Täta koppling

Magiana

Trådstartare
Nu behöver jag Bukes samlade visdom igen. Jag försöker installera en bevattningspump men lyckas inte få tätt mellan sugslangskopplingen och backventilen. Varför är det så och ffa vad gör jag åt det?

20160726_102500_zpsotakxybd.jpg
 
Gängtejp? Det har jag inte ens använt från början, för jag visste inte att det fanns och jag behövde det. Jag frågade i butiken om vilka tillbehör jag behövde till bevattningspumpen men ingen sa något om det. Men å andra sidan missade de också att tala om att jag behövde två kopplingar och inte bara en. Jag trodde att den ena änden gick att koppla direkt mot backventilen.

Så här blir det när inte fullständiga instruktioner (och nödvändiga tillbehör) medföljer bevattningspumpen och när inte personalen i butiken hjälper en. Jag frågade om hjälp, just för att jag visste att jag har noll koll.
 
Gängtejp? Det har jag inte ens använt från början, för jag visste inte att det fanns och jag behövde det. Jag frågade i butiken om vilka tillbehör jag behövde till bevattningspumpen men ingen sa något om det. Men å andra sidan missade de också att tala om att jag behövde två kopplingar och inte bara en. Jag trodde att den ena änden gick att koppla direkt mot backventilen.

Så här blir det när inte fullständiga instruktioner (och nödvändiga tillbehör) medföljer bevattningspumpen och när inte personalen i butiken hjälper en. Jag frågade om hjälp, just för att jag visste att jag har noll koll.
Oftast tycker jag att även personalen har noll koll om man går till exvis Bauhaus. Det har hänt att när jag frågat efter något så har de inte ens vetat vad det var utan jag har blivit tipsad av andra kunder istället! :eek:

Testa med gängtejp, det drar du runt gängen några varv innan du skruvar ihop igen.
 
Gängtejp? Det har jag inte ens använt från början, för jag visste inte att det fanns och jag behövde det. Jag frågade i butiken om vilka tillbehör jag behövde till bevattningspumpen men ingen sa något om det. Men å andra sidan missade de också att tala om att jag behövde två kopplingar och inte bara en. Jag trodde att den ena änden gick att koppla direkt mot backventilen.

Så här blir det när inte fullständiga instruktioner (och nödvändiga tillbehör) medföljer bevattningspumpen och när inte personalen i butiken hjälper en. Jag frågade om hjälp, just för att jag visste att jag har noll koll.
Det är lätt hänt. Om man lever med att ha skruvat ihop rör i långliga tider så är gängtejp så grundläggande att man kan glömma att säga nåt!

Hade du bott närmare hade fått av mig. Jag har ofattbara mängder rullar eftersom tidigare ägare var röris :)

Finns överallt tror jag. JULA, Clas-i-sjön, Granngården? Badrumsfirmor.
 
Den här personen i butiken hade nog ingen koll själv och verkade också lite besvärad/irriterad över att behöva hjälpa mig.

Jag får kolla efter tejpen i den lokala allt-i-allo-butiken eller Granngården.
 
Den här personen i butiken hade nog ingen koll själv och verkade också lite besvärad/irriterad över att behöva hjälpa mig.
Halvt OT men - Är det inte så lite överlag tycker jag :meh: Det spelar ingen roll vilken affär det gäller så måste man vara insatt själv, för dom som jobbar där gör just bara det - jobbar där... :cautious:
(Det gäller alltså dom "större" varuhusliknande affärerna typ Bauhaus, K-rauta m.fl)
 
Är sanitets och packningstejp samma sak som gängtejp?

Står i butiken just nu och skulle uppskatta snabbt svar.
 
Nej. Har jag svårt att tro. Gängtejpen är smal och oerhört tunn. Och vit.
Och heter gängtejp.
860988

På de rullar jag köpte står det 12mmx0.075mmx8m så den är tunnare än tejpen från Biltema. Materialet det är gjort av är PTFE. Hur många gram det är står inte. Däremot står det "PTFE THREAD SEAL TAPE" på rullarna, vilket inte säger mig något egentligen. Vad kan det tänkas betyda?
 

Liknande trådar

Hemmet Hej, Undrar om någon här har koll om man kan ställa en fristående mikrovågsugn i överskåp? Jag har ingen mikro i mitt kök idag och har...
Svar
16
· Visningar
1 305
Senast: cewe
·
Mat Vi veckohandlade som vanligt i söndags men på grund av hela familjens magsjuka så har det ju inte blivit mycket mat som lagats...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 419
Senast: Sirap
·
  • Artikel
Dagbok Jo, jag ville ju öva på problemlösning när jag flyttade hit. Jag vet att jag sa det. Men jag tänkte mig nog mer problemlösning genom att...
Svar
3
· Visningar
753
Senast: svea
·
Relationer Jag måste få klappa mig själv på axeln nu. Ingen annan gör det ändå. Skulle ringa ett viktigt samtal i oktober och idag lyckades jag...
Svar
8
· Visningar
791
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp