tuggar eller inte, de får helt klart en friskare andedräkt om man borstar. Och fördelen med att ha vant hunden vid tandborstning är att Vetten lättare kan göra något i munnen vid behov.

Man ska inte ha tandkräm med fluor eller xylitol i. Xylitol är giftigt för hundar, fluor är inte nyttigt för dem det heller. Det är som småbarn, de ska inte heller ha fluor i sin tandkräm. Barntandkräm kan man alltså använda till hunden om man vill, även den smakar för det mesta mentol.
 
Sv: tandborstningsproblem

Barntandkrämen jag använder (:o) innehåller flour och smakar långt ifrån menthol...
Xylitol, finns ju i tuggumin, som du säger, är giftigt för hundar.
En känslig hund kan dö av bara några tuggummi bitar..... :crazy:
(har dock aldrig hört talas om någon som gjort det! Inte ens som blivit dålig, trots uppsmaskande av oöppnad (typ) stimorol påse.. Mycket märkligt... )
 
Sv: tandborstningsproblem

Vissa hundar tuggar inte på varken ben eller tuggknutar

Vissa hundar kan inte tugga på dem på grund av allergier

Plaque off fungerar inte på alla hundar.

Oavsett om de tuggar eller inte, de får helt klart en friskare andedräkt om man borstar. Och fördelen med att ha vant hunden vid tandborstning är att Vetten lättare kan göra något i munnen vid behov.

Man ska inte ha tandkräm med fluor eller xylitol i. Xylitol är giftigt för hundar, fluor är inte nyttigt för dem det heller. Det är som småbarn, de ska inte heller ha fluor i sin tandkräm. Barntandkräm kan man alltså använda till hunden om man vill, även den smakar för det mesta mentol.

Sånt kommer alltid upp när nån vill ha råd.
Självklart finns det alltid undantag, men har inte folk sunt förnuft och kan tänka själva :confused:

Visst kan man borsta tänderna. Men äter hunden ben regelbunden så klarar den sig upperligt på det.
Sen då dessa hundar som inte äter ben av olika anledningar så får man hjälpa till. Men det trodde jag folk kunde tänka ut själva om deras hund inte tuggar på ben.

Och kollar man igenom sin hund oftam så får man inga problem hos veterinären heller.

Låter jag grinig, ja kanske det ;) Men det finns alltid undantag på allt här i livet.
 
Sv: tandborstningsproblem

Du får vara grinig, alla behöver vara det lite ibland. :D

TS, Sen kan man ju vid behov, skrapa lite tandsten själv, så slipper man åka till veterinären för en sån simpel sak... ;)
 
Sv: tandborstningsproblem

Nä, Grana, det tycker inte jag. Att var och en får hitta sina egna sätt tycker jag är självklart, sen vänder man sig till forumet när man vill höra andras idéer, åsikter, råd och tips. Att då få olika tips är ju bara bra!:)

Vill TS borsta tänderna gör TS det, men det är väl jättebra att få höra att det inte måste vara nödvändigt i alla fall.

Sen kan man borsta tänderna av olika andledningar: Plack, andedräkt, eller...som mycket i vårt fall...hantering. "In i minsta vrå!":D

/Syrsa
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tandborstningsproblem

Vad är det inte du tycker?
Du skriver ju vad jag nästan skriver.
Men jämt så kommer det nån och säger att så behöver det inte alls vara för min hund osv...
Och självklart följer inte alla hundar en mall och det finns undantag.
Men i det hela är det normalt för en hund att gnaga ben.


Zissy: Håller med. Har aldrig åkt till vet för en sån sak, utan jag skrapar själv och de får ben. Och mina har alltid haft fina tänder. Ja vilket är det normala om de får vara friska ;)
 
Sv: tandborstningsproblem

Det är inte alls så att en hund absolut klarar sig bra med tandhälsan
bara för att den tuggar på ben kontinuerligt. Jag har en tik som är ett
exempel på detta, hon har alltid tuggat på ben men har ändå drabbats
rejält av tandsten och tandproblem.

Denna tik som jag och min mamma samäger kom till oss när hon var
7år. Jag kände fd ägaren väldigt väl och vet att tiken alltid tuggat
på tuggben intensivt hos dom. Ändock hade dom flera ggr fått ta
henne till Vet för sanering av munnen. Och när tiken kom till oss
hade hon det återigen väldigt dåligt ställt i munnen och fick ganska
direkt tas till Vet där tandsten togs och många tänder plockades
bort pga tandlossning. Efter saneringen sade Vet att det var
begynnande tandlossning på 6 tänder till, men att om vi började
borsta hundens tänder varje dag så skulle vi kunna backa tillbaka
detta. Tiken bor hos min mamma och mamma är jätteduktig på
att sköta tandborstningen. Såpass att det gick 3år innan vi
behövde komma till Vet pga tänderna igen. Vi var så säkra på
att ytterligare tänder skulle behöva tas igen, men icke. Mamma
hade skött tandborstningen så bra att bara lindrigt med tandsten
behövde tas och alla tänder fick hunden behålla.
 
Sv: tandborstningsproblem

Jag tycker inte att du är grinig. :)

Och det är därför jag skriver nästan exakt vad du skriver. För att visa att jag håller med! :)
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 522
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 072
Senast: Migo
·
  • Artikel
Dagbok Vårens ljuvligaste dag sitter jag inne nästan hela dagen och känner mig bara frustrerad. Jag har en deadline för att lämna in...
Svar
2
· Visningar
795
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 535
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp