Tandläkarhelvete!

@kolblakkur Det går bra här borta! Helt vant mig vid tandställningen nu och känner mig inte alls lika självmedveten. Har även slutat tro att alla glor på den och gör de det märker jag det inte :D

Det enda är att jag har fått tandköttsinflammation på ena sidan. Antar att jag borstat slarvigt.. Ska bli bättre på att ta med mig tandborste och tandkräm och borsta även efter lunch och fika.

Och.. Ett fäste lossnade ju samma dag jag fick tandställningen. Hon jag var på återbesök hos sa att vi inte behövde sätta tillbaka det fästet för att det inte behövdes såhär i början men mina tänder har flyttat sig ojämt? På den sida jag har fästet kvar har den tandraden flyttat sig mkt mer inåt än vad tandraden på andra sidan har. Blir spännande att se vad de säger nästa vecka då jag också ska tillbaka för att spänna tråden :D

Har ni fått några restriktioner vad gäller tuggummi?
 
@kolblakkur Det går bra här borta! Helt vant mig vid tandställningen nu och känner mig inte alls lika självmedveten. Har även slutat tro att alla glor på den och gör de det märker jag det inte :D

Det enda är att jag har fått tandköttsinflammation på ena sidan. Antar att jag borstat slarvigt.. Ska bli bättre på att ta med mig tandborste och tandkräm och borsta även efter lunch och fika.

Och.. Ett fäste lossnade ju samma dag jag fick tandställningen. Hon jag var på återbesök hos sa att vi inte behövde sätta tillbaka det fästet för att det inte behövdes såhär i början men mina tänder har flyttat sig ojämt? På den sida jag har fästet kvar har den tandraden flyttat sig mkt mer inåt än vad tandraden på andra sidan har. Blir spännande att se vad de säger nästa vecka då jag också ska tillbaka för att spänna tråden :D

Har ni fått några restriktioner vad gäller tuggummi?
Nepp, inga restriktioner om tuggummi vad jag kan minnas.
 
Ni som har tandställning - hur betalade/betalar ni?
Klumpsumma? I månaden? Hur mycket?

Jag måste verkligen göra något åt mina tänder. En tand i underkäken blir bara mer och mer trängd bakåt och det är svårt att hålla rent.
 
Ni som har tandställning - hur betalade/betalar ni?
Klumpsumma? I månaden? Hur mycket?

Jag måste verkligen göra något åt mina tänder. En tand i underkäken blir bara mer och mer trängd bakåt och det är svårt att hålla rent.
32000:- kostar min, men då är 3000:- extra för sex vita fästen. Betalar räntefritt månadsvis :) 1780:- i månaden. Har man det knapert kan man betala nästa månad eller så, sålänge den är slutbetalad när tandställningen tas ut.
 
Jag hoppar in lite smått i tråden då jag just beställt telefontid med de på folktandvården och ska dit för första gången på 9 år...

Ja jag vet, jag borde ha gått tidigare.

Jag har mina misstankar om att de kommer vilja stjäla mina visdomständer då de har puttat fram alla andra tänder så jag får nu inte mellan tandtråd mellan några av tänderna...

Det blir billigt och bra. Hoppas att man kan få bidrag från FK till det med!

Jag är nervös bara inför samtalet :o
 
Måste bara säga att det är fantastiskt att läsa om hur väl omhändertagna många (alla?) i tråden blir av sina tandreglerare :bow: Jag hade tandställning i högstadiet/gymnasiet och utvecklade en lättare tandläkarskräck efter det :crazy: Hade jag varit äldre så hade jag bytt men som liten och osäker 15 åring så stod jag bara ut. Brötig och asocial typ som gnällde massor på mig, kom med hot ("fortsätter du så här så kommer du inte ha några tänder kvar när du fyller 30") men aldrig förklarade vad han gjorde eller varför :cry::rage:

10 år senare påtalade en tandhygienist att jag har anlag för tandlossning och att jag kommer behöva vara extra noga med mina tänder livet ut. Det var ju inte kul att höra då heller men nu las det fram på ett sätt som jag kunde ta till mig. Sen dess har jag varit där två gånger om året och har senaste gångerna till och med fått beröm över hur rent det är. Fyller 28 i år och än sitter tänderna där de ska :up:
 
Måste bara säga att det är fantastiskt att läsa om hur väl omhändertagna många (alla?) i tråden blir av sina tandreglerare :bow: Jag hade tandställning i högstadiet/gymnasiet och utvecklade en lättare tandläkarskräck efter det :crazy: Hade jag varit äldre så hade jag bytt men som liten och osäker 15 åring så stod jag bara ut. Brötig och asocial typ som gnällde massor på mig, kom med hot ("fortsätter du så här så kommer du inte ha några tänder kvar när du fyller 30") men aldrig förklarade vad han gjorde eller varför :cry::rage:

10 år senare påtalade en tandhygienist att jag har anlag för tandlossning och att jag kommer behöva vara extra noga med mina tänder livet ut. Det var ju inte kul att höra då heller men nu las det fram på ett sätt som jag kunde ta till mig. Sen dess har jag varit där två gånger om året och har senaste gångerna till och med fått beröm över hur rent det är. Fyller 28 i år och än sitter tänderna där de ska :up:

Känner igen det där, jag kom inte så lång ens att jag fick dit någon tandställning.
Menar vilken 15 åring vill lida i 1,5-2 år för att få fula fläckiga tänder?
För det var hon sa till mig OCH visade bilder på.
Tror inte jag var så himla mycket bättre på att borsta 25 år senare, men inte 17 fick jag ett enda märke efter fästena för det?
Den jävla människan är ta mig tusan skyldig mig 30,000 kr :rage:
 
Ni som har tandställning - hur betalade/betalar ni?
Klumpsumma? I månaden? Hur mycket?

Min tandställning (1,5-2 år uppe och nere) plus att fylla i baksidan av överkäkens framtänder kommer sluta på 34'. Försäkringskassan går in och betalar en del (pga stort bettfel) och jag kommer betala runt 15'. Betalade 7' strax efter tandställningen var insatt och resten av beloppet när tandställningen tas ut. På fakturan stod det att man kunde ringa och ordna avbetalning men jag kommer betala samtliga summor direkt. Går hos folktandvården, alltså inte privat.
 
Har precis varit hos tandregleraren. Fick gummiband :yuck: Trodde jag skulle slippa eftersom jag snart är klar och det har inte behövts innan. Har två besök till inbokade, misstänker att den senare är sista dagen med tandställning :) det blir isåfall 8/3 som den tas ut.

Fick en slutbåge i överkäken idag, för nu ska tänderna dra ihop sig igen. Nästa tid är redan om fyra veckor, hoppas att tänderna fallit på plats då.

Börjar se ljuset i tunneln nu!
 
Tycker inte det händer något alls med tänderna just nu :down: Har inte slutit sig ett dugg och gummibanden vet jag inte om de gör någon nytta :grin:

Nåväl, har betalat av det sista på tandställningen nu iallafall :up:
 
Sedvanlig uppdatering från mig efter mitt besök hos tandregleraren.

Jag kommer inte bli av med den förrän till sommaren :arghh: Så jäkla surt, det är överkäken som är seeeeeg, särskilt min vänstra sida. Har ett glapp där på 4 mm som är envist som synden. Det är ett glapp som uppstod efter att jag drog ut en tand. Var samma på andra sidan, fast där var glappet 2 mm. Vänster sida är alltså min "sega sida".

Idag slipade han ner mellan mina framtänder i underkäken. De har varit smala i botten och breda upptill = det blir ett litet glapp mellan tänderna längst ner. Genom att göra dem mindre breda så kan ha sluta de små glappen. Han sa det bäst själv: "det ska bli perfekt". Yes sir!

Sex veckor till nästa gång.
 
@Wysiwyg och @ASKAPLASKA Hur går det för er? :)

Åh vad roligt med en tagg! Har tänkt på tråden men tyckt det varit så dålig aktivitet i den. Har inte riktigt tänkt steget längre till att det är för att jag öht inte besökt den. :angel:

Det går bra! Har fortfarande bara i överkäken och bara spänt tråden 1 gång, i slutet på december. I början på april ska jag få tandställning nere också samt några slags "klackar" på överkäken eftersom överbettet fortfarande är stort. Tänderna flyttar på sig mycket och det ömmar till och från. Ser ju dock att det är vääääldigt mycket kvar så ja, inget ljus i tunneln än.

Har vant mig helt vid tandställningen nu och tycker inte alls det är jobbigt som jag tyckte månaden efter insättning. Nu tänker jag inte alls på den vid sociala tillfällen längre.
 
Jag kommer inte bli av med den förrän till sommaren :arghh: Så jäkla surt, det är överkäken som är seeeeeg, särskilt min vänstra sida. Har ett glapp där på 4 mm som är envist som synden. Det är ett glapp som uppstod efter att jag drog ut en tand. Var samma på andra sidan, fast där var glappet 2 mm. Vänster sida är alltså min "sega sida".

Åh så segt!! Men det är ju verkligen inte lång tid till sommaren nu! Något jag funderat på, då jag också fått stora glapp mellan tänderna, är hur de ska dras ihop? Alltså vilket håll tanden ska åt? Måste väl vara inåt för om den ska åka till sidan blir det ju ett glapp åt andra hållet?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag är stolt och måste få skryta lite och eftersom ingen i vanliga livet känner till mina problem så får ni lyssna på det! Jag har...
2
Svar
20
· Visningar
1 456
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 350
Senast: Grazing
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 885
Senast: Whoever
·
Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp