Tandproblem

Nja nu var det ju tandläkaren som rekommenderade dessa pga av att dom faktiskt fungerar ganska bra till en billig peng. Nu vet jag inte när du kollade sist på såna bettskivor men dom har ju utvecklats ganska mycket senaste åren och det finns flera olika varianter att välja mellan. Den jag tänker på är en av dom dyrare.

Det var väl ett år sen typ.

Hoppas det funkar för dig.
Jag köpte en av de dyrare och bättre icke-tandisskenor då. Helfel för mig.

Är lagningen för hög och nerven irriterad kan man ta ner på mötande tand sas ist. Så irriteras inte nerven ytterligare av borren.
 
Har du funderat på implantat? Kanske lite dyr men kan vara lösningen på allvarliga problem.
 
Jag har nu haft min bettskena i några nätter och visst biter jag en hel del... men bara på den onda sidan. Jag mörker även att jag är för hög på den sidan så i morgon ska jag tillbaka till tandläkaren och hoppas hon kan fixa till det. Smärtan i tanden beror på hur jag tuggar har jag märkt.
 
Själv har jag haft lite problem med en lagning. Först satt lagningen löst, så det slöt inte riktigt tätt. Den nya lagningen blev för hög och gjorde att tandnerven blev retad när jag åt eller utsatte tanden för kyla/värme. Och nyligen råkade jag ut för att lagningen sprack, vilket åter igen gjorde tanden känslig. Och självfallet gick ju inte känsligheten över direkt i något av fallen.
 
Jag har nu haft min bettskena i några nätter och visst biter jag en hel del... men bara på den onda sidan. Jag mörker även att jag är för hög på den sidan så i morgon ska jag tillbaka till tandläkaren och hoppas hon kan fixa till det. Smärtan i tanden beror på hur jag tuggar har jag märkt.

Kolla om tandis tycker det kan vara smartare att ta ner på mötande tand sas istället för att reta din redan känsliga tand med borren.
Så gjorde vi på mig.
 
Jag var till tandläkaren så sent som igår med samma anledning. En lagning av ett inte smärtande hål. Får efter tre veckor vansinnigt ont och kan inte tugga på den sidan. Fortsätter så i tre veckor till. Ringer och får en tid. Troligtvis efter en stunds funderande så blir det spänningar i tanden då jag tuggar. Notera att jag inte tuggar som normala människor utan mer som en idisslande ko, lite i sidled eftersom jag är överrörlig i käken. Utsidan av denna tand har vass kant som kommit med åren och nu med en lagning i så kunde det vara orsaken. Fick bita om något papper som färgar tanden och då idissla. Visade sig så långt att tesen stämde och fick slipa ned ytteraidan något och runda till den. Och tro det eller ej, men idag har det bara gjort halvont en gång!
 
Det gick bra hos tandläkaren i dag. Hon höll med mig efter lite undersökande att jag var högre i lagningarna på den onda sidan. Hon slipade både lite ner på den aktuella tanden men tog även en en del på lagningarna i två tänder ovanför och det känns redan bättre :)
Så planen nu är att ge den ömmande tanden lite mer tid och hoppas den ska lugna ner sig :)
 
jag har en tand som lagades för lite över ett år sen. Den behövdes enligt dåvarande tandläkare verkligen lagas. Jag hade inte ont alls. Efteråt fick jag ont när jag tuggade. Fick ingen hjälp. Hade samma problem på andra sidan efter en lagning 3 månader tidigare. Eftersom jag inte kunde äta och inte fick hjälp anmälde jag och det hela granskades och jag fick rätt att dom skulle åtgärda tänderna kostnadsfritt. Den ena tanden blev bra men den andra blir inte det.

Så fort en permanent lagning sätts dit ömmar tanden och jag kan bara tugga på mjuk mat. Vid hård mat gör det ont. Jag har inte tandvärk och den ömmar inte för övrigt. Den var smärtfri under det knappa halvåret jag hade en tillfällig lagning i men nu med permanent lagning är smärtan tillbaka när jag tuggar. Allt ser bra ut på röntgen.
Har någon mer varit med om detta?
Nu sa tandläkaren att jag kan välja, ha en tillfällig lagning som måste lagas om med jämna (månaders) mellanrum, rotfylla eller dra ut. Jag vill ha tanden kvar.
Varför kan jag inte tugga hårt med permanentlagningen utan att få ont?
Jag vet inte hur jag ska tänka här, jag är mer än lovligt trött på att få ont när jag tuggar. Samtidigt är jag rädd för smärtan vid rotfyllning för jag har kännt den tidigare när jag rotfyllt trots massvis med bedövning smärtkänslig som jag är.
Jag vill bara få problemet ur världen men känner mig rådvill.

Jag har samma problem just nu. Jag lagade ett stort hål nära nerven med permanent fyllning i juni 2017. Jag hade ont flera veckor efter och ringde tandläkaren som sa att det är normalt men att jag skulle höra av mig om det fortsatte. Jag gick dit november 2017 och fick en temporär fyllning under en månad som skulle lugna tanden. Fick en ny permanent fyllning som gör ondare än någonsin. Kan absolut inte äta på den sidan, men problemet är också att det gör satans ont när jag dricker varmt eller kallt. Det ilar så in i...!

Vet inte vad jag ska göra nu. Jag tror jag avvaktar lite och sedan kontaktar jag tandläkaren igen.

Har tyvärr inget råd att ge.
 
Det gick bra hos tandläkaren i dag. Hon höll med mig efter lite undersökande att jag var högre i lagningarna på den onda sidan. Hon slipade både lite ner på den aktuella tanden men tog även en en del på lagningarna i två tänder ovanför och det känns redan bättre :)
Så planen nu är att ge den ömmande tanden lite mer tid och hoppas den ska lugna ner sig :)
Hej.
Längesen du skrev detta inlägg.. Jag har lite samma problem som du haft. Efter en lagning i mars 2021 har jag haft ont då jag tuggar på hård mat. Jag undrar hur det gått för dig?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 595
Senast: enough
·
  • Artikel
Dagbok Hade sån fruktansvärd tandvärk efteråt. En sån där hemsk smärta så man till och med funderar ut hur man kan dra ut tanden själv på bästa...
Svar
2
· Visningar
526
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ I åratal har jag kämpat för att få tandvård under narkos och för en vecka sedan var det äntligen dags. Svindyrt såklart, och väldigt...
Svar
11
· Visningar
5 220
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Måste bara få skriva av mig här och få lite råd över min situation. Jag har pluggat 2 terminer snart på universitetet, det har varit en...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp