Tapeter i grå nyanser, tips?

LinnK

Trådstartare
Jag har funderat på att tapetsera vårt tv-rum eller vårt sovrum med någon tapet i lite ljusare grå färg, eller ljus å ljus, det har egentligen ingen betydelse

Jag är inne på att måla de breda golv/fönsterlisterna vita och att lägga vitt eller antikträfärgat laminatgolv.
Tvrummet har stora fönster och öppenspis som kommer målas om o bli vit.
I sovrummet är det ett stort fönster och en altandörr, och en vägg med vita garderober.

Tror ni det kan bli bra med de färgerna?

Möbler är inte bestämt helt ännu, det beror på vad vi ska behålla och vad vi ska byta ut, men i sovrummet kommer det stå en lite gammaldags vit sänggavel med vita sängbord i ikeas 'hemnes'serie.

Tvrummet kommer få en grå/svart eller svart soffa,
troligen kommer vi måla om tvbänk och soffbord så de blir vita.

Har ni tips på olika tapeter eller väggfärger i grått?
Vilken nyans tror ni skulle bli bäst till det vita o svarta?
Mönstrat? medaljonger? Blommigt? Enfärgat?

Tipsa mig med massor av härliga tapeter och annat nu :)
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Jag kan tipsa om måleributiken, där kan du sortera tapeterna efter färg och se om du hittar någon du gillar.
Spontant tycker jag att det låter harmoniskt att gå i en ljus gråskala, man kan ju alltid få in lite färg genom kuddar eller sängkläder!
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Jag kan tipsa om måleributiken, där kan du sortera tapeterna efter färg och se om du hittar någon du gillar.
Spontant tycker jag att det låter harmoniskt att gå i en ljus gråskala, man kan ju alltid få in lite färg genom kuddar eller sängkläder!


Jag hittade precis åt den sidan igen (hade tappat länken)
och har suttit en bra stund och kikat på alla härliga tapeter :)

Jag tänker lite samma som dig, att med kuddar, filtar, eventuella gardiner/blommor/krukor och ljuslyktor etc kan man ju piffa till det hela,
med någon sommrig färg på den ljusare tiden av året och något 'mysigare' på höst/vintertiden.

Jag blev så inne på just grå, efter att ha sett en tavla som en bekant har målat som jag ska försöka tigga åt mig att få köpa, den är underbar och går i olika mörkare grå nyanser och har två stegrande hästar på sig. :love:

(oj, lät som en pollux-poster, men näe, det är alltså en riktig tavla av en superduktig tjej, hästarna ser otroligt levande o kraftfulla ut)
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Kommer med lite bilder så du kan få se hur fint de kan bli :)
Dessa gråa/svarta tapeter har jag i mitt vardagsrum/sovalkov:

29308231.jpg

29308232.jpg


Närbild på den mönstrade grå/svarta tapeten:
29308233.jpg
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Åh, tack för bilder, vilka fina! :bow:

Vad heter de? Både den enfärgade o den mönstrade :)
Kostade ungefär?
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Nu kommer de svåra, jag har ingen blekaste aning. Flyttade in här förra veckan och då såg de ut såhär. Jag hittade rullar av dessa tapeter i garderoben så jag har en hel del över, tydligen..

Kostnaden vet jag inte heller då förra hyresgästen sa att de var en rutinrenovering, eller hur de nu ligger till, så hyresvärden stod för renovering sas.
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Du kan inte kolla på baksidan av rullarna om det står något tryckt där?
Ibland verkar det göra det, och då kan man få fram vem som är tillverkare sedan :)
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Vad heter de? Både den enfärgade o den mönstrade :)
Kostade ungefär?

Den mönstrade kommer från tapetserien Eco Decorama 08/09 :) Vi har valt en likadan fast i rödtoner till vårt sovrum. På Colorama kostade rullarna 147 kr/st minns jag.
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Om man har lite stamare inredning, inte så mycket på väggarna och så tycker jag att det kan vara snyggt med något mönster i tapeten som medaljonger, blommor och sånt. Men annars tycker jag att det kan se "rörigt" ut bara. Men har man den som en fondtapet, kan det kanske gå ändå.
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Grått är jättefint! Jag har grått i ganska många rum, bara blev så..

I vardagsrummet har jag en tapet med vit bas och gråa ränder:
(bilden är lite konstig, ränderna är raka)


I köket och i arbetsrummet har jag en grå tapet med gråa ränder:


Och i sovrum + tvrum har jag en enfärgad grå


I sovrummet har vi dessutom en ljusare grå som fondvägg, men jag har ingen bild..

Vi har valt (förutom vardagsrummet) neutrala tapeter utan en massa mönster. Dels så är det väldigt mycket billigare och sen så tycker jag att man kan få ett minst lika härligt rum med hjälp av gardiner, tak, golv, inredning..

Nu är dessa bilder tagna ganska tidigt efter att vi flyttade in och innan vi hunnit snygga till det ordentligt.. Kanske ser lite tråkigt ut..
 
Sv: Tapeter i grå nyanser, tips?

Jag ska bara ge ett litet råd, gillar du inte att städa - skippa ljusa golv!
När vi flyttade in i det här huset lade vi in en novilonmatta som skulle se ut som vitkalkad furu, den var skitsnygg.
Men, minsta lilla sak som hamnade på det golvet, tänk hund/katthår, husmanssmulor osv.
Tappade man ned något som gjorde en skada i mattan så fastnade all smuts i skadan och vips hade man en svart fläck.
När vi renoverade la vi in en husmansfärgad linoleummatta, den är så bra för en icke-städgalning som mig.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag och sambon flyttar till hus i mitten av maj och det kommer bli en del renovering. Köket skall rivas ut och bytas helt och hållet...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Flash5
·
Äldre Jag har precis flyttat till större boende, efter att ha bott i diverse små lägenheter med enbart ett till två fönster. Nu har jag en...
Svar
0
· Visningar
628
Senast: Eina
·
Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 420
Senast: Tjôta
·
Hemmet Ja, det är klart att det går, men tar det lite mer från början, för nu är det förändringens tid för mig :) Jag bor i hyreslägenhet och...
Svar
17
· Visningar
5 054

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp