Tårna framåt, inre utåt.

@Amanda_F Precis så har min nya tränare förklarat det. Mkt intressant, då jag aldrig lyckats lära mig rida med tårna rakt fram, att nu efter 25 år i sadeln höra att man iaf inte gjort fel ändå ;)
Jag har faktiskt aldrig haft några extremt konstigt vinklade fötter heller tackolov men nu slipper jag ju fokusera på dem utan kan istället ha fokus på att vara avspänd i knäna vilket är hela poängen.

Fick en mkt bra övning att göra avsuttet: stå på golvet och låtsas att man sitter till häst.Det går inte att få plats med en häst mellan knäna då man kniper med dem.
Försök sedan rida lätt på tå och se hur det kniper i knäna för att hålla balansen. Det är grundproblemet som de flesta har när de inte kan rida avspänt utan att klämma- de rider på tå i stigbygeln. "Allt" faller på plats när man slutar göra detta utan faktiskt rider med stadig vikt på foten och slutar knipa.
Man inser då också att "sanningen" att ha så jäkla långa stigbyglar när man rider dressyr faktiskt är helt förlegat. Man ska ha dem mkt kortare än man tror, för att ha balans i sitsen. vilket man inte har när man får fiska efter dem för att de är för långa.

En tränare har tom sagt åt mig att jag ska rida lätt med vikten på utsidan av foten för att få tårna rakt. Så jäkla skönt nu att jag högaktningsfullt kan skit i detta och göra det som känns mkt mer naturligt och avspänt ^^

Det är tyvärr många som fått jobba på estetik framför funktion.
Många har fått lära sig att de ska sitta på ett visst vis och försöker pressa in sin kropp i den mallen utan att först och främst vara följsam. Det leder till styvhet i sitsen, spänningar och dålig balans.
Med en bra tränare kan man sitta snyggt OCH funktionellt IOM att man jobbar MED kroppen och inte emot den. En bra tränare måste kunna lite biomekanik. :)
 
@tuaphua Exaktamundo. Tänk att det ska vara så svårt att få in detta i ridlärarutbildninen?

Faktum är att jag bara ridit för två tränare i hela mitt liv, som kunnat förklara Hur man ska rida på ett avspänt och funktionellt sätt. Alla säger Att man ska det men inte hur man liksom uppnår det. Båda har samma bakgrund och den är inte svensk. Jag tycker att det är ett oerhört slöseri att man inte kan få lära sig detta självklara redan från början, utan först ska slösa bort 20+ år på att gå fel väg...
 

Liknande trådar

Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 841
Senast: SkorpSmulan
·
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 731
Senast: Bonica
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 154
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp