Tar av sig grimma och träns

@Krokus binda upp i Reprimma innebär att hästen går sönder innan grimman gör det om hästen får panik.

Om hästen är van att stå uppbunden och avreagerar när det tar emot, kan den på sin höjd få brännsår av repgrimman.
 
@Krokus binda upp i Reprimma innebär att hästen går sönder innan grimman gör det om hästen får panik.

Om hästen är van att stå uppbunden och avreagerar när det tar emot, kan den på sin höjd få brännsår av repgrimman.
Det låter som det är bäst att inte binda upp i repgrimma för att de är hållbarare än vanliga grimmor. För hållbara att binda upp, såvida man inte knyter grimman av något gammalt slitet snöre kanske;)
 
ett till tips(?) efter ridning är också att knäppa upp allt innan ni går in i stallet, Så att man inte står nära ngt klibart och måste brotta bort hästen från, dvs hästen måste vänta och stå fint. för att sen snabbt dra av tränset på gången så hästen kan få attackera en stolpe innan grimma tas på och man måste stå fint igen.

Också ett sätt att spara fina tränset från att bli förstört ;).
Detta förutsatt att hästen står still på gången och inte älgar iväg, jag parkerar numer alla hästar utanför stallet och knäpper upp både träns och sadelgjord, efter en svettig tur så vill ju de flesta klia av sig på en så har hellre rutinen att göra allt klart innan man går in än att man sen står inne med en kliig häst när man ska försöka få upp svettiga remmar.
Drar ibland också av allt direkt innanför dörren och låter hästen gå själv in i boxen för att dricka, rulla sig osv innan man tar ut på gången för att borsta/spola av.

Min fux hade ingen klåda, men blev rejält svettig och gick över folk lite som hon ville :/. så att ha samma rutin och vara konsekvent när det gällde kliandet efter ridning var viktigt. De sista 4 åren var hon riktigt fin och uppfostrad på gången :) mot de första åren när hon bets fram, sparkades bak och försökte klämma en mot väggen.
 
Min häst hade ovanan att lyckas ruska av sig tränset vid ridning.... Inte så kul att plötsligt sitta med tränset halvvägs eller helt i backen :crazy:. Löste det med ett par "hackamore-sidostycken". Där är en extra rem som sitter under käkremmen och är till för att inte sidostyckena ska hamna i ögonen.

Med detta lyckades han aldrig få av tränset igen
 
Något som kanske kan göra det svårare för hästen att dra av tränset är ett där käkremmen fäster ovanför pannbandet, alt. i kors under käken. Många käkremmar är ju vinklade ner mot bettet och fyller egentligen ingen större funktion, och får hästen av sig nackstycket glider resten av lätt. Käkremmen under ganaschen kanske funkar med, men det beror ju på vilken teknik han använder.;)

Exempel på två typer:
ctn250_250_2541_0_0__PB-NB%20studs%205.jpg
hbwj.jpg
 
Något som kanske kan göra det svårare för hästen att dra av tränset är ett där käkremmen fäster ovanför pannbandet, alt. i kors under käken. Många käkremmar är ju vinklade ner mot bettet och fyller egentligen ingen större funktion, och får hästen av sig nackstycket glider resten av lätt. Käkremmen under ganaschen kanske funkar med, men det beror ju på vilken teknik han använder.;)

Exempel på två typer:
ctn250_250_2541_0_0__PB-NB%20studs%205.jpg
hbwj.jpg

Den understa måste ju vara helt omöjlig att ta av?:D
 
Jag som har en fjording med stor pannlugg och små öron har samma problem; han kan råka få tränset över ena örat med ett litet skak bara. Som tur har han inte själv fattat det.

Nu har vi löst det på liknande sätt som bild två i @Greyshine s inlägg. Men mycket enklare på befintligt träns (körtränset är det som tappas).
Vi spänner käkremmen som vanligt (inte hårt, det finns en anledning till att man inte gör det) och har tagit en Aachen-snok-rem, som går att köpa billigt i de flesta ridsprotbutikerna, och kopplar ihop den med nosremmen. Den är ca 6-10 cm lån i slinga, tejpad.
Det gör att käkremmen hamnar lite ner likt på bilden, inte sitter åt runt ganachen men hamnar mer där micklem- och kapsontränsens käkrem hamnar och konstigt nog inte drar i nosremmen så mycket att det påverkar det negativt.
 
Men den står väl inte själv och kliar med tränset på? Om tränset passar så säg till den! Du står väl bredvid eller sitter på?

Ang grimma - testa med halsring istället? Vissa hästar gillar inte att ha något runt huvudet.

Tränset i sig får den ju snällt acceptera en timme om dagen.
 
Men den står väl inte själv och kliar med tränset på? Om tränset passar så säg till den! Du står väl bredvid eller sitter på?

Ang grimma - testa med halsring istället? Vissa hästar gillar inte att ha något runt huvudet.
.
Javisst, säger till, men tränset kan klias av med "ett kli" och så ett rusk, om han träffar rätt. Gärna på en närstående människa.
Med ryttare är ruskande som tycks gälla. Har inte någon bra idé på hur man "säger till" där.

Använder halsring vid uppbindning. Men vill kunna använda grimma, så som man brukar. Det är praktiskt och trot inte att problemet i första hand handlar om att han inte vill ha något på huvudet. Snarare ovana, allmän irritation/ rastlöshet, negativa erfarenheter/ förväntningar.
Kommer fortsätta att använda halsring tillsammans med grimman nu närmst av sälerhetsskäl, men vill absolut inte han ska få av sig utrustningen själv en enda gång till.
 
ett till tips(?) efter ridning är också att knäppa upp allt innan ni går in i stallet, Så att man inte står nära ngt klibart och måste brotta bort hästen från, dvs hästen måste vänta och stå fint. för att sen snabbt dra av tränset på gången så hästen kan få attackera en stolpe innan grimma tas på och man måste stå fint igen.

Också ett sätt att spara fina tränset från att bli förstört ;).
Detta förutsatt att hästen står still på gången och inte älgar iväg, jag parkerar numer alla hästar utanför stallet och knäpper upp både träns och sadelgjord, efter en svettig tur så vill ju de flesta klia av sig på en så har hellre rutinen att göra allt klart innan man går in än att man sen står inne med en kliig häst när man ska försöka få upp svettiga remmar.
Drar ibland också av allt direkt innanför dörren och låter hästen gå själv in i boxen för att dricka, rulla sig osv innan man tar ut på gången för att borsta/spola av.

Min fux hade ingen klåda, men blev rejält svettig och gick över folk lite som hon ville :/. så att ha samma rutin och vara konsekvent när det gällde kliandet efter ridning var viktigt. De sista 4 åren var hon riktigt fin och uppfostrad på gången :) mot de första åren när hon bets fram, sparkades bak och försökte klämma en mot väggen.
Låta hästen rulla sig och dricka direkt efter alltså. Det tror jag kan hjälpa bra, blir inte särskilt svettig men rullar sig alltid ändå vid insläpp. Kommer prova det.
 
Tack för alla tips, råd och delade erfarenheter!
Lutar, vad jag kan se, åt att lösningen ligger i att etablera passande rutiner i kombination med ( i detta skede) skräddarsydd utrustning.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 922
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 751
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
3 715
Senast: Hedwig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp