Tappar hull, vad göra?

Wilfa

Trådstartare
Har ett halvblod, valack, 12 år, som tappar hull. Han brukar göra det varje vinter, men nu sista veckorna har det varit värre än någonsin innan. Nu trillar verkligen musklerna av honom, har tappat massor sista 3-4 veckorna. Enligt foderstaten ligger han på ca 30% överutfodring av såväl energi som protein, med hänsyn taget till att han är tunn och behöver gå upp i vikt. Till saken hör att han har haft stora problem med tänderna tidigare och vi undviker därför kraftfoder, men har mycket bra grovfoder. Värdena är som tagna ur en skolbok :).

Tänderna är kollade senast för ca 1,5 månad sedan, så det borde inte var problem med dem igen nu. Han är avmaskad i höstas. Nu funderar jag på vad det kan vara, uppenbarligen tillgodogör han sig inte det foder han får. Har funderat på magsår eller magkatarr. Någon som vet hur det kan yttra sig? Andra idéer om vad det kan vara eller vad jag kan göra?
 
Om det var min häst hade jag både kollat upp så att foderanalysen verkligen är rätt och att hästen är frisk. Under tiden detta blir gjort hade jag sett till att den fick fri tillgång på grovfoder och jag hade nog också gett något kilo lusern för att vara på den säkra sidan. För uppenbarligen får inte hästen vad den behöver eftersom den tappar.
Hur mycket får den idag? Du skriver ju bara att den ligger över med 30% så nästa fråga blir över vad då? om det är enligt tabellvärden så kan det vara så enkelt att den inte är en medelhäst utan helt enkelt behöver och det finns hästar som har högre behov än 30% mer än tabellerna.

För något är fel om hästen tappar och då är det fodret och/eller hästen som är problemet.
 
Han har fri tillgång dagtid i hagen. De går flera hästar i hagen, men min är relativt högrangad och de har gott om ätplatser. Nattetid får han 8 kg och det brukar vara ungefär 0,5 kg kvar på morgonen. Så, uppskattar att han äter ca 18-20 kg per dygn, 63,9% ts. Har räknat med att han är i underhull och behöver ta sig samt att han är svårfödd. Analysvärdena känns realistiska med hänsyn till vallens sammansättning, gödsling och ålder och ingen annan häst i stallet har liknande problem.

Så, känns som om det är något galet med hästen. Ska ringa veterinären i morgon, men tycker det är lättare att få bra hjälp av dem när man själv tänkt och klurat först.
 
Bra att du kontaktar veterinär!

Ett enkelt sätt att öka energiintaget hos en häst är också att ge olja - t.ex. linfröolja. Men då får ni ju blanda i nåt kraftfoder eller lucern eller något sån. En dl är ca 900 kcal. Precis som Masse skriver verkar lucern värt att testa. I princip tror jag att en foderstat för äldre hästar kunde fungera för din. Jag antar att ni är säkra på hans ålder?

Olika typer av magproblem kan leda till att hästar magrar av antingen för att de inte äter ordentligt eller för att näringsämnen inte tas upp som de ska vid t.ex. diarré. Magsår är ju vanligt så en gastroskopi/magmedicinkur kan ni ju fundera på7diskutera med vet. Typiska symptom är bl.a. avmagring, aptitlöshet, diarré. Kanske blir pållen stressad på hösten (efter betet?) och tappar vikt pga det? En högrangad häst får visserligen mycket mat men de blir också ganska trötta/stressade enligt vad jag sett. Så han kanske behöver vara från flocken en tid runt lunch t.ex. för att få äta i lugn och ro.
 
Avmaskad mot bandmask när? Inte alla medel tar den och kan ge svårföddhet och avmagring såhär års.
 
Väldigt säker på åldern, kom direkt från uppfödaren till mig för många år sedan :love:. Avmaskad med ivermectinpreparat för ca 2 månader sedan. Tog träckprov först som visade 150 epg på blodmasken, inget annat. Avmaskade ändå eftersom några av hagkompisarna låg högre, 6-700 epg. Flocken är lugn och trygg och på 6 hästar har de ca 1 hektar hage och 2 foderhäckar med storbal i. Fri tillgång på vatten, vattenkopp även i hagen. Har dessutom kollat flödet på kopparna både ute och inne. Själv lutar jag mot att det är någon form av magproblem i kombination med taskiga tänder som ger det här och det verkar ju som flera av er är inne på samma spår.
 
Ivermektin tar inte bandmask och den kräver utökad analys för att synas säkert. Jag skulle kolla det, billigare än att köpa dyrt foder om det skulle vara det som felas :-)
 
Har tagit utökad analys just för att få med bandmasken också, vi har storstallsavtal med Vidila*. Tänk, vad skönt det hade varit om det hade varit bandmask eller något annat som känts lätt att åtgärda, just nu känns det som ett knepigt problem :confused:
 
Om du kan utesluta mask och är säker på du har en bra uträknad foderstat är det väl inte så mycket mer än att kontakta veterinär.. Helst innan den tappar för mycket.
 
Vad sa vet?

I övrigt är 30 % inte mycket. Min åt 75 % över och tappade ändå sommarhullet sin första vinter, lite missnöjd och störd av vädret. Även nu äter han betydligt mer än han alltid höll sig lite för tjock på förr iom att de är ute hela dagarna i ett sträck. Mao, jag ser inga problem att ösa på mer mat (typ lusern och olja).
 
Tagit prover för färstingburna sjukdomar, prover för lever, njurar, blodkroppar mm. Kollat av så tänderna är ok. Så, nu inväntar vi provsvar som bör komma senast fredag.
 
30% över tabellhästen är inte mycket. Vår arabvalack åt 50 % över i grundbehovet + att jag räknade att han reds hårt när han bara promenadreds lätt någon timme i blandade gångarter 4 gånger i veckan. Enligt tabellen skulle han ligga på ca 40-45 Mj och han låg istället på nästan 120 Mj. Annars tappade han direkt.

Har du din häst täckad? Annars kan det vara så att han gör åt en massa energi på att hålla värmen. Om han är täckad redan så kanske han behöver varmare täcken?

Hur länge brukar han få klara sig på enbart gräs på hösten? Det kan vara så att gräset visserligen finns i mängder men att det är så lite energi och protein i det att han inte kan äta tillräckligt mycket för att hålla vikten och då rasar han i vikt nu.

Vissa hästar är inga tabellhästar så det första jag tycker att du ska göra är att höja energin. Det finns ingen anledning att höja proteinet i motsvarande grad utan det är energi han behöver om han tappar hull. Ge några kg betfiber eller lucern eller både och ihop med linfröolja så att du iallafall dubblar mot tabellhästens behov och se vad som händer. Både betfor och lusern räknas som grovfoder och stör inte en känslig mage utan är tvärtom bra för en känslig mage, särskilt betfiber har en förmåga att ge en bra miljö i magen men vänj in det sakta och en sak i taget så att du ser att han tål det. Har inget hänt på några veckor eller om han fortsätter att tappa så får du höja mer. Du kan ge max 100 gram olja/100 kg häst och utfodringstillfälle eller max 200 gram olja/100 kg häst och dygn. Dela gärna upp oljan även om du inte ger maxgivan vid varje utfodringstillfälle om du har möjlighet till det.

Får han tillräckligt med mineraler? En häst som inte får sitt behov av mineraler tillgodosett kan också tappa i vikt. Det är också viktigt att han får tillräckligt med e-vitamin när han inte går på bete så finns det inte tillräckligt i dina mineraler så får du ge det extra.

Vad har du för Mj och smb rp i ditt grovfoder? Jag tänker att om värdena är låga så kanske han inte hinner äta tillräckligt mycket för att hålla hull och då måste man ge något extra utöver ensilaget.

Du kan också ge något som stärker magen och ökar upptaget av fodret. En tarm som mår bra tar upp och tillgodogör sig fodret väldigt mycket bättre än en tarm som inte mår perfekt. Även om han verkar bra i magen så kan han ha en mag-tarmstörningar ändå som försvinner om han får lite hjälp. Du kan ge en vanlig bakjäst/dag eller 1 msk yea-sacc/dag. Båda är väldigt effektiva men man får prova sig fram vad som är effektivast på ens egen häst. Det viktiga är att jästkulturen är levande. Det är alltså ingen ide att ge t ex foderjäst eftersom jästen i foderjästen är avdödad. Foderjäst är ett proteinfoderkoncentrat och inget medel som hjälper mage och tarmar.
Tänk på att om du väljer att ge bakjäst så ska jästen blandas med fodret precis innan servering om fodret är det minsta fuktigt eftersom fodret börjar jäsa annars och då blir fodret otjänligt som föda. Det gör däremot inget att jästen jäser i magen på hästen utan det är det man vill åt eftersom hästar är grovfoderjäsare. Hästar jäser alltså fodret i tarmen även om de inte får bakjäst. Både bakjäst och yea-sacc hjälper bakteriefloran i mage och tarm att återhämta sig så att mage och tarm mår bra igen. Man kan ge bakjäst eller yea-sacc som en kur på några månader eller året runt. Särskilt vid foderbyte är det viktigt att ge något som stöttar magen och då kan man behöva höja till dubbel dos två veckor innan foderbytet, under de två-tre veckor som foderbytet sker och sedan ytterligare i två-tre veckor för att hjälpa magen maximalt.

Lycka till med din häst!
 
TS 63,9%, smbrp 42 g/kg, energi 6,0 MJ/kg. Så, inga konstiga värden utan väldigt normala. Det som bekymrar mig är att han tappat oerhört mycket, gissningsvis ca 30 kg, på bara 5-6 veckor. Inga konstiga foderbyten, inga avgörande förändringar jämfört med tidigare år, men kilona rasar av honom. Han är täckad både inne och ute och får så mycket ensilage han orkar äta, ca 18 kg per dygn. I vanliga fall brukar jag räkna på att han är normalfödd och i normalt hull och då brukar han funka väldigt bra på "tabellvärdena". Nu räknar jag med att han är i underhull och svårfödd samt lägger mig ca 30% över de tabellvärdena och han tappar ändå. Så något är det, begriper bara inte riktigt vad än. Sedan ungefär en vecka tillbaka får han även ca 0,5 kg Pavo Slobber Mash per dygn. Är väldigt försiktig med allt som kan fastna i tänderna eftersom han har haft mycket problem med dem tidigare. Jag har haft honom i drygt 9 år och det här är absolut något väldigt knepigt. Skönt att få stöttning här, jag brukar inte bekymra mig i onödan, men nu är något galet!
 
6 Mj är ganska lågt och 108 Mj/dygn är inte så mycket till ett halvblod. Hur mycket rids han? Vad väger han?

Jag tycker absolut att du ska börja vänja in betfiber och/eller lucernpellets och efter någon vecka när du ser att han tål det så börjar du vänja in linfröoljan. Du kan blöta betfibern och/eller lucernpelletsen så mycket att det blir ett mellanting mellan gröt och välling så kan han bara slurpa i sig. Lusern och betfiber som är ordentligt uppblött är enkelt för hästar att äta och hästar som har väldigt dåliga tänder kan överleva på enbart lusern och betfiber utan problem. Mitt fjordsto vars tänder var helt blankslitna så att hon inte kunde tugga hö längre levde på betfiber sin sista tid i livet och hon var jättefin på det.
 
Instämmer med Tiny att det inte är direkt mycket han äter, var inte rädd att ge mer för den sakens skull.

Men helt klart har ju något hänt, hopas ni får kläm på vad som felar eftersom han inte varit sådan tidigare.
 
Har ett halvblod, valack, 12 år, som tappar hull. Han brukar göra det varje vinter, men nu sista veckorna har det varit värre än någonsin innan. Nu trillar verkligen musklerna av honom, har tappat massor sista 3-4 veckorna. Enligt foderstaten ligger han på ca 30% överutfodring av såväl energi som protein, med hänsyn taget till att han är tunn och behöver gå upp i vikt. Till saken hör att han har haft stora problem med tänderna tidigare och vi undviker därför kraftfoder, men har mycket bra grovfoder. Värdena är som tagna ur en skolbok :).

Tänderna är kollade senast för ca 1,5 månad sedan, så det borde inte var problem med dem igen nu. Han är avmaskad i höstas. Nu funderar jag på vad det kan vara, uppenbarligen tillgodogör han sig inte det foder han får. Har funderat på magsår eller magkatarr. Någon som vet hur det kan yttra sig? Andra idéer om vad det kan vara eller vad jag kan göra?

Ett par kilo uppblötta lucernpellets med en slurk olja brukar få upp hullet bra tycker jag. 108 mj är inte jättemycket, kanske precis går runt på det och analysen kanske inte stämmer med de senaste balarna om de skördats i nån åkerkant och fått lite annan sammansättning. Men ändå bra att kolla upp hos vetten! Enl vår analys går vår d-ponny som promenadrids på ca 95-100 mj och är i fint hull.
 
Hans behov ligger på knappt 90 MJ, då har jag använt Hästsveriges foderstatsprogram och räknat med att han är mager och svårfödd. Räknar jag i stället normalhull och normalfödd är behovet inte mer än knappt 80 MJ. Med Slobbern äter han ca 115 MJ per dag om jag räknar på 18 kg. Verkligheten uppskattar jag till ca 18-20 kg så om jag räknar på 20 kg äter han ca 126 MJ. Eftersom vi har en del hästar i stallet har vi bra rotation på balarna, så även om någon skulle avvika något lite i innehåll tar den slut så fort att det inte ska märkas. Vi gör av med ca 90 balar på ett år och alla kommer från första skörden på samma fält, så det är så jämn foderkvalitet vi kan få. Mer grovfoder orkar han inte äta upp, men jag ska öka Slobbern lite till, har velat ta det lite försiktigt med introduktionen av kraftfoder eftersom det är första gången på ca 5 år han får något annat än bara grovfoder. Men, nu håller jag tummar och tår för att vi hittar något i alla prover som är tagna, för något knasigt är det :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
579
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 183
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! För er som följt min tråd "Problem att rida ut" vet att jag under hösten haft stora bekymmer med min 26 år gammla ponny. Han har...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 231
Senast: Soffan74
·
Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 784
Senast: Lime
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp