Tävla dressyr på arab?

Petraan

Trådstartare
Här kommer jag och lägger ut ännu en tråd. Dottern på 13 år söker en ponny att utbilda(även med hjälp av tränare) och sedan tävla med i dressyr i framtiden.
Jag hittade en jättesöt 5åring och har haft kontakt med ägaren i ett par dagar nu. Den är jättefin, men än så länge 146 cm. Tror ni att det finns en chans att den växer över? Skulle ni köpa den utan att vara oroliga?

Ännu ett "problem": den är welsh mountain/ARAB. Jag har hört mycket om att domarna ogillar araber och dömer inte själva programmet utan även tänker "fy, en arab." Själv tycker jag att araber är jättesöta, men det går ju inte om hon ska tävla dressyr och vi vill inte åka iväg på arabklasser i dressyr utan på vanliga, precis som laget.
Känner ni att man ändå kan tävla en arabkorsning i dressyr, eller är det för "riskabelt"? Man ser ju att den har welsh och arab i sig, tillräckligt för att peka ut det och säga "arabiskt fullblod!"...
Och skulle ni köpa en 5åring på 146 cm? Man kan ju aldrig säkert veta, men hur många centimeter tror ni de växer tills de är 8?
Mvh Petra :crazy:
 
Absolut inget problem med en Welsh/arab-korsning. Vi har haft superfina sådana som tävlat höga ponnyklasser! Det är ganska vanligt med inkorsningar med arab i ponnyaveln och jag tycker absolut inte att det är något fel med det. Det finns även fina renrasiga araber som hävdar sig bra på ponnytävlingar.
Det är omöjligt att säga om den växer över eller inte, speciellt när en inte vet hur den ser ut i kroppen nu. Men rent spontant hade jag inte varit jätteorolig att den inte skulle hålla ponnymått.
 
Absolut inget problem med en Welsh/arab-korsning. Vi har haft superfina sådana som tävlat höga ponnyklasser! Det är ganska vanligt med inkorsningar med arab i ponnyaveln och jag tycker absolut inte att det är något fel med det. Det finns även fina renrasiga araber som hävdar sig bra på ponnytävlingar.
Det är omöjligt att säga om den växer över eller inte, speciellt när en inte vet hur den ser ut i kroppen nu. Men rent spontant hade jag inte varit jätteorolig att den inte skulle hålla ponnymått.
Vad härligt med ett sånt positivt svar! Dottern, jag och min vän får åka ner och kolla :)
 
Här kommer jag och lägger ut ännu en tråd. Dottern på 13 år söker en ponny att utbilda(även med hjälp av tränare) och sedan tävla med i dressyr i framtiden.
Jag hittade en jättesöt 5åring och har haft kontakt med ägaren i ett par dagar nu. Den är jättefin, men än så länge 146 cm. Tror ni att det finns en chans att den växer över? Skulle ni köpa den utan att vara oroliga?

Ännu ett "problem": den är welsh mountain/ARAB. Jag har hört mycket om att domarna ogillar araber och dömer inte själva programmet utan även tänker "fy, en arab." Själv tycker jag att araber är jättesöta, men det går ju inte om hon ska tävla dressyr och vi vill inte åka iväg på arabklasser i dressyr utan på vanliga, precis som laget.
Känner ni att man ändå kan tävla en arabkorsning i dressyr, eller är det för "riskabelt"? Man ser ju att den har welsh och arab i sig, tillräckligt för att peka ut det och säga "arabiskt fullblod!"...
Och skulle ni köpa en 5åring på 146 cm? Man kan ju aldrig säkert veta, men hur många centimeter tror ni de växer tills de är 8?
Mvh Petra :crazy:

Angående storleken vet jag inte riktigt.

Men att det är arab i ska du inte vara rädd för! Min Herr Häst är till att börja med storhäst, 162 cm. Hans pappa är Tinker och hans mamma maxad B-ponny korsning Arab/Connemara/Welsh Mountain. Han är skimmel. Hur han ser ut kan du nog själv fantisera om ;)
Vi har tävlat upp t.om. LA:2 i dressyr och det har inte varit någon konstighet. Den enda kommentaren, utöver fullt rimliga kommentarer i protokoll, som vi fått av domare är "Ursäkta, men han är sååå söt!! Jag dööör! :love:"
 
Här kommer jag och lägger ut ännu en tråd. Dottern på 13 år söker en ponny att utbilda(även med hjälp av tränare) och sedan tävla med i dressyr i framtiden.
Jag hittade en jättesöt 5åring och har haft kontakt med ägaren i ett par dagar nu. Den är jättefin, men än så länge 146 cm. Tror ni att det finns en chans att den växer över? Skulle ni köpa den utan att vara oroliga?

Ännu ett "problem": den är welsh mountain/ARAB. Jag har hört mycket om att domarna ogillar araber och dömer inte själva programmet utan även tänker "fy, en arab." Själv tycker jag att araber är jättesöta, men det går ju inte om hon ska tävla dressyr och vi vill inte åka iväg på arabklasser i dressyr utan på vanliga, precis som laget.
Känner ni att man ändå kan tävla en arabkorsning i dressyr, eller är det för "riskabelt"? Man ser ju att den har welsh och arab i sig, tillräckligt för att peka ut det och säga "arabiskt fullblod!"...
Och skulle ni köpa en 5åring på 146 cm? Man kan ju aldrig säkert veta, men hur många centimeter tror ni de växer tills de är 8?
Mvh Petra :crazy:

Varför vill ni att ett trettonårigt barn ska utbilda en ponny?
 
Rubriken stämmer ju inte riktigt, det är ju inte en arab, utan en korsning.

Jag har tävlat dressyr med arab i ponnystorlek, den ena tom LA klasser när den var 25 år gammal med procent upp till 65% (70 i LB) och en annan i ponnystorlek tom MSVC. Tävlades bland storhästar. Förstår inte riktigt inlägget, vad har rasen med att göra om man ska tävla? Har tävlat ridtravare i dressyr också med placeringar. Och frieser....som ett ex.
 
Här kommer jag och lägger ut ännu en tråd. Dottern på 13 år söker en ponny att utbilda(även med hjälp av tränare) och sedan tävla med i dressyr i framtiden.
Jag hittade en jättesöt 5åring och har haft kontakt med ägaren i ett par dagar nu. Den är jättefin, men än så länge 146 cm. Tror ni att det finns en chans att den växer över? Skulle ni köpa den utan att vara oroliga?

Ännu ett "problem": den är welsh mountain/ARAB. Jag har hört mycket om att domarna ogillar araber och dömer inte själva programmet utan även tänker "fy, en arab." Själv tycker jag att araber är jättesöta, men det går ju inte om hon ska tävla dressyr och vi vill inte åka iväg på arabklasser i dressyr utan på vanliga, precis som laget.
Känner ni att man ändå kan tävla en arabkorsning i dressyr, eller är det för "riskabelt"? Man ser ju att den har welsh och arab i sig, tillräckligt för att peka ut det och säga "arabiskt fullblod!"...
Och skulle ni köpa en 5åring på 146 cm? Man kan ju aldrig säkert veta, men hur många centimeter tror ni de växer tills de är 8?
Mvh Petra :crazy:

Haha, vad är "arabklasser i dressyr"???
Rubriken stämmer ju inte riktigt, det är ju inte en arab, utan en korsning.

Jag har tävlat dressyr med arab i ponnystorlek, den ena tom LA klasser när den var 25 år gammal med procent upp till 65% (70 i LB) och en annan i ponnystorlek tom MSVC. Tävlades bland storhästar. Förstår inte riktigt inlägget, vad har rasen med att göra om man ska tävla? Har tävlat ridtravare i dressyr också med placeringar. Och frieser....som ett ex.

Jag tycke också att inlägget är väldigt märkligt och jag undrar faktiskt om det är "på riktigt". För det första känns det väldigt märkligt att ett barn självt ska utbilda en 5-årig ponny för tävling. Oerfaren ponny ska ha erfaren ryttare och vice versa. Mamman verkar inte kunnig heller, som pratar om "arabklasser i dressyr" etc och något lag, Nä, gör om gör rätt. Om ni ska skaffa e ponny med målet att tävla, så skaffa en som redan är välutbildad och rutinerad. Och innan ni köper en egen, bör ni ta en på foder eller vara medryttare en period för att se vad det innebär med allt ansvar, alla kostnader, all tid etc. Och till frågan om araber duger att tävla med så är det väl lätta ponnyklasser vi pratar om? Där kan jag inte i min vildaste fantasi tro att någon domar eskulle döma ner någon p g a rasen. Den ska ju, som sagt, tävlas mot ponnysar och inte mot fina stora dressyrhästar.
 
Min var 144 cm hög när jag köpte henne som femåring. Hon är över 150 cm nu som färdigväxt. Vad gäller ras så spelar det mindre roll däremot skulle jag aldrig någonsin köpa en outbildad häst till en trettonåring med tanken att det ska bli en framtida tävlingshäst oavsett hur mycket träningshjälp som finns att tillgå. Även en superduktig trettonåring ska ha en välutbildad häst som bas. Sedan kan man ha en extrahäst som man rider ibland för att få erfarenhet men en unghäst ska inte ridas enbart av en så ung ryttare. Risken att det blir tråkigheter är så stor.
 
Jag tycker ponnyns ålder är det största problemet, hade inte ens sett en sådan annons om ponnyn är till en 13åring. Bättre att köpa en rutinerad ponny så att det blir roligt att rida och tävla istället.
 
Absolut finns det en poäng att köpa en utbildad häst till en oerfaren ryttare men det betyder inte att det är omöjligt. Jag och mina systrar fick då aldrig fått några utbildade ponnyer när vi började. Min första häst var en fyraåring, dömt att misslyckas egentligen men det blev hur bra som helst, trots relativt okunniga föräldrar.
Dumt att döma ut någon som faktiskt frågar om hjälp, hur ska en annars lära sig?
Så länge intresset finns och du vågar ta hjälp och fråga om det du inte vet så brukar det faktist lösa sig. Alla är vi nybörjare någon gång.
 
Här kommer jag och lägger ut ännu en tråd. Dottern på 13 år söker en ponny att utbilda(även med hjälp av tränare) och sedan tävla med i dressyr i framtiden.
Jag hittade en jättesöt 5åring och har haft kontakt med ägaren i ett par dagar nu. Den är jättefin, men än så länge 146 cm. Tror ni att det finns en chans att den växer över? Skulle ni köpa den utan att vara oroliga?

Ännu ett "problem": den är welsh mountain/ARAB. Jag har hört mycket om att domarna ogillar araber och dömer inte själva programmet utan även tänker "fy, en arab." Själv tycker jag att araber är jättesöta, men det går ju inte om hon ska tävla dressyr och vi vill inte åka iväg på arabklasser i dressyr utan på vanliga, precis som laget.
Känner ni att man ändå kan tävla en arabkorsning i dressyr, eller är det för "riskabelt"? Man ser ju att den har welsh och arab i sig, tillräckligt för att peka ut det och säga "arabiskt fullblod!"...
Och skulle ni köpa en 5åring på 146 cm? Man kan ju aldrig säkert veta, men hur många centimeter tror ni de växer tills de är 8?
Mvh Petra :crazy:

När det gäller dressyrdomare är problemet att allt som inte rör sig som ett svenskt halvblod döms ner, finns några underbara undantag som är guld värda på ponny tävlingar och ser till rasens/rasernas rörelse potentiale, men överlag är dressyrdomare utbildade på halvblodets rörelser och klarar inte av att tänka utanför bubblan. Tex kommer de höga knälyften till welshen dömas ner till en 5 i traven (fast den skulle vara värd en 9a) medans galoppen från araben ofta döms upp till 8a - 9a även om den enligt rasens rörelsemönster bara är värd en 6a.
 
Senast ändrad:
När det gäller dressyrdomare är problemet att allt som inte rör sig som ett svenskt halvblod döms ner, finns några underbara undantag som är guld värda på ponny tävlingar och ser till rasens/rasernas rörelse potentiale, men överlag är dressyrdomare utbildade på halvblodets rörelser och klarar inte av att tänka utanför bubblan.

Det här stämmer inte överens med min erfarenhet (i lätta klasser). Jag har själv tävlat min ponny bland halvbloden och inte fått nedslag på grund av att han är ponny. Upplever inte heller att mina medtävlande som ridit travare, travarkorsningar, fjordingar, renrasiga ponnyer, okända ponnykorsningar eller andra typer av ickehalvblodshästar har det utan jag tycker samtliga har fått rättvisa poäng mer eller mindre jämt.
 
Haha, vad är "arabklasser i dressyr"???


Jag tycke också att inlägget är väldigt märkligt och jag undrar faktiskt om det är "på riktigt". För det första känns det väldigt märkligt att ett barn självt ska utbilda en 5-årig ponny för tävling. Oerfaren ponny ska ha erfaren ryttare och vice versa. Mamman verkar inte kunnig heller, som pratar om "arabklasser i dressyr" etc och något lag, Nä, gör om gör rätt. Om ni ska skaffa e ponny med målet att tävla, så skaffa en som redan är välutbildad och rutinerad. Och innan ni köper en egen, bör ni ta en på foder eller vara medryttare en period för att se vad det innebär med allt ansvar, alla kostnader, all tid etc. Och till frågan om araber duger att tävla med så är det väl lätta ponnyklasser vi pratar om? Där kan jag inte i min vildaste fantasi tro att någon domar eskulle döma ner någon p g a rasen. Den ska ju, som sagt, tävlas mot ponnysar och inte mot fina stora dressyrhästar.
Och jag tycker att ditt inlägg är lite märkligt. Med arabklasser menas förstås rasförbundets tävlingar och att ett barn vill tävla i lag är väl inget konstigt? Om barnet (och mamman) har förmåga att utbilda en ungponny vet du inget om. Barnet kan ju ha ridit i flera år på B-/C-ponny (kanske på hög nivå) och mamman kan vara kunnig. Kanske ska en läromästare bytas ut mot en ponny med potential för högre klasser? Det står ju inte att barnet ska utbilda ponnyn själv, tvärtom ska det ske med hjälp av tränare. Vill man upp i högre klasser och inte har en förmögenhet att spendera så är alternativet att utbilda själv.
Utan att veta så läser jag in i frågan att det är tänkt FEI-klasser, eftersom det frågas efter om arab kan vara negativt.
 
Absolut finns det en poäng att köpa en utbildad häst till en oerfaren ryttare men det betyder inte att det är omöjligt. Jag och mina systrar fick då aldrig fått några utbildade ponnyer när vi började. Min första häst var en fyraåring, dömt att misslyckas egentligen men det blev hur bra som helst, trots relativt okunniga föräldrar.
Dumt att döma ut någon som faktiskt frågar om hjälp, hur ska en annars lära sig?
Så länge intresset finns och du vågar ta hjälp och fråga om det du inte vet så brukar det faktist lösa sig. Alla är vi nybörjare någon gång.

Beroende på hur länge sen det var ni fick egna ponnys som barn. Hästar och ponnys blir bara mer och mer explosiva och svårare och svårare. Tyvärr.

Ponnysarna för 30 år sedan var mycket mer förlåtande än de idag.
 
Beroende på hur länge sen det var ni fick egna ponnys som barn. Hästar och ponnys blir bara mer och mer explosiva och svårare och svårare. Tyvärr.

Ponnysarna för 30 år sedan var mycket mer förlåtande än de idag.

Det håller jag faktiskt inte riktigt med om. Absolut finns det nervvrak speciellt bland halvbloden men det är få ponnyer som är lika knepiga.
Jag var aktiv som ridlärare och tränare fram tills för fem år sedan och har träffat på en ponny som varit lika nervig som vissa stora hästar. Den ponnyn utbildade min syster från det att hon var 11 år och det var en fantastisk ponny om än lite väl mycket gummi under fötterna och spöken i huvudet. Och då har vi haft en hel del ponnyer och hästar under åren.

Däremot tror jag att kunskapsnivån är lägre överlag idag än den var "för 30 år sedan".
 
När det gäller dressyrdomare är problemet att allt som inte rör sig som ett svenskt halvblod döms ner, finns några underbara undantag som är guld värda på ponny tävlingar och ser till rasens/rasernas rörelse potentiale, men överlag är dressyrdomare utbildade på halvblodets rörelser och klarar inte av att tänka utanför bubblan. Tex kommer de höga knälyften till welshen dömas ner till en 5 i traven (fast den skulle vara värd en 9a) medans galoppen från araben ofta döms upp till 8a - 9a även om den enligt rasens rörelsemönster bara är värd en 6a.

Det markerade förstår jag inte alls, vad menar du??
 
Däremot tror jag att kunskapsnivån är lägre överlag idag än den var "för 30 år sedan".

Det kan jag hålla med om. Barn som ridit ett halv år på ridskola ska ha egen häst och tävla :crazy:

Verkar bli mindre sunt förnuft på vuxna också, ingen koll på att djur är levande och oförutsägbara.
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 861
Senast: Mariaauto
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 436
Senast: jjennnyy
·
A
Hästmänniskan Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu.. Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 752
Senast: GotAsecret
·
S
Avel Jag har en arabiskt fullblod som heter toufaaha och är -98 Hon är e: Proceder ee: Probat. U: Tamina ue: Medalj. Hon är ca 156 cm hög...
2
Svar
26
· Visningar
3 938
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp