Tårna framåt, inre utåt.

MissFideli

Trådstartare
Jag red min första ridlektion på typ 18 år i tisdags. Och det var som att vara nybörjare på nytt :o
Nått jag i princip alltid haft problem med, är att få in tårna. I tisdags tittade ridläraren på mig precis när jag suttit upp och frågade om ha går med tårna utåt. Och det gör jag. "Jag ser det" sa hon då. Nu frågade jag aldrig, men jag funderar på om det är så att jag kommer ha svårare att få till skänkeln eftersom jag går så? Är jag helt enkelt felbyggd för ridning? Man säger ju att det sitter uppe i höften.

Hjälp?
 
Du är inte felbygd för ridning, du är felmusklad ;) Har själv suttit och gått med tårna utåt, men med hjälp av en duktig tränare rider jag numera med tårna framåt (för det mesta iaf :P ) Så det går att träna om sig, men det tar lite tid, inget man gör på en lektion. Och du har rätt i att problemet sitter i höften.
 
Själv har jag aldrig fått någon kommentar om att mina tår pekade utåt och inte framåt. Inte förrän fjordingens ägare påpekade mina tår så nu har jag ju nästan fått in snitsen med att ha tårna framåt men det lär ju vara bortglömt tills jag tar upp ridningen igen ;) Kan ju även handla om en vanesak.
 
Vad är rätt och vad är fel?

När jag var yngre använde vi sneda stigbygelplattor för att vrida tårna framåt. (Idag kan jag inte göra på annat sätt :( )
Några år senare red jag för en tränare som tjatade om att jag behövde vrida ut tårna för att komma åt med skänkeln. Och jag har insett att han hade rätt. Tårna behöver peka en aning utåt för att benet ska ha kraft nog att ge en skänkelhjälp. Tänk hur en sporre sitter på stöveln, med "rätt vinkel" på foten behöver man bara klämma åt litegrann för att komma åt med sporren så mycket (lite) som behövs för att förfina skänkelhjälpen. När jag själv rider med sporrar måste jag tvinga ut tårna för att sporrarna ska göra någon skillnad. (och höfterna protesterar vilt!) Jag skulle behöva ha såna sporrar som har pinnen "åt sidan" och inte rakt bakåt. Allt för att jag tvingade fram tårna med sneda plattor som ung.
 
Jag har fått lära om för att rida med tårna i fem-i-ett-läge (tänk visarns på en klocka). Det är för att jag ska sitta med ett öppet bäcken och inte knipa med knäna. Har suttit och kollat på mina förebilder hur de rider, sen har jag försökt efterlikna dem...
 
Jag red min första ridlektion på typ 18 år i tisdags. Och det var som att vara nybörjare på nytt :o
Nått jag i princip alltid haft problem med, är att få in tårna. I tisdags tittade ridläraren på mig precis när jag suttit upp och frågade om ha går med tårna utåt. Och det gör jag. "Jag ser det" sa hon då. Nu frågade jag aldrig, men jag funderar på om det är så att jag kommer ha svårare att få till skänkeln eftersom jag går så? Är jag helt enkelt felbyggd för ridning? Man säger ju att det sitter uppe i höften.

Hjälp?

Jo, problemet sitter i höftvinkeln.
Dock kan man se på en hel del dressyrfolk med bra sits att de går med tårna rakt fram eller tom ngt inåt.
Att gå med fötterna utåt kan ibland vara ett symptom på att man är för spänd i muskulatur kring höfterna och rumpan.
Spänner man sig inte där brukar man kunna vrida in hela benet uppifrån höften och få tårna mer fram, vid gång och uppsuttet. :)
 
Jag red min första ridlektion på typ 18 år i tisdags. Och det var som att vara nybörjare på nytt :o
Nått jag i princip alltid haft problem med, är att få in tårna. I tisdags tittade ridläraren på mig precis när jag suttit upp och frågade om ha går med tårna utåt. Och det gör jag. "Jag ser det" sa hon då. Nu frågade jag aldrig, men jag funderar på om det är så att jag kommer ha svårare att få till skänkeln eftersom jag går så? Är jag helt enkelt felbyggd för ridning? Man säger ju att det sitter uppe i höften.

Hjälp?

Fötterna ska vara likadana på hästryggen som när du står normalt på marken. Pekar de mer utåt till häst har du vridit ut foten, och spänner dig. Men om fötterna inte pekar rakt fram utan häst så ska de inte göra det till häst heller.

Hur fötterna pekar har inte så mycket med hur man är skapt att göra, utan hur man har vant sig att gå. Vill du börja ha fötterna rakt fram, tänk på hur du sätter fötterna när du går och sätt dem rakt, så ändrar du så småningom vanan och börjar gå rakt med fötterna. Fick tips om det av min sjukgymnast när jag hade höftproblem, och går numer rakt med fötterna istället för att ha dem pekandes utåt, det är mycket skönare för höften så. Numer är de rakt fram utan att jag tänker på det, kroppen har vant sig.
 
Jag pekar också ut med tårna när jag rider! Lite konstigt kanske, då mina fötter pekar inåt när jag går. Om jag slappnar av och inte fokuserar på att gå med tårna rakt framåt så är fötterna vridna ungefär 45 grader inåt. Mina höfter är väldigt "inåtroterade" och jag kan utan problem både gå/stå/sitta/ligga med fötterna vridna 90 grader inåt. Ena foten vrider jag t om bakåt om jag vill. :angel:

För mig handlar det nog om att jag inte kan ha tårna framåt utan att de börjar falla inåt och neråt. Då började jag vrida ut höfterna och fötterna överdrivet mycket istället, men nu jobbar jag med att få tillbaka dem till ett mer stabilt och lätt utåtvridet läge. Mitt problem är att jag får så svårt att trampa ner hälarna om tårna inte är riktade utåt och då tappar jag såklart både balans och kontroll! :)
 
Jag har fått lära om för att rida med tårna i fem-i-ett-läge (tänk visarns på en klocka). Det är för att jag ska sitta med ett öppet bäcken och inte knipa med knäna. Har suttit och kollat på mina förebilder hur de rider, sen har jag försökt efterlikna dem...

För många herrans år sedan fick jag lära mig att rida med tårna rakt fram, enligt den tränaren skulle man se "två pinnar" framifrån, tårna skulle alltså inte synas.

Men nu har jag fått lära om och gör som du fått lära dig. Tårna pekar aningen utåt (5-i-1 är en bra beskrivning) för att inte knipa med knäet. Har en känslig häst som inte ska ridas med överskänkeln, då blir hon spänd och jagar iväg.
 
För många herrans år sedan fick jag lära mig att rida med tårna rakt fram, enligt den tränaren skulle man se "två pinnar" framifrån, tårna skulle alltså inte synas.

Men nu har jag fått lära om och gör som du fått lära dig. Tårna pekar aningen utåt (5-i-1 är en bra beskrivning) för att inte knipa med knäet. Har en känslig häst som inte ska ridas med överskänkeln, då blir hon spänd och jagar iväg.
Och min stannar för han tror att jag försöker göra en halvhalt.. Alternativt kommer inte upp med manken för att det inte finns plats när jag klämmer...
 
Är väldigt gammaldags att sitta (och för att inte tala om lära ut!) med tårna rakt fram/inåt. Knäslut borde lämnas kvar på 80-talet, minst.
Skänklarna måste ju vara hästformade. Prova att stå bredbent på marken med tårna rakt fram och försök få hästformade ben, det blir ju som ett stort A och så ser ingen häst ut. Det blir kläm som Amanda skriver.
 
Jag går med fötterna rakt fram.. Vid ridning åker tårna gärna ut, vande mig av med det ett tag när jag red mycket islandshäst men började sedan rida storhäst igen och då ville de mer utåt igen. Så för min del beror det nog mest på sadeln och hästen :) tex stor rund häst så åker tårna utåt, rider jag liten häst/ islandshäst där fötterna når precis nedanför magen hänger de mer fritt och är lättare att hålla framåt för mig. :)
 
Är väldigt gammaldags att sitta (och för att inte tala om lära ut!) med tårna rakt fram/inåt. Knäslut borde lämnas kvar på 80-talet, minst.
Skänklarna måste ju vara hästformade. Prova att stå bredbent på marken med tårna rakt fram och försök få hästformade ben, det blir ju som ett stort A och så ser ingen häst ut. Det blir kläm som Amanda skriver.

Fast väldigt många dressyrryttare rider ju så?
 
Gör dem? Jag tycker nog att man såg mer sådant förr.
Håller med, sen vad betyder dressyrryttare? Menar du (MissFideli) de på elitnivå så sitter de också med tårna lite mer utåt idag. Av nån anledning (kanske längre ben/andra höfter) har killar lättare att sitta med tårna framåt och det var väl därför man ville ha det så förr, för då var det ju bara män som red.
 
Jag red min första ridlektion på typ 18 år i tisdags. Och det var som att vara nybörjare på nytt :o
Nått jag i princip alltid haft problem med, är att få in tårna. I tisdags tittade ridläraren på mig precis när jag suttit upp och frågade om ha går med tårna utåt. Och det gör jag. "Jag ser det" sa hon då. Nu frågade jag aldrig, men jag funderar på om det är så att jag kommer ha svårare att få till skänkeln eftersom jag går så? Är jag helt enkelt felbyggd för ridning? Man säger ju att det sitter uppe i höften.

Hjälp?

Ha, vill inte kommentera tårna utan önska dig lycka till med dina ridlektioner. Jag vet hur det känns att vara tillbaka i sadeln efter långt tid. Jag väntade 40 år på att rida regelbundet och för tränare igen. Gissa om det var en chock! :D
 
Jag har JÄTTESVÅRT att inte rida som Charlie Chaplin!!
Tårna har alltid pekat utåt om någon extra vinge på en sportbil.
Men sen jag började rida för en instruktör som petar i sitsen så har det blivit mycket bättre, bla får jag göra en stretchövning som är kanonbra.
Googlade och hittade en bra bild (med en vältränad karl på :D )

blogg
 
Tycker det var ett märkligt råd, vem lär ut något sånt?!
Hade dina tår pekat som klockan kvart i tolv (om du förstår?), hade det absolut kunnat vara ett problem. Men iaf som jag är lärd, både på ridskola och hos tränare, är att tårna ska peka lite lätt utåt. I mitt fall är inte heller något annat fysiskt möjligt, då jag har medfödda skador i bäcken och knän. Så jag sitter också som klockan fem i ett typ. Ingen har klagat hittills iaf ;)
 
Jag red min första ridlektion på typ 18 år i tisdags. Och det var som att vara nybörjare på nytt :o
Nått jag i princip alltid haft problem med, är att få in tårna. I tisdags tittade ridläraren på mig precis när jag suttit upp och frågade om ha går med tårna utåt. Och det gör jag. "Jag ser det" sa hon då. Nu frågade jag aldrig, men jag funderar på om det är så att jag kommer ha svårare att få till skänkeln eftersom jag går så? Är jag helt enkelt felbyggd för ridning? Man säger ju att det sitter uppe i höften.

Hjälp?

Jag funderade på var mina tår pekade sist jag red och de har också en tendens att pekta utåt. Men om jag verkligen slappnade av i vristen så "åkte" tårna in av sig själv. Alltså, låt benen, f f a från knä och ner hänga som spagetti och känn efter.
 
@Amanda_F Precis så har min nya tränare förklarat det. Mkt intressant, då jag aldrig lyckats lära mig rida med tårna rakt fram, att nu efter 25 år i sadeln höra att man iaf inte gjort fel ändå ;)
Jag har faktiskt aldrig haft några extremt konstigt vinklade fötter heller tackolov men nu slipper jag ju fokusera på dem utan kan istället ha fokus på att vara avspänd i knäna vilket är hela poängen.

Fick en mkt bra övning att göra avsuttet: stå på golvet och låtsas att man sitter till häst.Det går inte att få plats med en häst mellan knäna då man kniper med dem.
Försök sedan rida lätt på tå och se hur det kniper i knäna för att hålla balansen. Det är grundproblemet som de flesta har när de inte kan rida avspänt utan att klämma- de rider på tå i stigbygeln. "Allt" faller på plats när man slutar göra detta utan faktiskt rider med stadig vikt på foten och slutar knipa.
Man inser då också att "sanningen" att ha så jäkla långa stigbyglar när man rider dressyr faktiskt är helt förlegat. Man ska ha dem mkt kortare än man tror, för att ha balans i sitsen. vilket man inte har när man får fiska efter dem för att de är för långa.

En tränare har tom sagt åt mig att jag ska rida lätt med vikten på utsidan av foten för att få tårna rakt. Så jäkla skönt nu att jag högaktningsfullt kan skit i detta och göra det som känns mkt mer naturligt och avspänt ^^
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 795
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 720
Senast: Bonica
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 123
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hiss och diss del 5
  • Varför finns Israel?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp