Tappat päls på benen.

Krystalline

Trådstartare
Två hästar som går ihop har tappat päls på benen. De här bilderna är alla fyra benen på samma häst.
Väntar på återkoppling från veterinär.

Visar inte att det är ömt, ingen värme eller svullnad. Inga skorpor som sitter fast i huden, det som ser skorpigt ut på bilderna är nån slags grå flagor som pälsen lossnar med i sjok när man pillar.
Har ni sett något liknande? Idéer på vad som kan vara fel?

27044632_10155123965022483_652445526_n.jpg


27266950_10155123965027483_550037338_o.jpg


Den andra hästen är "bara" snaggad liksom, inga helt pälslösa partier på honom.
 
Min häst fick ett liknande område på ryggen ett år då hon hade mycket problem med regnskållor. I det området blev det inga krustor utan hon tappade pälsen ihop med det övre hudlagret. Jag tvättade området och omkringliggande päls med klorhexidin (vet tyckte jag skulle testa starkare saker). Efter ett tag så kom pälsen tillbaka och efter det har hon inte haft några problem. Det enda jag såg efteråt var att sommarpälsen var tjockare och lite längre där första sommaren.
 
Jag tycker på din beskrivning det låter som det som vår veterinär kallade för fukteksem. Syrrans ponny fick det först, min fick det några år senare. Vi skulle tvätta med mild tvål två gånger om dagen och sen stryka på äppelcidervinäger. Jag använde dock klorhexidin till min. Efter några dagar slutade pälsen falla av i sjok och efter ca en vecka såg området "fint" ut, men min häst hade ett litet område bara som var drabbat. Ponnyn hade ett större område som tog två-tre veckor innan det såg bra ut.
 
Skabb känns ändå inte troligt, de kliar sig inte, reagerar inte alls vid beröring och de är isolerade "mitt i ingenstans" dit det aldrig kommer andra hästar eller människor som kan dra dit nån smitta.
 
Hästen i mitt stall som hade skabb kliade inte, men han stampade när vi släckt lampan för kvällen. De va rörigt i boxen när vi kom på morgonen, och han blev hårlös som på bilden du visade. =(

En kompis till mej har fått skabb på sina hästar, trots att dom bor i skogen, inte träffar andra hästar, eller andra smitt möjligheter.
Så... Det kan vara värt att kolla i alla fall.

Jag håller alla mina tummar att de är något annat.

* Jenny *
 
Aha, då testar jag med schampot ett par dagar och ser om det blir någon förbättring. Om inte, tar jag nytt tag i min veterinär!
 
Håller tyvärr med om hovskabb.
Veterinären kan provta det.
Tyvärr visar prov ofta negativt, trots att det finns skabb. Det enklaste är att behandla det som skabb, bara. De kan bära på det i åratal utan att visa symtom, eller klia. Det är inte värt besväret att försöka sanera bort det helt, det återsmittar så lätt, och det är så många hästar och utrustning som bär på smittan. Men rätt lätt att hålla i schack om man är lite uppmärksam och förebygger.
 
Fick fukteksem/svamp i ansiktet på min treåring när det regnade mycket i mellandagarna, tvättade med svagt virkon 2-3 dagar och när det röda lagt sig smorde jag med silversalva (från leovet) dagligen i en vecka. Nu växer det päls där igen :) såg liknande ut men i ansitet då, främst hålorna ovanför ögonen och på sidorna, samt mellan ganascherna.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
22
· Visningar
1 988
Senast: Rugge
·
Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 234
Senast: super
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 135
Senast: Robina
·
Hästvård Min häst tappar päls på benen. Är värst på ett ben men han har lite på två till. Har tvättat med Hibiscrub ett par dagar men blir inte...
Svar
5
· Visningar
1 950
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp