tänka på vid köp av sällskapshäst

Martina_m

Trådstartare
Det är så att jag behöver en sällskapshäst till min ridhäst.

Jag bara funderade lite över vad man ska tänka på.

Jag är väldigt öppen för förslag vad gäller typ (ras, stl, ålder).

Men har fått förslag på en gammal travare. Så vi utgår från det just nu.
Vet. Besiktning, det känns väl överdrivet? Om hästen ska gå som sällskap och kanske en tur i skogen då och då. Håller den inte för ridning, är det inte hela världen liksom.
Samma med försäkring, går det ens att försäkra en gammal häst?

Ang typ av häst att ha som sällskap och ev lättare ridning. Vad hade ni velat ha och varför?
 
Klart att den ska besiktas, det kostar lika mycket att behandla en gratishäst som en jättedyr. Åtminstone böjprov. I min värld men jag vet att andra tänker varför lägga ut pengar på en billig häst.
 
Det är så att jag behöver en sällskapshäst till min ridhäst.

Jag bara funderade lite över vad man ska tänka på.

Jag är väldigt öppen för förslag vad gäller typ (ras, stl, ålder).

Men har fått förslag på en gammal travare. Så vi utgår från det just nu.
Vet. Besiktning, det känns väl överdrivet? Om hästen ska gå som sällskap och kanske en tur i skogen då och då. Håller den inte för ridning, är det inte hela världen liksom.
Samma med försäkring, går det ens att försäkra en gammal häst?

Ang typ av häst att ha som sällskap och ev lättare ridning. Vad hade ni velat ha och varför?
En snäll travare fungerar ju utmärkt för det.

Jag hade nog bara provat att rida lite på den så man vet att den är av den lugna typen. Tagit den lite på lina för att se hur den rör sig.

Tror inte jag hade besiktigat den. Inte bara för att gå i en hage.

Om den går och försäkra beror på hur gammal den är.

Jag skulle nog söka efter rätt individ snarare än efter en specifik ålder.

Däremot är det oftast en fördel om den är av samma kön och storlek som din andra häst. Chansen är större att de då har likvärdigt behov av grovfoder. Så slipper man kludda med att begränsa högivan/betet.
Behövs det mer så är det oftast lätt att sticka till något kilo kraftfoder.
 
Senast ändrad:
Eftersom jag har haft oturen att ha haft en "gammal" travare (den var inte ens gammal egentligen, och hade gått på travet ungefär ett år) som köptes som ridhäst, men p.g.a. gamla travrelaterade skador i slutänden inte ens höll som sällskapshäst och kostade sanslöst mycket mer än min andra (ridbara) häst i omkostnader, så säger jag aldrig mer travare. För mig. Jag skulle aldrig döma någon annan som väljer att skaffa en travare, men jag skulle aldrig någonsin mer göra det igen för egen del. Den hästen var ändå veterinärbesiktigad, och det enda vi inte gjorde var att röntga, "för att hästen var ändå så billig och hade bara gått på travet ett enda år som tvååring". Hade vi röntgat hade vi aldrig köpt den, och sparat både oss själva och hästen oerhört mycket lidande både fysiskt, psykiskt och ekonomiskt. Lätt att vara efterklok.

Skulle jag köpa en häst till som sällskap till min nuvarande skulle jag utan tvekan köpa en ponny. Har en ponny precis på gränsen mellan C- och D-ponny, men skulle kunna tänka mig även en mindre C-ponny eller en stor B-ponny om det endast är lättare ridning och sällskap som är anledningen till att köpa den. För mig är det så klart viktigt med en häst som liknar den jag redan har i behov av mat och bete, och där känns så klart en annan ponny som det bästa alternativet. Jag är liten till växten och kan rida större B-ponnyer utan problem trots att det var ganska många år sen jag blev vuxen.
 
Jag skulle definitivt besikta, trots att det bara är en sällskapshäst så kan en sån häst också vara sjuk. Och jag skulle aldrig köpa en sjuk häst som kommer kräva flera tusen i veterinärkostnader bara för att man valde att spara in på den tusenlapp/ar som besiktning kostat.

Min häst är inte inriden och hade aldrig gjort annat än att stå i hagen, men självklart besiktade vi han ändå. Ifall det var något fel. :) Fast du avgör själv om du tycker det är överdrivet, det är dina egna pengar det handlar om. ;) (och sen hästens välmående men aja)
 
Skulle jag ha en sällskapshäst skulle jag välja en mindre ponny som jag skulle kunna motionera genom körning, som är lättfödd och inte behöver enorma mängder foder, och som är hyfsat frisk.

Det skulle jag också säga.

Jag har ju redan fjording så om jag skulle skaffa en sällskapshäst skulle det garanterat vara bra med en sådan. Jag känner rasen, den är lättfödd och går att köra samt ridas av vuxna.

En lättare besiktning skulle jag åtminstone göra. Skulle den användas lite mer så kanske en lite större. Röntga....nej. Inte på en ras som sällan har sådana fel och ska vara sällskapshäst.
 
Jag skulle tänka på om den behöver likvärdigt foder som den häst som den ska vara sällskap åt... Gärna en gammal travare- gärna en som hållit i travträning och travtävling, de håller för "allt" senare i livet...Jag skulle inte ta en ostartad travare utan att kolla varför kom den inte till start- oduglig ägare? På vilket sätt- dåligt foder- dålig hovvård- eller dålig träning-vilket kan ge oduglig häst eller var hästen oduglig från början? om den aldrig ens kom till kval... Skulle jag ta en travare skulle jag höra mig för hos olika travtränare som jag blivit tipsad av från tex hovslagare, hästmassörer, ridtränare osv.
 
Jag är också inne på linjen att det är bra om de har ungefär samma foderbehov, det är ganska jobbigt om man måste dela på hästarna pga det annars.
Men en gårdsbesiktning hade jag definitivt gjort, kostar typ 1000-1500 kr.

Jag hade nog kikat på annonser, kollat vilka lämpliga kandidater som finns, och kunnat köpa både travare, halvblod eller liknande. Det borde finnas en del t-märkta halvblod också som kan vara lämpliga kandidater.
 
Om det är en äldre häst är det kanske inte fel att låta en veterinär titta lite på den. Tandstatus är nåt som äldre hästar ofta får problem med tex. Sen hade jag tittat på hullet, ser den rund och go ut? Om den börjat tappa muskler så är det inget bra tecken, om du vill ha en häst som orkar hänga med några år.
 
Jag är också inne på linjen att det är bra om de har ungefär samma foderbehov, det är ganska jobbigt om man måste dela på hästarna pga det annars.
Men en gårdsbesiktning hade jag definitivt gjort, kostar typ 1000-1500 kr.

Jag hade nog kikat på annonser, kollat vilka lämpliga kandidater som finns, och kunnat köpa både travare, halvblod eller liknande. Det borde finnas en del t-märkta halvblod också som kan vara lämpliga kandidater.

Och, som alla vet är det ju tyvärr ingen garanti att de har samma foderbehov bara för att de är samma ras eller likvärdiga. :meh: Men det är ju klart att sannolikheten är större.

Här har jag två fjordhästar, den ena äter 4,5 kg hö om dagen, resten halm. Den andra 8,5 kg hö. Det är alltså dubbelt så mycket som den andra!
 
Och, som alla vet är det ju tyvärr ingen garanti att de har samma foderbehov bara för att de är samma ras eller likvärdiga. :meh: Men det är ju klart att sannolikheten är större.

Här har jag två fjordhästar, den ena äter 4,5 kg hö om dagen, resten halm. Den andra 8,5 kg hö. Det är alltså dubbelt så mycket som den andra!
Som sagt, sannolikheten är större. Jag har två halvblod som kräver mycket mat, i andra hagen går islänningarna som käkar hälften. Även om alla hästarna är olika i födointag är rasfränderna mer lika än de som inte är av samma ras.
 
Som andra också har skrivit är det viktiga att kolla tänder, veta hästens historik och se den i rörelse. Böjprov hade jag inte gjort om jag inte tyckte att den såg skum ut (och gör den det är det väl inget jag vill köpa ändå :p, såvida det inte är en triangelmärkt häst med känd/behandlad skada och jag inte har tänkt rida på hästen). När du skriver "gammal" travare gissar jag att du menar före detta och inte gammal i ålder? Att köpa en gammal häst BLIR en förlustaffär även om den är gratis i inköp, så undvik det. :angel: Jag har en 23-åring som kostar mig skjortan just nu, medan min 25-åring är kärnfrisk - men åldern kommer att ta ut sin rätt även där en dag.

Enklast är ju om den har en veterinärvårdsförsäkring som du kan ta över. Att köpa en oförsäkrad häst över 16 år är dumt, svårt/omöjligt hos många bolag att få fullvärdig veterinärvårdsförsäkring då. Livvförsäkring hade jag skippat. Enormt viktigt är väl att hästen kan stå själv i hage/stall när du är ute med din andra. Att den är lättsam i all hantering och klarar av att gå barfota är också rätt viktigt i min mening. :) Typ av häst är efter eget tycke! T.ex. welsh mountains är billiga i inköp och fina att titta på. :D
 
Det är så att jag behöver en sällskapshäst till min ridhäst.

Jag bara funderade lite över vad man ska tänka på.

Jag är väldigt öppen för förslag vad gäller typ (ras, stl, ålder).

Men har fått förslag på en gammal travare. Så vi utgår från det just nu.
Vet. Besiktning, det känns väl överdrivet? Om hästen ska gå som sällskap och kanske en tur i skogen då och då. Håller den inte för ridning, är det inte hela världen liksom.
Samma med försäkring, går det ens att försäkra en gammal häst?

Ang typ av häst att ha som sällskap och ev lättare ridning. Vad hade ni velat ha och varför?

Jag har haft hand om många travare, de flesta är super duper härliga!. Hanteringsmässigt, många är trevliga ridmässigt också och det är långt ifrån alla som kräver mängder med mat :)

Jag hade väl tagit någon som faktiskt gått på travet en tid, många gånger kan man kolla upp en del skadehistorik(man kan även fråga tidigare ägare osv) men som även är riden efter travet. Lite äldre, runt 16 kanske? Besiktning eller ej hade jag gjort beroende på hur mkt den ska ridas osv. 1 gång i veckan, gör en besiktning, 1 gång i månaden ja då kan det vara för min del. Men självklart bör den provridas och kollas igenom på lina osv, man behöver ju inte köpa en halt häst bara för att man inte besiktar :)

Jag tog bort försäkringen på min häst förra året faktiskt. Han fyller dock 23.
 
Det är så att jag behöver en sällskapshäst till min ridhäst.

Jag bara funderade lite över vad man ska tänka på.

Jag är väldigt öppen för förslag vad gäller typ (ras, stl, ålder).

Men har fått förslag på en gammal travare. Så vi utgår från det just nu.
Vet. Besiktning, det känns väl överdrivet? Om hästen ska gå som sällskap och kanske en tur i skogen då och då. Håller den inte för ridning, är det inte hela världen liksom.
Samma med försäkring, går det ens att försäkra en gammal häst?

Ang typ av häst att ha som sällskap och ev lättare ridning. Vad hade ni velat ha och varför?

Jag skulle valt en häst med samma behov av mat som min egna, så att den ena inte behöver fri tillgång o den andra betydligt mindre.
Och kolla upp så den är lätthanterad, inte kräver massa specialmat eller specialvård utöver de vanliga. Även en sällskapshäst behöver ju få vård så jag skulle hellre ta en någorlunda yngre häst som inte har stor risk för kassa tänder eller andra åldersrelaterade problem.
Viktigt att den kan lämnas ensam etc. Jag skulle göra vet besiktining så hästen inte har problem med typ luftvägar, tänder, hovar o sånt som ändå måste behandlas även fast den är till sällskap.
 
Tack för era svar!

I det tagna exemplet tidigare, räknar vi att hästen är runt 20 år. Alltså gammal.
Ang tänder, så vet jag ju att tänderna på äldre hästar behöver kollas över. Jag har just nu en häst som behöver kollas över MINST en gång /år, och han är inte gammal.

Skulle de bli en häst som har en skada och bara kommer vara till sällskap, nä då blir det nog ingen besiktning. Men om den är ridbar, nja då kanske det blir en typ av besiktning. Men jag tror att det beror på hästen skick i övrigt och dess historia.

Det viktigaste för mig är nog att det är en lugn, trevlig och trygg häst. Att den funkar att ha och göra med utan att den stressar upp sig för minsta lilla.
Jag har en okomplicerad häst idag, han kan stå på box, på bete, lämnas ensam, ridas ensam, äter det han får, trygg i sig själv och accepterar det mesta. Och det är väl något liknande som jag är ute efter.
 
Själv hade jag samma tankegångar kring sällskapshäst för inte så länge sedan. Hade sen tidigare en 4.årig halvblodshingst så det var han jag skulle köpa sällskap åt. I slutändan föll valet faktiskt på en 5.årig mini shettis valack som jag köpte direkt av uppfödaren som var ett större stuteri, utan besiktning.

Ponnyn var sen tidigare van att gå på bete och aldrig haft fång. Det är det bästa köp jag gjort, dom älskar varandra. Hingsten har fri tillgång på Hö och det har fungerat alldeles utmärkt för shettisen med. Nu när gräset kommit så har jag bara gjort så att shettisen nattetid får bara en liten tuss Hö i boxen på natten och sen halm så håller han sig i fint hull. Shettisar är friska, sunda ponnysar. Billiga att försäkra, billiga i foder och strö kostnader, skadorna blir inte stora om dom sparkar. Sen kan man faktiskt göra mycket roligt med en mini shettis, min är inkörd och jag ställer även ut honom. Jag har aldrig ångrat mitt val, mini shettis är bäst som sällskap, helt klart!
 
Jag skulle också välja en häst som behöver ungefär lika mycket mat som den jag redan har, det gör allt så mycket enklare om de ska dela hage.
Dessutom är jag inte allt för förtjust i tanken på att blanda hästar av väldigt olika storlek, p.g.a. skaderisken.

Veterinärbesiktning skulle jag absolut göra. Jag skulle inte vilja köpa/få sällskapshäst, ta hem den, släppa ihop, låta hästarna bli vänner för att sedan upptäcka att nya hästen har någon skada eller sjukdom som gör att den inte kan gå kvar. Alla hästar kan ju inte ens gå som sällskapshäst.
Däremot kanske jag inte skulle göra ALLA moment i en besiktning, beroende på vad det var för häst. Där litar jag till 100% på min veterinär, så jag skulle komma överens med denne.

Och angående försäkring, en 20-årig oförsäkrad travare går mig veterligen inte att försäkra annat än typ katastrofförsäkring.
 
Tack för era svar!

I det tagna exemplet tidigare, räknar vi att hästen är runt 20 år. Alltså gammal.
Ang tänder, så vet jag ju att tänderna på äldre hästar behöver kollas över. Jag har just nu en häst som behöver kollas över MINST en gång /år, och han är inte gammal.

Skulle de bli en häst som har en skada och bara kommer vara till sällskap, nä då blir det nog ingen besiktning. Men om den är ridbar, nja då kanske det blir en typ av besiktning. Men jag tror att det beror på hästen skick i övrigt och dess historia.

Det viktigaste för mig är nog att det är en lugn, trevlig och trygg häst. Att den funkar att ha och göra med utan att den stressar upp sig för minsta lilla.
Jag har en okomplicerad häst idag, han kan stå på box, på bete, lämnas ensam, ridas ensam, äter det han får, trygg i sig själv och accepterar det mesta. Och det är väl något liknande som jag är ute efter.

Förutom liknande foderbehov och det du själv räknat upp, att den är snäll att verka och sko, trafiksäker om den ska promenera lite längs väg.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 571
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 672
Hästmänniskan Hej! Jag ska köpa min första häst och är ganska ny i min ridning. Framförallt vill jag ha en trygg häst att rida ut i skogen med. Jag...
Svar
13
· Visningar
1 456
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 829
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp