Tar av sig grimma och träns

Krokus

Trådstartare
Hej
Vad säger ni, hästen tar av sig både grimma och träns själv på nolltid, gnuggar loss det hela. Enda som jag kommit på är att spänna åt allt överdrivet hårt. Känns ju inte så kul. Någon som har bättre förslag?
Kör med halsring vid uppbindning, men vill ju kunna använda grimma, samt att det är otryggt att tränset kan åka av med sådan hast. Har klippt manen vid nackstycket redan.
 
Hej
Vad säger ni, hästen tar av sig både grimma och träns själv på nolltid, gnuggar loss det hela. Enda som jag kommit på är att spänna åt allt överdrivet hårt. Känns ju inte så kul. Någon som har bättre förslag?
Kör med halsring vid uppbindning, men vill ju kunna använda grimma, samt att det är otryggt att tränset kan åka av med sådan hast. Har klippt manen vid nackstycket redan.

Låt inte den gnugga sig med tränset på. Skaver grimman/tränset på ngt sätt så den tycker det är obehagligt?
 
Låt inte den gnugga sig med tränset på. Skaver grimman/tränset på ngt sätt så den tycker det är obehagligt?
Absolut, gnuggförbud!
Jo, det skaver ju förmodligen som det är nu, för hårt åtdraget, plus eksem. Men han tycks gärna vilja ha det på sig tills han får tråkigt, eller tycker att " nu är vi färdiga", t ex efter ridning. Tror det handlar om en ovana mest.
 
Absolut, gnuggförbud!
Jo, det skaver ju förmodligen som det är nu, för hårt åtdraget, plus eksem. Men han tycks gärna vilja ha det på sig tills han får tråkigt, eller tycker att " nu är vi färdiga", t ex efter ridning. Tror det handlar om en ovana mest.

Aha, så egentligen kliar det kanske under? Finns det ingen lugnade salva eller ngt att smörja med mot eksem när du ska rida? Har du provat annan modell av träns? Känns som en ganska obehaglig ovana om du fortfarande sitter på och tränset åker av...
 
Aha, så egentligen kliar det kanske under? Finns det ingen lugnade salva eller ngt att smörja med mot eksem när du ska rida? Har du provat annan modell av träns? Känns som en ganska obehaglig ovana om du fortfarande sitter på och tränset åker av...
Det kliar nog ja, smörjer med salva. Men det är också något han gör när han vill loss, t ex kompisen rymde och han ville hänga med.
Har inte provat någon annan modell av träns, men gör gärna det om det finns något som kanske sitter säkrare. Det han har nu är helt vanliga; pannband, käkrem och nosgrimma.
Vad för modell kan vara bra? Det är ju nackstycket som åker över örat och så är det av.
Tack o lov har det inte hänt under ridning, men det är något man nog får vara beredd på ja. I skogen finns mycket grenar.
 
Om det kliar så mycket att det blir sådant besvär skulle jag antagligen inte rida mer. Om det skaver så mycket med träns och grimma kan väl hästen slippa. Smörja med salva eller testa en typ ryckhuva.

Bytt till nytt träns nyligen? Något som inte stämmer med det? Skaver någonstans? Bett passar och tänder kollade? Är den frisk?
Kanske gillar han inte nosgrimman? Är det aachen? Den är ökänd att förstöra tänder. Pullar/remont gillar jag.

Du kan testa repgrimma, den är ju mycket smalare och kanske skaver mindre?

Är han frisk i övrigt så ser det ut som en lydnadsfråga. Var konskvent, inget gnuggande, alls. Sitter käkremmen åt ordentligt?
Jag har för vana att spänna löst alt klippa av den tills häst nosade i backen och tappade tränset...
Det hjälper ju inte att spänna nosen om det åker av.

Andra typer av träns lär inte hjälpa då det åker av där uppe, spelar ingen roll vad som sitter nedtill.
 
Käkremmen drar jag åt som bara den, men tycker det är stackars då det ju stör andningen. Finns det inte någon "extra-rem" eller något man kan sätta dit som komplement? Är orolig att han ska börja ogilla själva tränset( och grimman) i och med att det sitter för hårt.

Tror inte det är eksemet, har även på andra ställen eksem.

Spänna nosremmen hjälper alltså inte alls? Endast käkremmen? ( tränset)

På grimman spänner jag både nos och den andra, och det hjälper ju där. Men där sitter ju allt ihop på ett annat vis, och pannband " saknas".

Binder upp hästen på gammaldagst vis så att säga, grimskaft och knop. I och detta gnuggmöjlighet. Kanske är det bättre att arrangera " stallgångs-modellen? Ett grimskaft på var sida, eller kan de få av sig då med?
 
Byta till ett annat träns, ta ett träns med någon form av anatomiskt nackstycke, och kolla också på fler sätt att lindra klådan
 
Är det kromgarvat läder? Kanske lite långsökt men jag vet att hästar fått problem av sånt.
Hur vet man om det är kromgarvat? Har köpt second hand. Även om det förmodligen inte är orsaken till eksemen på huvudet så kanske det är bäst att undvika( kromgarvat)för att inte förvärra då, tänker jag. För visst är det problem med huden du menar?
 
Hur vet man om det är kromgarvat? Har köpt second hand. Även om det förmodligen inte är orsaken till eksemen på huvudet så kanske det är bäst att undvika( kromgarvat)för att inte förvärra då, tänker jag. För visst är det problem med huden du menar?
Jo kromallergi. Tror det mesta läder är kromgarvat, om det inte står "naturgarvat" eller liknande.
 
Om det kliar så mycket att det blir sådant besvär skulle jag antagligen inte rida mer. Om det skaver så mycket med träns och grimma kan väl hästen slippa. Smörja med salva eller testa en typ ryckhuva.

Bytt till nytt träns nyligen? Något som inte stämmer med det? Skaver någonstans? Bett passar och tänder kollade? Är den frisk?
Kanske gillar han inte nosgrimman? Är det aachen? Den är ökänd att förstöra tänder. Pullar/remont gillar jag.

Du kan testa repgrimma, den är ju mycket smalare och kanske skaver mindre?

Är han frisk i övrigt så ser det ut som en lydnadsfråga. Var konskvent, inget gnuggande, alls. Sitter käkremmen åt ordentligt?
Jag har för vana att spänna löst alt klippa av den tills häst nosade i backen och tappade tränset...
Det hjälper ju inte att spänna nosen om det åker av.

Andra typer av träns lär inte hjälpa då det åker av där uppe, spelar ingen roll vad som sitter nedtill.
Tränset passar bra, bettet något stort, ska byta. Men tror ändå det är en lydnadsfråga/ dålig vana. Nosgrimman är den vanliga sorten, standard ( vad kallas de egentligen, engelsk nosgrimma tror jag).
Spänner åt käkremmen, och gör allt för att det inte ska åka av. Verkar som han även haft för vana att skala av sig det hela. Förhoppningsvis ger det med sig snart och han slutar med ovanan.
Vill gärna hitta på aktivering/övningar där inte tränset behövs, men han stegrar gärna och har svårt med tilliten, vilket gör att jag helst använder träns vid hantering. Tips välkomna.
Ska kolla upp närmre ang. repgrimma, kanske välja något snällt material med och anpassa måtten perfekt. Intressant. Novis på området.
 
Vi har en ponny som typ kan skaka av sig träns, sjukt störigt när han gör det när man rider :rofl:
Repgrimma har han dock aldrig fått av sig på det viset, så det kan vara värt att testa, man får dock inte binda upp hästen i repgrimman då det kan skada sig ordentligt om den försöker slita sig. Jag har brukat ha ett låååångt och ganska tungt grimskaft som jag bara låter hänga genom en bindring, det ger lite motstånd så han tror att han sitter fast, men kan inte skada honom om han skulle rycka.
Går inte att lämna dem uppbunden på det viset.

Angående träns så tänker jag att Micklem kanske skulle kunna sitta bättre, just käkremmen sitter ju på ett ställe så att man skulle kunna ha den lite mer spänd är en "vanlig" käkrem som man ju ska kunna ha en knuten näve emellan.
 
Nr 1 är ju att inte låta hästen klia sig med träns på. Efter ridning när de flesta hästar brukar vilja klia av sig skumm och svett på en så brukar jag göra som så att hästen inte får klia sig på ngt öht, däremot så kliar jag hästen istället och har handduk att torka av slem och svett med, mer uppskattat än att man skäller på hästen hela tiden ;).

Sen kanske det är bäst att ha hästen naken i hagen och boxen så den slipper grimma, Och går det att ha hästen uppbunden från sidorna så är det ju smidigare för dig.
Men att det är du som kliar hästen före och efter jobb, gör också att hästen (tids nog) väntar på att få bli kliad istället för att kasta sig efter första bästa stolpe eller människa att klia av sig på.
 
Käkremmen drar jag åt som bara den, men tycker det är stackars då det ju stör andningen. Finns det inte någon "extra-rem" eller något man kan sätta dit som komplement? Är orolig att han ska börja ogilla själva tränset( och grimman) i och med att det sitter för hårt.

Tror inte det är eksemet, har även på andra ställen eksem.

Spänna nosremmen hjälper alltså inte alls? Endast käkremmen? ( tränset)

På grimman spänner jag både nos och den andra, och det hjälper ju där. Men där sitter ju allt ihop på ett annat vis, och pannband " saknas".

Binder upp hästen på gammaldagst vis så att säga, grimskaft och knop. I och detta gnuggmöjlighet. Kanske är det bättre att arrangera " stallgångs-modellen? Ett grimskaft på var sida, eller kan de få av sig då med?

Bind upp hästen i stallgången med linor i sidostyckena .
Ang i träns så nej - den får inte klia sig med tränset ?
Det verkar mest som en ovana den lagt sig till med ?
Om du slutar låta den klia sig med tränset på efter arbete, samt binder upp den i sidostyckena i stallgången så lär det bli lättare att lära bort problemet .
 
Många bra tips, nu har jag lite att jobba med.
Micklem verkar ju bra på många vis, men ligger rätt högt i pris. Finns kanske " kopior" av annat märke. Någon som har erfarenhet av hur pass det " sitter kvar"?
Uppbindning ska snickras.
Handduk och snabb service kommer uppskattas.
Vad är faran i att binda upp i repgrimma ? Är det där att den är smal och riskerar att skära in pm hästen sliter?
Fläta lär ju sitta ja :idea:det kommer nog fungera bra som säkerhetsåtgärd.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 223
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 316
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 795
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 776
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp