Tävla dressyr på arab?

Beroende på hur länge sen det var ni fick egna ponnys som barn. Hästar och ponnys blir bara mer och mer explosiva och svårare och svårare. Tyvärr.

Ponnysarna för 30 år sedan var mycket mer förlåtande än de idag.

Jag tror snarare att det är föräldrarna/de vuxna som är mycket mindre förlåtande idag. Det är ett helt annat säkerhets- och skyddstänk på gott och ont. En ponny som bockar eller sticker ses som farlig idag, förr upplevde jag att man snarare kallade det för busig eller att ponnyn testade i mycket större utsträckning.
 
Det markerade förstår jag inte alls, vad menar du??

Det betyder att arabens medelmåttiga galopp ofta premieras mer pga att den ofta är tillsynes bättre än det gängse halvblodedts trots att den enligt Arab standard fortfarande är medelmåttig och egentligen skulle bedömds som en 5a ned mot ej godkänd... Som ponnyansvarig och tävlingsledare för ponnydressyren i ett antal år i min klubb har jag sätt tillräckligt för att döma ut de flesta dressyrdomare. Endast ett fåtal i mitt och närliggande distrikt får mitt förtroende att döma division3 och däröver för att få en rättvis bedömning av gångarterna hos de olika ponnyraserna.
 
Olika hur ponnyer växer, 146 cm och 5 år kan lätt växa över. Hur stora är föräldrarna?

Varför en så ung ponny? Ponnyåren är inte så många och jag hade nog hellre köpt en mer erfaren ponny för att få så mycket glädje som möjligt av de få åren som är kvar (om ambitionen är att tävla en del?) utbilda kan hon ju göra senare i livet.

Jag själv hade turen att få en 17 årig läromästare som verkligen gav mersmak på att träna och tävla. Han guidade mig på rätt väg och var en riktigt rolig kompis!

Visst en unghäst kan också vara enkel och lätthanterad/lättutbildad, men har fortfarande inte sett eller gjort så mycket.
 
@Pegasus63 Känner att du har lite fördomar mot dressyrdomare må jag säga. Dressyrdomare utbildas inte på halvblodens rörelser däremot är halvblodens rörelser framavlade för att passa vad en dressyrdomare vill se. Domarna vill se elasticitet, takt, rytm och jamnhet i gångarterna. De vill se samling, längning och rörelser utförda med uttryck och gest. Sen spelar det noll roll vilken ras det är som står för prestationen. Att halvbloden såklart har de mest optimala gångarterna för dressyren är självklart för att det är den ras som är avlad för att prestera innanför de vita staketen. Fjordingar har ett helt annat avelsmål, precos som araber har sitt avelsmål, connemaror ett annat och New Forest ett annat. Det är dumheter att en welsh skulle dömas ner för "sina höga knälyft", den döms utifrån samma kriterier som alla andra i samma klass och problemet är mer troligt att den döms med lägre poäng för att den inte visar något register i gången.

Sen undrar jag hur du menar att domarna ska tänka "utanför lådan"? Ska domaren när det kommer in en arab på banan tänka "oj, nu är det en arab, nu måste jag ändra skalan och kriterierna som jag dömt alla andra hästarna i klassen efter". Det funkar ju inte.
 
@Petraan Jag är helt emot att barn ska utbilda ponnier. Då ska ungen vara 15-16 och har mycket erfarenhet sen tidigare och ha mycket tränarhjälp. Principiellt tycker jag att det är vuxna som ska utbilda ponnier och jag tycker även att det slarvas alldeles för mycket med att låta tränare rida barnens ponnier. Dels är det av vikt för ponnyns utbildning och dels är det viktigt att barnen lär sig att det är BRA att ta hjälp. I synnerhet med något så svårt som unghästutbildning.
 
Det betyder att arabens medelmåttiga galopp ofta premieras mer pga att den ofta är tillsynes bättre än det gängse halvblodedts trots att den enligt Arab standard fortfarande är medelmåttig och egentligen skulle bedömds som en 5a ned mot ej godkänd... Som ponnyansvarig och tävlingsledare för ponnydressyren i ett antal år i min klubb har jag sätt tillräckligt för att döma ut de flesta dressyrdomare. Endast ett fåtal i mitt och närliggande distrikt får mitt förtroende att döma division3 och däröver för att få en rättvis bedömning av gångarterna hos de olika ponnyraserna.
Nu vet jag verkligen inte vad du pratar om. Araber har ofta riktigt dålig galopp så jag håller inte med dig alls i det du skriver.
 
Tack för alla svar! Jag tror nästan att jag o dottern får kolla vidare lite då, men tack så mycket för tipsen och förklaringarna :up:
 
Dessutom har vi hittat en jättesnygg tioåring som kan alla skolorna och är välutbildad, men behöver stärkas lite i bytena, men det gör ju inget och de finns inte många ponnyprogram med byten i galoppen utan enkla byten är det väl :) Sen sa också en kompis till mig att "ponnyer ska inte behöva kunna byta galoppen ändå", så antar att det inte blir för mycket problem och dessutom har vi tränares hjälp.
 
@Petraan Min gamla tävlingsponny var mer än hälften arab (och det syntes). Var registrerad som ridponny (godkänd hingst i Danmark) med arabpappa och mamman hade både arab och welsh i stammen. Jag tävlade honom upp till nationell FEI och han hade startat SM innan -och rasen var inget som vi någonsin la någon tanke vid. Han bedömdes precis som alla andra. Jag vill tro att domaren dömer efter vad den ser - inte efter vad det står i pappret @Fiorano beskrev bra hur jag tänker.

Annars så kan jag nog tycka att det är mer gynnsamt att satsa på en ponny som är lite mer rutinerad. 10-åringen du nämner låter tex som något jag hade tyckt låtit lämpligt för din dotter.
 
När det gäller dressyrdomare är problemet att allt som inte rör sig som ett svenskt halvblod döms ner, finns några underbara undantag som är guld värda på ponny tävlingar och ser till rasens/rasernas rörelse potentiale, men överlag är dressyrdomare utbildade på halvblodets rörelser och klarar inte av att tänka utanför bubblan. Tex kommer de höga knälyften till welshen dömas ner till en 5 i traven (fast den skulle vara värd en 9a) medans galoppen från araben ofta döms upp till 8a - 9a även om den enligt rasens rörelsemönster bara är värd en 6a.

Jag skulle vilja säga att problemet är att en del av ryttare-inte alla- som har det du menar som "udda raser" inte själva förstår att det en domare vill se finns det ibland mindre bra av i den rasen-generellt.
Det kan vara allt från travare som inte håller tretakten i galopp, till fjordingar med oaktiva, bakbenen bakom sig, cobbar som blir för hastiga i galoppen,raser med höga knälyft som i det tappar lite jämnhet i takten och raser som generellt kan vara överbyggda ex arab som då kan bli lite framstupa.
Jag tror att allt det ovan även kan finnas hos halvblod även om det är mindre vanligt och då blir säkert poängen därefter för dem också.
 
Jag skulle nog oroa mig mer om höjden än rasen. Visst, man hör folk som berättar om hur domare ser ner på araber, men själv börjar jag se fler och fler araber på tävlingar. Vissa ligger på 68 procent, vissa på 58. Det beror oftast på ryttaren, faktiskt. Men jag förstår dig om du oroar dig för det.
Min syster utbildade en 6 åring sunder 1,5 år och de gick upp i FEI sista året. Hon var 12 år när hon först fick den. Inga problem alls. Hon fick hjälp 1-2 gånger i veckan av duktiga tränare. Det var inte heller en lätt ponny, men hon skötte det utan problem.
Det gäller bara att inte stressa. Inte för att jag oroar mig för att ni kommer göra det, men en påminnelse om att ta allt steg för steg.
Så det beror på vilket barn det är. I dina andra inlägg verkar det som att ni är en rutinerad familj. Grattis till ponnyköpet!
Det står ingen fråga i tråden om att utbilda ponny som tonåring, så inget hat eller otrevliga kommentarer.
Vi klarar väl att hålla tassarna borta? ;)
 
Haha, vad är "arabklasser i dressyr"???


Jag tycke också att inlägget är väldigt märkligt och jag undrar faktiskt om det är "på riktigt". För det första känns det väldigt märkligt att ett barn självt ska utbilda en 5-årig ponny för tävling. Oerfaren ponny ska ha erfaren ryttare och vice versa. Mamman verkar inte kunnig heller, som pratar om "arabklasser i dressyr" etc och något lag, Nä, gör om gör rätt. Om ni ska skaffa e ponny med målet att tävla, så skaffa en som redan är välutbildad och rutinerad. Och innan ni köper en egen, bör ni ta en på foder eller vara medryttare en period för att se vad det innebär med allt ansvar, alla kostnader, all tid etc. Och till frågan om araber duger att tävla med så är det väl lätta ponnyklasser vi pratar om? Där kan jag inte i min vildaste fantasi tro att någon domar eskulle döma ner någon p g a rasen. Den ska ju, som sagt, tävlas mot ponnysar och inte mot fina stora dressyrhästar.

Mammans koll verkar vara lite si och så.
Men jodå, araber har egna, fåtaliga rastävlingar men jag har för mig att det är som med många andra raser: man kvalar via "vanliga" tävlingar.
Dock tror jag knappast att en korsning släpps in på ras-tävlingarna.

Lagtävling är väl inte ovanligt?
Jag har ridit lag i dressyr. Allsvenska kallas det, och finns för både ridhäst och ponny.
 
Mammans koll verkar vara lite si och så.
Men jodå, araber har egna, fåtaliga rastävlingar men jag har för mig att det är som med många andra raser: man kvalar via "vanliga" tävlingar.
Dock tror jag knappast att en korsning släpps in på ras-tävlingarna.

Lagtävling är väl inte ovanligt?
Jag har ridit lag i dressyr. Allsvenska kallas det, och finns för både ridhäst och ponny.

Det har jag också gjort - ridit Allsvenskan i lag alltså och det är absolut inget ovanligt. Det verkade bara så märkligt i det här sammanhanget. De har inte ens en ponny än och pratar redan om att tävla i lag.
 
Det har jag också gjort - ridit Allsvenskan i lag alltså och det är absolut inget ovanligt. Det verkade bara så märkligt i det här sammanhanget. De har inte ens en ponny än och pratar redan om att tävla i lag.

Jag tycker inte alls att det är underligt att tänka lagtävling när man är i begrepp att köpa en ponny som är avsedd för tävling.
 
Det har jag också gjort - ridit Allsvenskan i lag alltså och det är absolut inget ovanligt. Det verkade bara så märkligt i det här sammanhanget. De har inte ens en ponny än och pratar redan om att tävla i lag.
Varför skulle det vara märkligt? En stor del av ponny/ungdomsåren tycker jag handlar om att få tävla med jämnåriga kompisar, det vill säga i till exempel allsvenskan som brukar vara årets höjdpunkt. Självklart kan en ha det som mål vid köp av ponny!
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
1 872
Senast: Mariaauto
·
J
Avel Hej! Jag går i funderingar kring angloarab och skulle behöva lite hjälp, eller ja ganska mycket egentligen. För det första så skulle...
Svar
10
· Visningar
1 444
Senast: jjennnyy
·
A
Hästmänniskan Känns som jag måste göra ett livavgörande beslut nu.. Tar det hela från början, för fyra år sedan köpte jag min första ponny, ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 766
Senast: GotAsecret
·
S
Avel Jag har en arabiskt fullblod som heter toufaaha och är -98 Hon är e: Proceder ee: Probat. U: Tamina ue: Medalj. Hon är ca 156 cm hög...
2
Svar
26
· Visningar
3 946
Senast: BornAgain
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp