Tar alla kliniker ut BÅDE generellt jourtillägg och tillägg på arvoden?

bettysmatte

Trådstartare
Nyfiken. Hur ser det ut på "era" kliniker på jourtid? Tar de ut både ett jourtillägg (i mitt fall 3000 kr +moms) OCH ett jourpåslag på veterinärarvoden (i mitt fall 100%)?
 
Min klinik är liten och tar egentligen inte emot kunder på jourtid men jag har fått komma dit ett par gånger när det varit kris.
Jag fick betala dubbel klinikavgift, som låg på ca 350kr så totalt 700 i klinikavgift + normal taxa för undersökning och behandling......
Nästan så man skämdes när man betalade för jag vet vad vi pratar för summor om man åker tex till Strömsholm.....

Inte svar på din fråga men vill inflika att jag har det ganska bra :o
 
150 stycken som har läst, men bara två som har svarat.... Är det så att man ofta inte riktigt vet vad man betalar för kanske? För gudarna ska veta att det inte alltid är så lätt att ta reda på heller....
 
Jag har läst då jag är intresserad av era erfarenheter. Vågar nästan inte skriva det men jag har aldrig behövt åka in på jourtid.
 
Alla kliniker jag varit på - både smådjur och stordjur - som haft jour har haft både jouravgift och påslag på priserna. Även DV har så.
 
Jag har läst eftersom jag är intresserad av svaren. De gånger jag åkt in på jourtid har det varit med smådjur och i princip bara varit avlivning. Då har inga påslag öht gjorts.
 
Nyfiken. Hur ser det ut på "era" kliniker på jourtid? Tar de ut både ett jourtillägg (i mitt fall 3000 kr +moms) OCH ett jourpåslag på veterinärarvoden (i mitt fall 100%)?
Och jag är också nyfiken men har ingen erfarenhet av joursjukvård. Din räkning var helskum och jag skulle bett om en skriftligt förklaring.
 
Jag lyckas alltid få djur sjuka på jourtid, katter, hundar, marsvin, råttor och hästar. Tack för det liksom!

Men, jag kommer inte ihåg från gång till gång och speciellt inte en vecka efter, så jag kan faktiskt inte svara på hur det brukar vara. Däremot brukar de alltid informera innan man kommer in eller när man är där, vad de tar betalt.
 
@bettysmatte men visst har du redan frågat om detta i en annan tråd ?
Har du pratat med dem och fått förklaring hur det är fakturerat ?

Enligt mig då svar : ja det är vanligt .

Svar på fråga om det är vanligt att man inte vet vad man betalar för ? Nej det tycker jag inte. De brukar vara noga att redovisa och svara vid frågor och DV tex som är statligt reglerade har ju fasta priser som de öht inte ens om de ville kan mecka med, och tydligt redovisad prislista inkl tillägg som utgår osv.
 
Jag lyckas alltid få djur sjuka på jourtid, katter, hundar, marsvin, råttor och hästar. Tack för det liksom!

Men, jag kommer inte ihåg från gång till gång och speciellt inte en vecka efter, så jag kan faktiskt inte svara på hur det brukar vara. Däremot brukar de alltid informera innan man kommer in eller när man är där, vad de tar betalt.
Samma här. Midsommaraftonkväll är typ standard här :meh:

Kommer inte ihåg exakt jourtillägen men de brukar vara rätt så rejäla. Både på häst, hund och kanin. Har för mig att mellan 17:00-21:00 var det klinikavgift kväll (1000kr) och sedan kallas det klinikavgift sen kväll (2500kr). Står då "tillägg inkluderat" efter olika utförda arbeten. Avgifterna är dessutom + moms och då är det Blå Stjärnan i Göteborg det är frågan om.

Provtagning dagtid ca 300kr. Provtagning sen kväll 700kr. Allt + moms
 
Senast ändrad:
Samma här. Midsommaraftonkväll är typ standard här :meh:

Kommer inte ihåg exakt jourtillägen men de brukar vara rätt så rejäla. Både på häst, hund och kanin. Har för mig att mellan 17:00-21:00 var det klinikavgift kväll (1000kr) och sedan kallas det klinikavgift sen kväll (2500kr). Står då "tillägg inkluderat" efter olika utförda arbeten. Avgifterna är dessutom + moms och då är det Blå Stjärnan i Göteborg det är frågan om.

Provtagning dagtid ca 300kr. Provtagning sen kväll 700kr. Allt + moms
På min faktura är jourtillägget för tiden "fre 16 till lör 07" = 3000 kr plus moms extra. Vi kom dit vid ca 19:30. Plus då 100 % påslag på jourarvoden. Hur de anger jourtiden får en också att undra om det kostar annorlunda vid andra tidpunkter? Julafton kl 24, till exempel.
 
Senast ändrad:
@bettysmatte men visst har du redan frågat om detta i en annan tråd ?
Har du pratat med dem och fått förklaring hur det är fakturerat ?

Enligt mig då svar : ja det är vanligt .

Svar på fråga om det är vanligt att man inte vet vad man betalar för ? Nej det tycker jag inte. De brukar vara noga att redovisa och svara vid frågor och DV tex som är statligt reglerade har ju fasta priser som de öht inte ens om de ville kan mecka med, och tydligt redovisad prislista inkl tillägg som utgår osv.
Jag har delvis ställt frågan i Evidensia-tråden. Ja, jag har ringt och frågat, och då var man tvungen att gå in i hästens jounal för att kunna svara på hur mycket påslag det var på jourtid. Jag har också läst i en artikel i Equipage från i år att det inte alls är så lätt att få prisuppgifter från de stora klinikerna. Det är ju sådant man tycker att man ska kunna få reda på i förskott om man vill, inte bara efter ett besök. Men jag håller med om att distriktsveterinärerna är väldigt tydliga numera. Hade varit trevligt om andra hade tagit efter.
 
På min faktura är jourtillägget för tiden "fre 16 till lör 07" = 3000 kr plus moms extra. Vi kom dit vid ca 19:30. Plus då 100 % påslag på jourarvoden. Hur de anger jourtiden får en också att undra om det kostar annorlunda vid andra tidpunkter? Julafton kl 24, till exempel.
Jag tycker det låter normalt och dina priser verkar ju ligga inom liknande prisintervall som mina priser. Tex är påslaget för blodprov mer än 100%. Tiderna när de olika jourpåslagen börjar gälla är olika men det är ju inget konstigt med det.
Kanske är det billigare på lördag dagtid medan om lördag är juldagen så är det samma påslag som under natten.
Nu är mina prisuppgifter ett år gamla så risken är att det är dyrare idag.
 
Jag har en specificerad faktura från Strömsholm kvar sen min häst stod där. Kom in akut på annandagen vid 10 tiden på FM med misstänkt perforerad led.
Jag ska leta fram den och se om jag kan svara lite bättre på din fråga.
Som alla vet är evidensia rätt bra på att ta betalt så det var verkligen bästa dagen att rulla in där...... :eek::wtf:
 
Jag tycker det låter normalt och dina priser verkar ju ligga inom liknande prisintervall som mina priser. Tex är påslaget för blodprov mer än 100%. Tiderna när de olika jourpåslagen börjar gälla är olika men det är ju inget konstigt med det.
Kanske är det billigare på lördag dagtid medan om lördag är juldagen så är det samma påslag som under natten.
Nu är mina prisuppgifter ett år gamla så risken är att det är dyrare idag.

Så har Ultuna. En jour fredag natt, en annan lite lägre jour från lördag kl 08. Dock är det både jouravgift och påslag båda tiderna. Men lite olika summa.

Logiskt. Jag får mer OB på fredag natt än lördag dag med.
 
. Jag har också läst i en artikel i Equipage från i år att det inte alls är så lätt att få prisuppgifter från de stora klinikerna. QUOTE]

Det räknas väl inte till de stora klinikerna, men har just varit på Värmlands hästsjukhus och kastrerat.
Fakturan var så tydlig att det till och med stod hur mycket påsen med Ringeracetat kostade (men jag tittade inte så noga; de hade en prislista vid receptionen på var kastreringen skulle gå på så jag visste redan innan).
 
Så har Ultuna. En jour fredag natt, en annan lite lägre jour från lördag kl 08. Dock är det både jouravgift och påslag båda tiderna. Men lite olika summa.

Logiskt. Jag får mer OB på fredag natt än lördag dag med.
Fast jourtid från kl 16 känns ju lite konstigt? Förskolan jag jobbar på har öppet 6:30-18:30. Jag tjänar samma vilken tid jag än jobbar.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 026
Senast: Bapelsin
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 264
Senast: Kirie
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 449
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 205

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp