Tankar kring ponny köp?

Ok ja så tror jag det är.
TS motiverar det ju nu också senare.

Det primära i sammanhanget är ju att alla som köper utifrån premisser de uttrycker/frågar om landar i sina egna beslut oavsett och är nöjda med det :up: :)

Svar har ju givits utifrån TS ambivalens osv - i vanlig ordning när någon tillfrågar sociala media .
Håller med dig. Och ibland kan det vara skönt att få lite andra människors åsikter och tankar, lätt att man snurrar till sig och blir enkelspårig. När man borde vara objektivare, flerspårig och rakare.

Tack för bra svar!
 
Men, alltså, då är den ju halt?
Jo men har du varit med och böjt många hästar/ponny så visar många vis grad hälta. Att göra ett böjprov, dessutom på en äldre häst, känns inte alltid som det är en bra metod för att se om hästen/ponnyn är frisk. Men vi alla tycker olika och har olika referenser till saker. Att dessutom ställa en sådan fråga jag ställer i ett forum, så kommer vissa svar. Men jag tar till mig allas svar, åsikter och tankar och bildar min egen. Tack för svar.
 
Halt på böjprov betyder inte att hästen är halt. Helt olika saker.
Själv anser jag mig vara fräsch för min ålder. Jobbar hårt utan att klaga. Sportar på ganska hög nivå. Däremot, skulle några av mina leder utsättas för böjprov skulle det säkert ge utslag.
Men det betyder ju inte att jag inte klarar av mitt fortsatta liv?
Men nu är du ju människa och inte häst.
Den här ponnyn är dessutom svullen i det benet som böjprovet ger utslag på.
 
Men nu är du ju människa och inte häst.
Den här ponnyn är dessutom svullen i det benet som böjprovet ger utslag på.
En häst är halt när den haltar. Reaktion på böjprov betyder inte automatiskt att den är halt vid arbete.
Vår ponny är initialt ohalt på böjt spår i båda varv och rakt ut. På hårt och mjukt underlag. Men har en böjprovreaktion ena bak. Det är något vi vet om och anpassar arbetet efter.
 
Jag hade nog köpt den. Den verkar passa dina önskemål.
Ge den en värdig ålderdom och glädjs åt den så länge den är fräsch.
 
Den är inte försäkrad, men borde ju inte vara några problem förutom på det benet, att få en basförsäkring.
Det kan absolut vara problem. Kanske inte att få en försäkring och betala för den, men du ska nog inte räkna med att få ut på försäkringen vid hälta eller benproblematik - oavsett ben. Det kan ju enkelt härledas till att hästen överbelastat övriga pga det redan skadade benet. Så köper du en oförsäkrad, skadad ponny, får du nog räkna med att den kommer att vara fortsatt oförsäkrad också.

Sen har ju flera redan skrivit att miljö- och ryttarombyte kan utlösa hälta (det kan det även på friska hästar, inte alls ovanligt, så risken är självklart högre på en redan skadad). Men är man medveten om det och beredd på att ta den risken så är det inte fel att köpa. Dock skulle jag rekommendera att låta en veterinär gå igenom hästen ändå, det går utmärkt att stå över böjprov om man önskar, men om hästen är svullen är det ju vettigt att få någon form av veterinärutlåtande i alla fall.

Avstå böjprov på äldre hästar som inte ska ridas hårt ser jag inget fel i alls. Har även pratat med flera veterinärer som tycker det är onödigt, då det är påfrestande på lederna och som då givetvis i regel påverkar en äldre häst mer, men som knappast är avgörande för om hästen håller till lätt motionsridning. Men jag skulle inte ta en säljares ord på skicket den hästen är i, utan åtminstone ha en lätt kontroll av veterinär.
 
Halt på böjprov betyder inte att hästen är halt. Helt olika saker.
Själv anser jag mig vara fräsch för min ålder. Jobbar hårt utan att klaga. Sportar på ganska hög nivå. Däremot, skulle några av mina leder utsättas för böjprov skulle det säkert ge utslag.
Men det betyder ju inte att jag inte klarar av mitt fortsatta liv?
Mina handleder ger utslag på böjprov (testades när jag gick i gymnasiet) och efter det testades har jag jobbat både som hovslagsre och som LV bla utan att känna av handlederna.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 965
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag har fått erbjudande att sälja en av mina ponnyer till en ridskola. Jag undrar om ni har några tankar och erfarenheter kring...
Svar
15
· Visningar
2 012
Senast: Novalisa
·
Hästmänniskan Ja, det här med att köpa häst. Det är så mycket att tänka på, när/hur/varför osv. Jag och sambon har börjat prata mer seriöst om en...
Svar
5
· Visningar
1 038
Senast: pulkaskurk
·
Ridning Efter ett sex år långt hästuppehåll har jag tagit upp ridningen igen. Rider i dagsläget på ridskola en dag i veckan samt är medryttare...
Svar
5
· Visningar
1 969
Senast: Houdinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp